Gå til innhold
Arkivverket

[#58267] Steigenfamilier med feil og mangler i Steigenboken


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heidette er et lite eksperimentdette er et Steigenemne, som er basert på rettelser til familier i Steigenboken.starter med familie A på Kvandal s. 9 med tilleg basert på skifter i SaltenA. Anders Henriksen d. 1779, (same) Skifte 14.07.1779 g. m. Maren Johnsdtr f. ca 1721 var hos sønnen John i 1801. Steigenboken har to hustruer på han, noe som er feil (ifølge skiftet) og den mangler to av barna nemlig Nils og Marit. formue 41-2-12 gjeld 54-0-8. Barn: 1. John Andersen 1757 g. m. Inger Eidisdtr, C. 2. Marit Andersdtr 1757 3. Nils Andersen 1762 se D (ikke i St. B.) 4. Kirsten Andersdtr 1765 5. Gunnhild Andersdtr 1767 6. Anders Andersen 1771 ugift selvfosterkarl. hos broren i 1801.har noen noe om hvor foreldrene her, kom fra? Eller andre kommentarer til Familien.Hvis noen har rettelser til Steigenboken, med side nr og familienr så kan de sende det tilsteiols5 (krøllalfa) start.noSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei SteinarDu sier at dette er et eksperiment, i så fall hva går eksperimentet ut på? Hvis det er å rette opp alle feil i Steigenboka, så sier jeg bare velbekomme. Jeg har gjennom mange år prøvd og rettet opp de feil jeg har funnet i Steigenboka, men jeg må nok bli bevisstløs i gjerningsøyeblikket den dagen jeg vederlagsfritt skulle finne på å sende det materialet videre til noen.Hvor M.B. Hansen har denne Maren Arntsdtr. fra vet ikke jeg, men hun er i allefall ikke mor til Jon, for 5.oktober 1756 blir Anders Henriksen og Karen Jonsdtr. gift [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071101620597.jpg>Lenke og året etter blir Jon døpt (h.side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er vel en grunn til at jeg kaller det et eksperiment, jeg har som du oppdaget at det er ikke vanskelig å finne feil i Steigenboken, Jeg har snakket med M.B. Hansens barnebarn og hun fortalte at Lofotposten som trykte boken forandret det som var skrevet så det skulle se fint ut, flere henvisninger var forandret og personnavn og familier fikk gale navn og feile barn. Ei i Bodø fortalte at to som iølge boken var gift og hadde 7 eller 8 barn i virkeligheten verken var gift eller hadde barn.Så til grunnen, jeg har i lengre tid tenkt å lage en server, dvs et .com og de legge ut oppplysninger om gårder jeg har slekt og opplysninger om. Har riktig nok bare brn av forfedre som bor i Steigen, men har den boken skannet og har ført inn rettelser etter hvert som jeg oppdager dem.Derfor tenkte jeg om jeg sakte men sikkert la ut gårdene i Steigen så vil det hjelpe de som leter til å finne ut hvor feilene er. Jeg vet jo at det i likhet med deg er personer som har rettelser til boken. Bl. a. har Pensjonistforeningen i Steigen samlet inn rettelser, men de er ikke kommet fram til brukere ennå. Tenkte på denne måten å få det samlet på en plass.Oppgaven er stor men med hjelp av alle de som har rettelser så kan det kanskje bli noeSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Fantastisk hvis du får til dette.Vi har familie i Steigen, og har forsøkt å finne ut av forholdene, men det er nesten umulig. Var der til og med i sommer og håpet å finne noe på biblioteket, men det var sommerlukket.Jeg har lånt slektsboken, men fikk ikke så mye ut av den. De personer som jeg visste helt sikkert om, var ikke beskrevet der. Så foreløpig er dette dessverre et nesten ubeskrevet blad på 1700-tallet.Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidett er vel en testHar du et navn, boken stopper i 1943 så personen må være født før det hvis en skal søke den jeg har på data/tekst. Har bå¨de Steigen og LeirangerdelenSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

