Gå til innhold
Arkivverket

[#58255] USA; Mortensen, hvem var gift med Marilyn Monroes mor?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Hei Arnfrid, Jeg er ikke helt ajour med emnet, men vi har vel informasjon om Martin Mortensens 'emigrasjon' som besto i at han lot seg akterutseile fra sitt skip i New York ? Husker ikke i farten hvilket år det var.For å få slått fast hvilken dag i februar 1861 han var født, kontaktet jeg National Archives i St. Louis men de kunne ikke finne hans militære rulleblad. Siste alternativ er da å 'hire a researcher' på timebasis i arkivene i Washington DC. Jeg skal se om jeg kan finne den websiden som forklarer hvordan vi gjør det. (Jeg har mistet endel opplysninger om dette pga. et computer-crash ifjor høst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(150) Helt korrekt var vel ikke det jeg skrev om status i saken;Dåpsattesten til Martin Edward viser:'Baptisimal Record for Edward Martin Mortensen from St. Vincents Catholic Church in Vallejo, CA, Book 2, Page 118. He was born 26 February and baptized 30 June 1897. The parents were Martin Mortensen, a native of Norway and Catherine Higgins, a native of Kansas City, Missouri. Witnesses were J. E. Hughes and C. Riddell.'Broren Earls dåpsattest viser:'Baptisimal Record from the same church for Earl Clarence Mortensen, Book 2, Page 89. He was born 13 August 1895. Baptized in 1895 (no date). The Parents were Martin Mortensen and Catherine Higgins, residence Vallejo. Witnesses: J. Wester and Catherina McGee.'Vielsesattesten til hans foreldre viser:'Marriage Record from the same church, Book 2, Page 112. M. Mortensen and Kate Higgins were married at the church in Vallejo on 10 Oct 1894. His parents are listed as: Martin and C. Mortensen of Portland, Maine. Her parents are listed as W? and E. Higgins of Vallejo, CA. Married by Frank Thompson, Clergyman. Witnesses were George V. Carten?, Mrs. H. H. Johnson and Thomas M. Cassidy.'Dette dokumente, om det er korrekt, viser at også Martin Mortensen (f 1861) sine foreldre, Martin og C. Mortensen, emigrerte, og skal angivelig være bosatte i Portland, Maine. Vi har imidlertid ikke fått kopi av de originale dokumentene. Opplysningene over er gitt av The Solano County Genealogical Society.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Kurt,Ja, da Claus Mæland tok denne saken opp igjen i går kveld, måtte jeg sjekke litt, og det gikk vel litt rundt for meg her (i arbeidet med et helt annet prosjekt f.t.).Mæland kommer imidlertid med interessante opplysninger i forhold til Martin Andreas Mortensens emigrasjon. To svogre og en annen bekjent emigrerte altså 1 mnd før Martin Andreas, og de hadde fra før en svoger i Brooklyn. Det spennende her kan jo være om denne delen av familien (Mæland-slekten) kan ha hatt kontakt med Martin Andreas.Det er vel ganske klart at den Martin Edward som døde i 1981, og hos hvem man fant Marilyn Monroes dåpsattest og hans vielse- og separasjonspapirer, er identisk med den Martin Edward Mortensen som VAR gm Marilyns mor, Gladys Pearl. De var, som kjent, gått fra hverandre før Marilyn ble unnfanget, og grunnen til at Mortensen oppgis som far var nok at de fortsatt var gift med hverandre.Spørsmålet er altså ikke lenger om Martin Andreas Mortensen var Gladys Pearls ektemann i noen år. Det er avklart. Det var ikke han som var gm Marilyns mor. Spørsmålet nå er hvem som var Martin Edward Mortensens far, farfar og farmor. Hvor kom de fra i Norge, hva het de, når emigrerte de? Jeg kan ikke se at vi har funnet sikker dokumentasjon på at vedkommende som ble akterutsielt i NY er identisk med den vi søker.Kurt, jeg kan evt sende deg det jeg har og som du har mistet.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Takk Arnfrid, jeg er interessert i navn/nummer på de trådene her på DigitalArkivet som er/har vært i bruk om emnet.Såvidt jeg husker har vi nøyaktig fødselsdato på den Martin Mortensen som var fra Stavanger og som lot seg akterutseile i New York. Hvis denne datoen er identisk med fødselsdatoen til den Martin Mortensen fra Norge vi finner i US census for 1900 (født febr. 1861), så er vi sikre nok på at vi har rett mann.Jeg skal lete etter websiden som beskriver hvordan vi kan 'hire a researcher' til å sjekke arkivet i Washington DC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Først;her er vel han vi fant ut det måtte være, f 8.2.1861 i Stavanger. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1679&idx_id=1679&uid=ny&idx_side=-9>Lenke Permanent bildelenke: Lenkeså de andre trådene;Familien Morten Abrahamsen, hvor ble de av?LenkeHå bygdebok, Morten Abrahamsen, AnisdalLenkeMartin Mortensen, f 1861, til USA ca 1880LenkeSå var spørsmålet vedr akterutseilingen. Den mener jeg er fra sjømannsrullene i Stavanger. Ja, her er den, og f.datoen stemmer overens med den i KB for St Petri Stv, 1. lenke i denne tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det som fortsatt mangler er f.dato på den Martin Mortensen som gifter seg med Gladys Pearl i 1894, samt f.dato på dødsattesten til den samme Mortensen. Han levde i 1900, men var død i 1910.Vi har heller ikke funnet noe slekt av denne familien i Norge, som evt kunne ha kastet nytt lys over saken.Martin Andreas Mortensen f 1894 i Skjold, RO, d 1929 i USA, er ute av bildet. Det kan ikke ha skjedd et identitetsbytte. Dette fordi Martin Edward Mortensen f 1897 i USA, da han ble skilt, flyttet hjem til sin mor (Cencus 1930). Hadde han ikke vært hennes sønn kunne ikke dette ha skjedd.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Kjempefint Arnfrid. Jeg husker vi først hadde feil kirke i Vallejo da de giftet seg den 10. okt. 1894 i Vallejo, men vi fant senere den korrekte kirken. Jeg trenger navnet på den kirken. Skal sende en mail til en researcher i Washington og må da ha korrekt kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

