Gå til innhold
Arkivverket

[#58257] Peder Andersen Bilet og Anne Gundersdatter, Bamble, Telemark.


Gjest Gunnar Aabøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Aabøe

Hei,Forsøker å finne ut hvor Anne Gundersdatter kom fra. Anne ble født ca 1762. Hun ble trolovet 29/4 1789 i Bamble med Peder Andersen Bilet. De ble viet i Bamble 25 mai 1790. Han var gifte 3 ganger og giftet med Anne var det andre. Anne var i henhold til folketellingen for Bamble bosatt i 1801 på Rosland, Bamble. Hun her i 1801 oppført som 37 år gammel. Jeg finner også at hun dør (49 år gammel) 12/1 1811 i Bamble.Peder Andersen (Bilet) ble døpt (1. påskedag) 1752 i Drangedal. Bosatt (bonde og gaardbeboer) 1801 på Rosland, Bamble. Død 1834. Far: Anders Pedersen Elsbutangen, Drangedal. Døpt 8/11 1722. Bosatt 1752 i Schare, Drangedal. Død 1787 i Bamble. Mor: Torborg Andersdatter Fagernes. Døpt 26/12 1730.Barn:Inger Maria Pedersdatter. Født 28/1 1790 i Bilet, Bamble. Døpt 6/2 1790 i Bamble. Begravet 15/2 1790 i Bamble. Faddere: Even Thorsen Ringsjøs kone Anne Andersdtr, pike Siri Andersdtr. Bilet, Even Thorsen Ringsjø, Jørgen Caspersen Walserød, Hans Andersen Bilet.Karen Maria Pedersdatter. Født 16/7 1792 i Roslandsbråten, Bamble. Døpt 21/7 1792 i Bamble. Faddere: Mads Arnoldsen Feseths kone Ingeborg Gundersdatter, Karen Arnoldsdtr Rørholt, Ole Thorsen Rønholt, Even Thorsen Ringsjø, Hans Andersen Ringsjø. Bosatt 1801 i Rosland, Bamble. Gift 24/8 1821 med Erik Hansen Mansmyr. Født 25/11 1791 i Mansmyr (Nå Myrland) Bamble. Skal visstnok være begravet på Langøy kirkegård. Død 2/9 1808. Far: Hans Erichsøn. Født ca 1764. Død 1831. Mor: Christiane Pedersdatter. Født ca 1756. Død 74 år 1830.Inger Marie Pedersdatter. Født 12/3 1795 i Bamble. Døpt 15/5 1795 i Bamble. Faddere: Even Thorsen Ringsjø's kone Anne Andersdatter, Sigri Andersdatter Feset, Ole Thorsen Rørholt, Even Thorsen Ringsjø, Casper Caspersen Walserød. Bosatt 1801 i Rosland, Bamble. Gift med Andreas Eliassen.Ingeborg Marie Pedersdatter. Født 8/12 1797 i Bamble. Døpt 25/12 1797 i Bamble. Faddere: Jacob Johnsen Hartvedt's kone Margrethe Jensdatter, Boel Maria Abrahamsdatter Rosland, Isak Abrahamsen Rosland, Even Torsen Ringsjø, Jacob Gundersen Høen. Bosatt 1801 i Rosland, Bamble. Gift med Gunder Thomassen Rosland.Ellen Marie Pedersdatter. Født 25/10 1799 i Braaten u/Rosland, Bamble. Døpt 3/11 1799 i Bamble. Bosatt 1801 i Rosland, Bamble. Faddere: Even Thorsen Ringsjøs kone Anne Andersdtr, pige Boel Maria Abrahamsdtr Hartvedt, Thomas Knudsen Gonge, Nils Evensen Ringsjø, Anund Gulbrandsen Wissestad. Gift med Knud Thorsen Hartvedt.Anders Pedersen. Født 20/10 1803 i Braaten u/Rosland, Bamble. Døpt 30/10 1803 i Bamble. Faddere: Isak Gregersens kone Aslaug Jensdtr, pige Anne Isaksdtr begge fra Rosland, Ole Thorsen Rønholt, Christen Simonsen Hafredal, Hans Andersen Braaten. Jeg har sjekket opp Ingeborg Gundersdatter som en fadder i første barndåp for å se om hun kan være en søster til Anne. Det står i Bamle Kirkebok at hun er fra Kragerø, men ikke direkte at hun er født der. Jeg tolker det til at hun kan ha bodd der, for jeg finner hverken henne eller Anne i kirkebøker for Bamble, Sannidal eller Kragerø. Det er en Anne Gundersdatter f 1862 i Drangedal, datter av Gunder Olsen Sandvik og Sigrid Knutsdatter Sanden, men heller ikke her finner jeg holdepunkter for at dette er 'min' Anne Gundersdatter. Jeg lurer på om noen kan ha tilgang til skifter fra Bamble fra 1811 når hun dør, for å se om det kan være opplysninger der. Kanskje kan det være noen andre som har vært borti denne familien, eller som kan ha en ide om hvor man bør begynne å lete.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Ragnar Halvorsen

Hei GunnarJeg finner en Anne Gundersdtr. f. 1762, i bind 1. side 296 i slektsregisteret for Drangedal som kan passe. Hun har også en søster Ingeborg, men du har vel sjekket ut denne familien ?mvh Ragnar Halvorsen

bilete6446.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei, Ragnar, Mange takk for tips. Jeg sjekket ekteskapet til Terje (1371 i bind 1) Der var Ingeborg og Anne nevnt blant faddere i 1791. Ingeborg omtales som Ingeborg Gundersdatter Stuvlien og Anne kalles Anne Gundersdatter Traae. Jeg har derfor gått ut fra at disse ble værende i Tørdal, men det kan jo selvfølgelig hende at disse søsterene har flyttet til Bamble. Problemet er å finne dokumentasjon på dette. I så fall gifter Anne Gundersdatter seg med Peder Andersen Bilet og Ingeborg med Mads Arnoldsen Kier. Jeg er forholdsvis sikker på at disse to må være søsken. Dette utifra at de opptrer som faddere hos hverandres barndåper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Kristine Westgård

Hei Gunnar.Kan du se på tema nr: 66810, det er noe til deg der.Står det Kragerø på Ingeborg og Kjær på Mads i kirkeboka?MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Kristine Westgård

Hei igjen.Du kan lese om Mads Arnoldsen i Bamble bygdebok nr: 1, side 486, 487, 626, 627.Mads Arnoldsen var født i 1730 sønn av Arnold Tronssøn Haukedal i Bamble,og Mari Auensdatter.MVh Solveig W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.