HeiUnder Lund, side 106, nr. 2, står det Jens Olsen gift med a. Margrethe Nielsdatter og b. Johanna, med datter Kirsten født 1710. Hun er igjen nevnt som nr. 5, gift med Jon Olsen, f. 1714 på Sommernes. Deres barn er Pernille, Ingeborg, Øllegård, Hans, f 1753, Peder, Jens og Maren.Jon Olsens kone nr. 2 er Lisbet Greisdtr. og det står at det er født et barn, Maren i 1785. Jens Olsen Lund døde i 1778 da det ble skiftet etter ham 6. juni 1778, og han var da 78 år iflg. kirkeboken.Ifølge skiftet til Kirsten i 1773 het mannen Jens Olsen og barna Peder (død før 1773), Niels 32 år, Hans 30 år, Marit 40 år, Karen 38 år og Johanna 26 år. Altså stemmer noen av barna, men ikke alle. Det står ikke hvor Jens Olsen er født. Hvem er egentlig Jens? Det er veldig vanskelig å finne ut om det er rette personer og blir mange ganger en gjettelek.Min teori er at det er forvekslet mellom Jon og Jens i bygdeboken, og at det er halvbroren hans som heter Jens og født i 1700 som er gift med Kirsten.Derfor ser jeg veldig frem til at du lager en webside slik at det er mulig å kontrollere. Det er ikke alt man kan lese seg til i kirkebøkene og heller ikke fra skiftene.Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiGården Lund i Leiranger er av M.B. Hansen mikset men det er en god del skifter pluss opplysninger fra Nord og Sørfoldboken av Asbjørn Lind som berører familier på denne gårdenHer er det som er på Lund i Leiranger, korrigert av skifter finnes sikert flere detaljer i kirkeboken.Her vild du nok oppdage at John i Steigenboken har helt andre koner en i skiftene. Lisbeth Greisdtr er gift med Johan Olsen du finner denm på Bø197 og Sund 99Her har du det korigerte2. Jens Olsen, (sønn av Ole Hansen g. m. Siri Jensdtr, Strandå, Kjerringøy), d. 1755, skifte 29.05.1755. g. 15.07.1708 Sørfold m. Johanna Nilsdtr. f. 1677, (datter av Nils Hansen Slangerup g. m. Sara Pedersdtr Holch, Rørstad 5,6 SF). Det er ikke noe som tyder på at han var gift flere ganger. g. 1. m. Margrethe Nilsdtr ifølge STB. Barn: 1. Margrethe Jensdtr ca 1709 g. m. Peder Nilsen, Skålvold 6 2. Kristen Jensdtr 1710 g. m. Jens Olsen, 3. Sara Jensdtr 1712 g. m. Lars Andersen, (Mål. 10) 4. Svend Jensen 1713 ikke på farens skifte 5. Siri Jensdtr g. m. John Olsen, Lund (5)så nr. 55. John Olsen 1714 (Som. 1,6) d. 1802, skifte 24.09.1802. g. 1. m. Siri Jensdtr f. ca 1714 (2,5). d. 1773, skifte 21.06.1773 g. 2. m. Siri Pdersdtr Stoby f. 1702, (datter av Peder Jensen Stoby g. m. Else Olsdtr (Olufsdtr), Skar). Formue i boet 303-1-15, gjeld 26-5-11. Sølv i boet J.O.S.S.J.D. og J.O.S. og P.D.S.B.J.D. og R.N.S. og E.A.D. Han var ved skifte 1802 gift med Siri Pedersdtr Stoby. Barn: 1. Ole Johnsen 1739 g. 1. m. Gunhild Pedersdtr g. 2. m. Karen Zakariasdtr, (Lakså, NF) 2. Margrethe Johnsdtr 1742 d. før 1802 3. Pernille Johnsdtr 1744 g. 1. m. Hans Larsen, (Brenvik 12) g. 2. m. Daniel Tørrisen, (Brenvik 15) 4. Hans Johnsen 1746 g. m. Guren Sørensdtr, (8) 5. Maren Johnsdtr 1746 g. m. Aron Jensen, (Mykl. 