er det ikke kirken i (152)?St. Vincents Catholic Church in Vallejo, CA.Jeg tror vi får gjøre det slik at du ber om det du trenger. For jeg har mengder av nedlastede dokumenter, så det blir litt sprøtt å sende alt. En god del er også gjengitt i trådene du fikk i (155).Mailene jeg har sendt deg kan jeg godt sende deg. Min innbox krasjet 23.6.2008, så alt i innboksen før den datoen har jeg mistet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det er mulig de hadde to seremonier, i og med at hun var katolsk og Martin 'lutheran'.Jeg fortsetter å spørre hvis der er noe jeg mangler. Det med navnet på kirken mener jeg var en Epost jeg sendte til deg og de andre som er på vår lille mailingliste, men foreløpig kan vi la det ligge, med mindre noen av de andre har mail'en og kan kikke etter. Det er nok bortimot ett år siden tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Takk for alle mail'ene Arnfrid.Her er opplysningene fra 19. juli 2008 som jeg var ute etter:Sitat:'Og vi har altså fått vite to nye ting om ham:a) The marriage took place in Church of the Ascension (Episcopal) in Vallejo (not St. Vincent's!!)b) Martin was buried in the Mare Island Cemetery but there are no dates on the headstone'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg kom til å tenke på en ting:Har vi undersøkt hva som skjedde med Earl Clarence f 1895? Kanskje han har etterslekt som kan kaste lys over saken...Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Var det Gabriel Frank, 40 år, her, som Katie ble gm? Var hun gm en Keller mellom ekteskapet med Mortensen og Frank?Finner en Clarence Mortensen i valglistene for California, men det er det eneste.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(165) Kun dokumentet fra 1910 i (162). Der bor en Gabriel Frank, i inngangen ved siden av Katie og barna. Denne Frank er g og har to barn. Han kan jo ha blitt enkemann eller skilt, og siden blitt g m Katie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

OK:)Han heter Frank (ev. Frantz) A. Gabriel, men har jo her en ung kone på 21 år og to små på hhv. 1 år og 1 mnd. Skal se etter ham i 1920 og 1930 census.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Får ikke lagt inn bilde av census-dataene men det er nok samme familien vi har funnet i 19101920 United States Federal CensusName: Angelo GabrielHome in 1920: Los Angeles Assembly District 74, Los Angeles, California Age: 49 years Estimated Birth Year: abt 1871 Birthplace: Italy Relation to Head of House: HusbandSpouse's Name: TheresaFather's Birth Place: Italy Mother's Birth Place: Italy Marital Status: Married Race: White Sex: MaleYear of Immigration: 1899Household Members: Name Age Theresa Gabriel 30 (Head) Angelo Gabriel 49 Mike G Gabriel 12 Nick Gabriel 8 Dominic Gabriel 7 Pietre Gabriel 4 10/12 Enrico Gabriel 3 3/12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Har foreløpig ikke funnet Earl Clarence Mortensen etter 1910, mens broren Edward Martin har vi altså funnet i såvel 1910, 1920 og 1930 census.Edward er i 1920 gift med Pauline Farmer, men vet ikke om de ble skilt, eller om han var enkemann, da han giftet seg med Gladys Monroe Baker. (Se innlegg 35). Og i 1930 er han altså igjen skilt, fra Gladys.Hvor kan Earl Clarence ha gjort av seg i perioden 1910 - 1930 ? - han bør jo bl.a. ha vært innkalt i det militære i 1917/18. Jeg har ikke tilgang til Ancestry.com for Canada, kansje noen kunne sjekke om han er der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Introduksjon til forskningen vedr Marilyn Monroes norske far er nå klar Lenke Den vil bli offentliggjort i Stavanger Aftenblads lørdagsmagasin i løpet av ca 1 måneds tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Niks, journalisten er på lang reportasjetur i Afrika. Kommer hjem om en ukes tid. får håpe det kommer da etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.