Gå til innhold
Arkivverket

[#58262] Nils Andersen, Suche, døpt 26.04.1739 i Botne. Hva ble hans skjebne?


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Jeg leter etter opphav/bagrunn til en Nils Andersen, som i FT 1801 bor på Bechevold i Gjerpen, Telemark, og er 62 år gammel. En teori er at han kan være fra Vestfold, og en kandidat kan da være Nils, sønn av Anders Suche, døpt i Botne 26.04.1739. Noen som vet noe om hvor det ble av ham? Vokste han opp? Er han omtalt i bygdebok for Botne? Kan det overhodet tenkes at han flyttet til Gjerpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Ifølge Botne bygdebok var Nils sønn til Anders Gundersen Myre (1717-1745) og Kristine Hansd. Sukke (ca 1716-1748). Det står ingenting om hvor det ble av Nils eller søsteren Gunhild f. 1741. Anders hadde kjøpt en part av Sukke av svigerfaren, men hadde ikke skjøte på den. Det skal være et skifte etter Anders fra 1745, kanskje oppplysninger om barnas verge kan hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk, Bjørg! Det er interessant for meg at Nils Andersen Sukkes videre skjebne ikke er omtalt i bygdebok for Botne. Har selv sett eksempler på at barn som er nevnt som døpt, men forøvrig forblir uomtalt i en bygdebok, enten ikke vokste opp eller flyttet vekk. I det minste teoretisk kan det derfor tenkes at denne Nils Andersen Sukke har flyttet til Gjerpen. Men selvsagt kan det også tenkes at det finns flere kandidater. Så jeg er derfor interessert i å høre om eventuelle andre Nils Andersen-er født omkring 1739-40 i områder ikke altfor langt fra Gjerpen, d.v.s. Telemark, Vestfold og kanskje deler av Buskerud og Aust-Agder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.