18) 6. Peder Johnsen 1752 g. m. Maren Erlandsdtr (11) 7. Jens Johnsen 1755 g. m. Ingeborg Olsdtr, (Skånland 20)Her er bare på denne gården flere stor feil ifølge skiftene. og nå som kirkeboken er på nett er det sikkert noen som kan finne noen feil/mangler i dette oppsettet også. Har ikke fått sjekket det ennå.Se og Lund diskusjonen på Generelt som berører denne familiens forhold til Benkestokk og Dal slektenSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heiglemte å legge til at Siri Pedersdtrs to andre ekteskap finner en på Segelstein indre nr. 8 s. 218, i Nordfold og i Hestvik 8. s. 162 i Sørfold.SO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei Steinar!Takk for oppklaring, men fortsatt er det en del jeg ikke forstår. Dette gjelder kun Lund og Jens Olsen. Du sier at han ikke var gift med Margrethe Nielsdatter [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16654&idx_id=16654&uid=ny&idx_side=-213>Lenke, I kirkeboken ved Kirstens dåp i 1710 står Margrethe, og i 1712 ved Saras døp står Johanna Nielsdatter Lenke .Litt senere står det at Johanna Jensdatter Lund er introdusert Lenke.Jeg lurer på om denne presten slurvet veldig! Så kanskje ikke rart at M.B. Hansen lot seg lure. Jeg har funnet Johanna og Jens som faddere, men det var umulig å se hvilket årstall som står her men det var før Kirsten ble født i 1710. Så det er nok ingen tvil om hvem som var gift. Jeg har også funnet en Jens Olsen som er public absolvert for leiemål i 1711, men det er ikke nevnt Lund, så det er muligens en annen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hei Steinar! Takk for et fint initiativ med å få 'skikk' på 'Steigenboka'! Har selv en god del aner spesielt i Leiranger eller Ledingen særlig på 1700-tallet. Det var god forbindelse mellom folket i Folda, der de fleste av mine aner bodde, og Leiranger/Steigen i de dager, så det vil være kjærkomment å få et mer sikre opplysninger i dette området. Men det jeg vil henlede oppmerksomheten på i dette innlegget, er om Siri Pedersdatter Stoby. De opplysningene jeg har om henne, bygger spesielt på Asbjørn Linds slektsbøker for Nordfold og Sørfold. Du sier i ditt innlegg (8) at hennes to andre ekteskap er å finne på Segelstein i Nordfold og i Hestvika i Sørfold. Her er det bare ett ekteskap det er snakk om, nemlig Siris første ekteskap med Nils Lebuksen. Familien bodde først i Hestvika, deretter på Segelstein. I følge Lind ble Siri gift 2. gang i 1739 med Anders Olsen på Strandå i Kjerringøy som døde i 1756. Flere ekteskap har jeg (og Asbjørn Lind) ikke på henne! Du sier at Siri var gift med John Olsen som det er skifte på i 1802. Her er Johns hustru nevnt, Siri Pedersdatter, ikke Siri Pedersdatter (Stoby)! Hvilke opplysninger bygger du på når du har Siri Stoby gift med John Olsen? Dette kan jo ha vært en annen kvinne med samme navn! Dersom Johns første kone, Siri Jensdatter, døde i 1773, og han giftet seg på nytt, kanskje i 1774, med Siri Pedersdatter Stoby, hadde hun i såfall vært enke i alle fall 18 år! Men det er selvsagt ikke noe hinder for at hun kunne ha giftet seg på nytt, i såfall for tredje gang, 'i satt alder'! Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Et par ting fra innlegg (7):'2. Jens Olsen, (sønn av Ole Hansen g. m. Siri Jensdtr, Strandå, Kjerringøy), d. 1755, skifte 29.05.1755'Her må det være feil foreldre til Jens Olsen Lund. Den 22/5-1739 ble det skiftet etter Ole Pedersen på Sommernes i Ledingen. Blant arvingene var sønn av 1. ekteskap - Jens Olsen på Lund i Ledingen. Det står dessverre ikke i skiftet hva Ole Pedersens første kone het. 