Gå til innhold
Arkivverket

[#58258] Anna Elise Eriksen Bjørkeli


Gjest Mona Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Moum

Hun er født 15.11.1878. Hennes mor og far var Grethe og Engebrekt Født 10.01.1854 og 01.11.1850. De bodde på Karlsøya i Østfold. Vet ikke om dataene legger dette til Skjeberg eller Borge. Jeg har relativt enkelt funnet deres foreldre, men lenger bakover kommer jeg ikke. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser du har fødselsdato for hennes foreldre, da har du vel og deres patronymikon? Det er jo en haug med Engebreth/Ingebreth som er født samme året. I Østfold var det 2: en i Skjeberg Engebreth Johannessen(tvilling) : [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f60115&gardpostnr=214&personpostnr=1337&merk=1337#ovre>LenkeEn i Moss: Lenke16 Grethe/Greta/Grette ... i Østfold, 4 i Skjeberg: LenkeLenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Takk for det, men hva er patronymikon? Jeg tipper at det er i Skjeberg og/eller Borge. E(I)ngebrekt het Eriksen til etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er ingen Engereth/Ingebreth ell annen varisajon av navnet der som heter Eriksen til farsnavn (patronymikon).En Grethe Hansdtr i Skjeberg, men hun er bare 5 år!Derimot er det en 11 årgammel pike i Borge, og hun heter sikkert Marie til mellomnavn: LenkeForeldre: Hans Guttormsen og Elen Gundersdtr. Den Gunder som står over kan være hennes far.Dersom du finner ekteskapet til Grete og Engebrigt, så står kanskje farsnavna der.Han i Moss stod jo uten farsnavn, kanhende hans far het Erik? Dersom du finner vigselen til mora, skulle du kunne se det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

I kirkeboken står det i dåpen til Engebrekt: Husmand Erik Olsen Dalen under Bispeberg? søndre og hustru Anne ChristiansdtrFaddere. Hans Larsen Bispeberg, Nils Larsen Rævkjær??, Christian Olsen fra Bergs pgj. Erika Halvorsdtr, Elisabeth Christiansdtr og Malene Larsdtr BispebergJeg skal sende deg linken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er en Ingebret døpt i Skjeberg 1/12/1850 med foreldre Erik Olsen Dalen og hustru Anne Christiansdtr (n° 125): Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 6 (1846-1858), Fødte og døpte 1850, side 100. Permanent sidelenke: LenkeMen finner han ikke i ft for Skjeberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Så du hadde allerede funnet det?En god idé er å si hva du har funnet slik at vi ikke gjør dobbelt arbeid da.OK Lykke tilmvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Har egentlig ikke funnet noe mer. Men mens jeg ventet på svar nå, fant jeg dette. Lenke Det tror jeg er 'min' Engebrekt. Her skrives det med I. Grunnen til at jeg tror at det er 'min' er at min morfar var sin morfars lille gutt og diltet mye etter ham. Her står Ingebrekt oppført som skomakersønn, og siden min morfar var dyktig på å lage sko,selv om han ikke var noen skomaker, så tipper jeg at dette er rette, men jeg vedder ingenting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Alder og navn passer, så det er sikkert rett. Som du ser er barna født i Skjeberg og mora og. Jeg fant ihvertfall ingne annen Erik Olsen født der rundt den datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Denne skulle passe for Erik Olsen, du kan sjekke det i kirkeboka: Lenke Foreldre Ole Eriksen og Olianna Carlsdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du går hit: Lenke Det _eneste_ du skriver inn er fars fornavn og farsnavn og mors fornavn og eventuelt farsnavn dersom du kjenner det. Ikke land eller år eller noe som helst annet.Ikke alle kirkebøker er skannet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da har du dåpen til søstera Sophie her n° 50 og moras navn, Christine Andersdtr: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 5 (1830-1845), Fødte og døpte 1842, side 118. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den siste var nok sikkert han, litt værre å lese den første. Dersom du bruker permanent sidelenke, kan folk se hvor det er fra og så hjelpe deg om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Joda, men som jeg sa, litt værre å lese. Det er enkelte ganger prester og klokkere som skriver så fint, men av og til er det nesten uleselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.