Gå til innhold
Arkivverket

[#58256] Nils Syversen (1831), Næs på Ø.romerike.Hjelp til å finne vigsel samt foreldre.


Gjest Lillian Egeberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Lillian Egeberg

Nå trenger jeg litt hjelp, for nå har det stoppet helt opp for meg. Kjempeglad hvis noen klarer å hjelpe meg.Det jeg vet helt sikkert, er at jeg har en oldemor Valborg A. Christiansen som er født 1874. Hun har en far som heter Nils Syver(t)sen og som er født i 1831 i Næs på Øvre Romerike, og en mor som heter Hilma Syvertsen som er født i 1840 i Stockholm. Denne infoen har jeg funnet i folketellingen for 1875 i Kristiania. I denne tellingen står det Syvertsen med t, men jeg setter det i parantes i og med jeg lurer på om det kan være Syversen i og med det er dette jeg har funnet i min videre leting.Jeg prøver så å finne ut mer om Nils Syver(t)sen. Synes det er spesielt morsomt at han er født på Næs på Romerike, i og med min samboer er herfra, og vi har bygget hus i kommunen, men selv har jeg ingen tilknytning her som jeg visste om tidligere.Etter å ha lest i bygdebøker her i Nes, og lett i kirkebøker på nett, så har jeg funnet en Nils Syversen født 4/2 1831, med foreldrene Syver Larsen (født 1783) og mor Mari Hansdtr (født 1795), boende på gården Kamphus i Næs. Har også funnet at han konfirmerte seg i Næs Hovedkirke 12 oktober 1845.Men så slutter alle spor for meg til jeg finner han i folketellingen for 1875, da bor han i Raadhusgade 19 i Kristiania, med kona Hilma (som det står oppført er født i 1840 i Stockholm), og han har følgende barn boende hjemme: Eugenie (1863), Jenny (1864), Karl(1866), Axel (1868), Hilma (1870), Oscar (1873) og Valborg (1874).Men det jeg ikke klarer å finne er en bekreftelse på at foreldrene til Nils Syver(t)sen faktisk er Syver Larsen og Mari Hansdtr. Jeg vet ikke om den Nils jeg har funnet i Næs faktisk er den Nils jeg leter etter. Og dermed prøver jeg å finne bekreftelsen eller avkreftelsen av dette, men det er her det stopper litt opp for meg. Jeg klarer ikke å finne Nils i folketellingen for 1865, og i og med han har står oppført med en kone som er født i Stockholm så lurer jeg jo også litt på om han kan være utenlands i en periode, eventuelt ha giftet seg i Sverige.. For det må vel være vigselen jeg må prøve å finne for å finne hans foreldre, men i og med jeg ikke vet året de har giftet seg så er det for meg og min lille kunnskap vanskelig å vite hvor jeg skal begynne å lete.Er det noen som kunne gi meg noen tips videre på veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Og her er lysningen, nr 120 Lenke .I likhet med deg, så klarer jeg ikke å finne dem i Ft 1865 - kanskje de var en tur i Sverige som du selv foreslår?Er det sikkert at alle barna ble født i Kristiania? De er kanskje registrert blant fødte i Trefoldighetskirkens ministerialbok?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

familysearch viser til 5 barn født av dette foreldreparet når jeg bruker Hilmas pikenavn Risberg som hennes etternavn: 1. Hilma Charlotte NIELSDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 06 Oct 1870 Oslo, Akershus, Norway 2. Eugenie NIELSDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 20 Jul 1862 Oslo, Akershus, Norway 3. Carl Nicolai NIELSEN - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 10 Aug 1866 Oslo, Akershus, Norway 4. Nils Oscar NILSEN - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 20 Feb 1873 Oslo, Akershus, Norway 5. Jenny Caroline NIELSDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 06 Jul 1864 Oslo, Akershus, NorwayAlle disse er oppgitt registrert i Trefoldighetskirken, ifølge FS, men man bør jo sjekke originalkildene for å være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Axel Sigvart Martinius NIELSEN - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 09 Aug 1868 Oslo, Akershus, Norway - også i Trefoldighet. Morens navn var skrevet Resberg...Men Valborg finner jeg ikke - hverken ved å bruke FS eller ved å kikke i kirkeboka for døpte født i 1874...K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.