'g. 15.07.1708 Sørfold m. Johanna Nilsdtr. f. 1677, (datter av Nils Hansen Slangerup g. m. Sara Pedersdtr Holch, Rørstad 5,6 SF)'Vielsen til Jens Olsen og Johanna finner vi her Lenke Dom 6 p. Trinit (15. juli) 1708.Her er Johanna beskrevet som 'Johana, Niels P Slang:'Hvem var denne Nils Slangerup? Presten i Folda? Og var han 'Hansen' eller 'P(edersen)' (som i 'Niels P Slang:') ? Hva vet vi om hans aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Dette var bare fantastisk, Steinar.Nå har jeg virkelig noe å jobbe med en tid fremover. Har du like mye info om Sørskott og Saursfjord også?Du har gjort en kjempejobb. Jeg er helt ukjent i området men har kjøpt noen gode kart slik at det blir lettere å finne ut av hvor familiene bodde.Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

har selvfølgelig alle gårdene det er bare litt forskjellig hva som jeg hr fått sjekket og korigert.Det er f. eks. på Greiis Pedersens skifte 21/11-1713. er det klart at han var gift med Elisabeth Nilsdtr men at hans barn, Peder (står på 3. Gunnar Pedersen) og Iver gift på Skånland 11, og Karen alle er fra et tidligere ekteskap.Dessverre er skifter før 1712 borte, og navnet på denne første konen er ukjent. Sønnen Iver kan ikke være født 1713 ifølge dette skiftet for faren 'blev for 3 år siden borte på Leenes fjord' Det burde jo være klart da at barn født 1712 og 173 ikke kan være rett. Så her er det forhåpentligvis noe å hente i kirkeboken.Elisabet er datter av Nils Siursen og Karen Andersdtr som er fra Ramstad i Tjeldsund og bosatt på Måløy 1. og har flere søsken i Steigen og Folda.Lisbets barn med Anders Andersen er heller ikke helt rett ifølge skiftene. nr. 5 på Saur. Greis finnes på Skånland han og. Anders slekt finner en på Kaldvåg og Hjelseng i Hamarøy ifølge skiftene.For ordens skyld Lisbet (Elisabeth) er oldebarn til Trond Olsen som nå er nevnt i debatten om Lund, og som bodde både på Hernes i Bodø og på Sand på Tjeldøy. debatt 58150Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Har du noe på disse.1) Niels Isachsen (sønn til Isach Erlandsen og Kirsten Nielsdatter ca1629-1718) og Maren Nielsdatter (datter av fornevnte Niels Siursen/Sivertsen og Karen Andersdatter). De bodde på Sjønaust.2) Deres datter Kirsten 1704-1755 ble gift 9/11 1727 med Christen Carlsen 1692-1758. De bodde på Indre Skotsfjord.3) Abraham Pedersen (1690-1772) og Anne Nielsdatter f. 1690 (Niels Siursen/Sivertsen og Karen Andersdatter). Abrahams foreldre var Peder Abrahamsen Hammer (ca1665-ca1740) og Randi Danielsdatter (datter til Daniel Christophersen ca1619-1692 og Synnøve Andersdatter ca1620-1695). De bodde på Vinsnes. Abraham P. døde på Myklebostad i 1772.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Hei! Flott tiltak du er i gang med, litt av en jobb! All honnør også til MB Hansen sitt pioner arbeid på 40-50 tallet, men det er på høy tid med et videre stykke arbeid:)Det er en rettelse jeg vil komme med: Min tippoldefar Willum Andersen f. 1798 er feilaktig oppført. Kontrollert mot skiftene( DIS Salten)er han født på Lilleseter, Engeløy. I Hansens bok er han oppført på Lund, Lundøy. Foreldrene er der oppgitt å være (nr. 24 s. 235) Andreas Svendsen og hustru Berit eller Karen. På Lund er han kun oppfostret. Dette er også kontrollert mot folketellingen i 1801Riktig plassering skal være Lilleseter nr.7 s. 229. Willums foreldre er: Anders Svendsen f.ca. 1741 Måløy, Leiranger og Karen Jacobsdatter f.1762 Lund, Lundøy. Via skiftene, samt div. slektssider på nettet, er jeg kjent med deres familie et stykke bakover.Karen Jacobsdatter sin mor er Ingeborg Anfinnsdatter (Lund s. 234 nr.7)Hun skal i tillegg være oppført med etternavnet Røgh.Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiProblemet på dene måten er å lage et systen som er slik at det ikke blir kaos eller for lang debatt.Grete først, har faktisk etter en del fram og tilbake, kommet fram til at det var to med dette navnet og at MD har byttet om på dem. Han brukte bare kirkeboken som grunnlag for boken. Bra å få det bekreftet.Så til Aner på Willum Andersen Han er pussig nok og etterkommer av nevnte Nils Sivertsen og Karen Andersdtr (det har du kanskje fra før. Han er og av slekten Røgh og Sparbo som via Ofoten går inn i Trondenes (Røkenes) og er av Holch/Soop slekten. Hvis du ønsker et aneoppset så må vi vel ta det via mail.så Michael på Nils Sivertsen har jeg så mye at den boken ville bli tykkere en steigenboken. Hadde faktisk ikke navnet på Nils Isaksens foreldre bare at han hadde en søster. Kan jo ta det først. Det ble 5 sider på 3 generasjoner legger inn to her først1. Isak Erlandsen. Han giftet seg med Kirsten Nilsdtr, f. ca 1629, d. 1718. Barn:2. i. Else Isaksdtr.3. ii. Nils Isaksen. 2. Generasjon2. Else Isaksdtr, f. i Steigen, d. etter 1735 i Sund, Leiranger, Steigen. (1) Hun giftet seg med Christopher Andersen, f. 1650 i Sund, Hemnes, (sønn av Anders Jakobsen) d. i Sund, Leiranger, Steigen. Christopher: Han omtales på Karen Andersdtr skifte som svoger. (2) Hun giftet seg med Anders Pedersen, f. 1678 i Leines, Leiranger, Steigen, (sønn av Peder Sivertsen og Anne Sivertsen) d. 1718 i Sund, Leiranger, Steigen, skifte 31 okt 1718 i Sund, Leiranger, Steigen. (3) Hun giftet seg med Anders Johansen, d. vinteren 1734 i omkom på havet, skifte 19 sep 1735 i Sund, Leiranger, Steigen. Anders: Han døde om på sjøen vinteren 1734. Boet etter han var falitt men hans kone og datter er nevnt. Verge for datteren var Nils Isaksen, Sjønaust, Engeløy. Barn med Christopher Andersen: i. Anne Christophersdtr, f. 1674 i Sund, Leiranger, Steigen, d. 1691. ii. Herman Christophersen, f. 1678 i Sund, Leiranger, Steigen, d. 1697. iii. Ellen Christophersdtr, f. 1681 i Sund, Leiranger, Steigen, d. 1699.4. iv. Hans Christophersen f. 1687.5. v. Elisabeth Christophersdtr f. 1688. vi. Anders Christophersen, f. 1691 i Sund, Leiranger, Steigen, d. 1717. vii. Hans Christophersen, f. 1697 i Sund, Leiranger, Steigen. Barn med Anders Pedersen:6. viii. Erland Andersen f. 1704. ix. Kirsten Andersdtr, f. 1710 i Sund, Leiranger, Steigen. x. Adelus Andersdtr, f. i Sund, Leiranger, Steigen. xi. Karen Andersdtr, f. 1714 i Sund, Leiranger, Steigen.7. xii. Peder Andersen. Barn med Anders Johansen:8. xiii. Inger Andersdtr f. 1722.3. Nils Isaksen, f. i Steigen, d. etter 1729 i Sjønaust, Steigen. Han hadde søsteren Else Isaksen, Sund. De er ikke samer som STB antyder. Han giftet seg med Maren Nilsdtr, f. ca 1678 i Måløy, Leiranger, Steigen, (datter av Nils Sivertsen og Karen Andersdtr) d. i Sjønaust, Steigen. Barn:9. i. Kirsten Nilsdtr f. 1704. ii. Berit Nilsdtr, f. 1710 i Sjønaust, Steigen.10. iii. Nils Nilsen f. 1713. iv. Maren Nilsdtr, f. 1713 i Sjønaust, Steigen, d. i Sjønaust, Steigen. v. Ole Nilsen, f. 1720 i Sjønaust, Steigen. vi. Trond Nilsen, f. 1723 i Sjønaust, Steigen.11. vii. Isak Nilsen. så Abraham Pedersen1. Generasjon1. Peder Abrahamsen, f. i Hammer, Steigen, d. ca 1739 i Hammer, Steigen, skifte 25 apr 1740 i Hammer, Steigen. Han giftet seg med Randi Danielsdtr, d. etter 1740 i Hammer, Steigen. Barn:2. i. Abraham Pedersen f. 1690.3. ii. Peder Pedersen f. 1694.4. iii. Synnøve Pedersdtr f. 1697. iv. Anne Pedersdtr, f. 1699 i Hammer, Steigen, døpt 17 jun 1699 i Steigen kirke. Hun giftet seg med Svein Eidisen.5. v. Dorthe Pedersdtr f. 1702. vi. Guren Pedersdtr, f. i Hammer, Steigen, d. i Mjelde, Steigen. Hun giftet seg med Lars Nilsen, f. 1710 i Mjelde, Steigen, (sønn av Nils Nilsen og Else Hermannsdtr) d. i Røtnes, Steigen.6. vii. Maren Pedersdtr. viii. Anders Pedersen, f. 1710 i Hammer, Steigen. 2. Generasjon2. Abraham Pedersen, f. 1690 i Hammer, Steigen, d. i Vinsnes, Steigen. Gift 1720 i Steigen kirke, med Anne Nilsdtr, f. 1680 i Måløy, Leiranger, Steigen, (datter av Nils Sivertsen og Karen Andersdtr) d. i Vinsnes, Steigen. Anne: Hun har gale foreldre i STB noe skiftene etter Hans Siursen og Maren Andersdtr, Ramstad i Tjeldsund. Barn: i. Karen Abrahamsdtr, f. 1721 i Vinsnes, Steigen, d. 1777 i Myklebostad, Steigen, skifte 17 nov 1777 i Myklebostad, Steigen. Hun giftet seg med Nils Jensen, f. 1720 i Skålvold, Leiranger, Steigen, (sønn av Jens Nilsen og Berit Zachariasdtr) d. 1770 i Husøy, Leiranger, Steigen, skifte 16 mai 1770 i Husøy, Leiranger, Steigen. Nils: formue 24-3-2, gjeld 30-3-0. ii. Isak Abrahamsen, f. 1722 i Vinsnes, Steigen, d. 1781 i Myklebostad, Steigen, skifte 23 mai 1781 i Myklebostad, Steigen. de bodde på Mølleskog ifølge skiftet. Han giftet seg med Karen Nilsdtr, f. ca 1735, d. i Myklebostad, Steigen. iii. Synnøve Abrahamsen, f. 1723 i Vinsnes, Steigen, d. i Myklebostad, Steigen. Hun giftet seg med David Svensen, f. 1722 i Saur, Leiranger, Steigen, (sønn av Svend Svendsen og Malene Davidsdtr) d. i Myklebostad, Steigen. iv. Peder Abrahamsen, f. 1724 i Vinsnes, Steigen, d. 1801 i Meløyskagen, Meløy, NO. Gift 22 jan 1765 i Steigen kirke, med Ene Kristendtr, f. ca 1738 i Haug, Steigen, (datter av Kristen Karlsen og Kirsten Nilsdtr). v. Anders Abrahamsen, f. 1725 i Vinsnes, Steigen. vi. Nils Abrahamsen, f. ca 1735 i Vinsnes, Steigen, d. 1795 i Myklebostad, Steigen. har opplysningene fra Schøningslekten, i Steigenboken s. 140 er han gift med en som heter Lisbeth Hansdtr. Hans mor er i Steigenboken byttet med en annen Anne Nilsdtr som er fra Liland, men skiftet etter Marit Andersdtr på Fjelldal i Tjeldsund viser at hans mor er fra Måløy i Steigen og er datter til Nils Sivertsen og Marits søster Karen Andersdtr. I følge hans eget skifte var han barnløs og søsknene arvet. så enten er hans sønn med Lisbet Hansdtr død eller det er en til feil i Steigenboken ? (1) Han giftet seg med Ingeborg Hartviksen, f. 1705 i Myklebostad, Steigen, (datter av Hartvik Hartvigsen og Berthe Margrethe Hansdtr Jentoft) d. 1774 i Myklebostad, Steigen, skifte 3 okt 1774 i Myklebostad, Steigen. (2) Han giftet seg med Lisbeth Hansdtr. (3) Han giftet seg med Randi Nilsdtr, d. etter 1795 i Myklebostad, Steigen. vii. Jakob Abrahamsen, f. ca 1740 i Vinsnes, Steigen, d. 1811 i Myklebostad, Steigen, skifte 2 mai 1811 i Myklebostad, Steigen. Inderste hos Guttorm Johansen, nærer sig af fiskerie og som styrmann til Bergen. Han giftet seg med Karen Andersdtr Skaug, f. 1770 i Ålstad, Steigen, (datter av Anders Johansen Skoug og Marit Andersdtr) d. 1833 i Myklebostad, Steigen, skifte 7 mai 1833 i Myklebostad, Steigen.3. Peder Pedersen, f. 1694 i Hammer, Steigen, d. 1772 i Saur, Leiranger, Steigen, skifte 15 okt 1772 i Saur, Leiranger, Steigen. var på Myklebostad i Ledingen ved farens skifte, ikke nevnt der i Leirangerb. (1) Han giftet seg med Karen Olsdtr, d. i Saur, Leiranger, Steigen. (2) Han giftet seg med Malene Davidsdtr, f. 1701 i Saur, Leiranger, Steigen, (datter av David Pedersen og Ingeborg Einarsdtr) d. 1777 i Saur, Leiranger, Steigen, skifte 17 okt 1777 i Saur, Leiranger, Steigen. Malene: sønnen David er født utenfor ekteskapet ifølge skiftet til hennes andre mann Peder Pedersen. Barn med Karen Olsdtr: i. Ole Pedersen, f. 1716 i Saur, Leiranger, Steigen. Barn med Malene Davidsdtr: ii. Karen Pedersdtr, f. ca 1725 i Saur, Leiranger, Steigen, d. i Alpøy, Leiranger, Steigen. Hennes verge var Hr. Anders Falster. Sønnen Anders var gift på Skjelstad. Hun giftet seg med Melcher Hansen, f. 1716 i Alpøy, Leiranger, Steigen, (sønn av Hans Christophersen og Anne (Annichen) Andersdtr) d. 1796 i Alpøy, Leiranger, Steigen, skifte 19 mai 1796 i Alpøy, Leiranger, Steigen. iii. Einar Pedersen, f. i Saur, Leiranger, Steigen, d. 1779 i Saur, Leiranger, Steigen, skifte 15 jun 1779 i Saur, Leiranger, Steigen. Han giftet seg med Berit Hansdtr, d. 1778 i Saur, Leiranger, Steigen, skifte 25 nov 1778 i Saur, Leiranger, Steigen. iv. Peder Pedersen, f. 1727 i Myklebostad, Leiranger, Steigen, d. etter 1792 i Løbakk, Steigen. Han giftet seg med Martha Hansdtr, f. i Finvik, Løbakk, Steigen, (datter av Hans Knudsen og Kirsten Pedersdtr) d. ca 1792 i Løbakk, Steigen, skifte 11 mai 1792 i Løbakk, Steigen. Martha: formuen var 164-1-8 og gjelden 58-48-8. se 4 og 5 på Finvik, Løbakk. v. Anders Pedersen, f. 1729 i Saur, Leiranger, Steigen, d. 1786 i Røsnes, Hamarøy, NO, skifte 29 mai 1786 i Røsnes, Hamarøy, NO. formue 610-5-3, gjeld 256-0-15, sølvbeger mrk N.J.S.K. og sølvskje A.M.D. Gift 1755 i Hamarøy Kirke, med Berit Margrethe Arntsdtr, f. ca 1729 i Myklebostad, Steigen, (datter av Arnt Olsen og Ingeborg Hartviksen) d. 1797 i Røsnes, Hamarøy, NO. Berit: hennes verge ved skiftet til Anders var Knut Axelsen, Sommerseth, Hamarøy. vi. Jakob Pedersen, f. i Saur, Leiranger, Steigen, d. før 1776 i Myklebostad, Leiranger, Steigen, skifte 17 jun 1776 i Myklebostad, Leiranger, Steigen. på skiftet til Aron er bare moren nevnt noe som viser at faren er død før. Gift ca 1758, med Birgitte Christophersen, f. 1725 i Lille-Seter, Steigen, (datter av Christopher Melchersen og Maren Jeppesdtr) d. 1791 i Myklebostad, Leiranger, Steigen, skifte 1791 i Myklebostad, Leiranger, Steigen. Birgitte: hun var ved skiftet etter faren bosatt hos sin morbror Anders Jeppesen på gården Nordfold. vii. Elias Pedersen, f. 1746 i Saur, Leiranger, Steigen.4. Synnøve Pedersdtr, f. 1697 i Hammer, Steigen, d. i Saur, Leiranger, Steigen, ref.nr Saur 8,c. Hun giftet seg med John Olsen, f. 1694 i Helnes, Leiranger, Steigen, (sønn av Oluf Johnsen og Karen Andersdtr) d. i Saur, Leiranger, Steigen, ref.nr saur 8, c. Barn: i. Daniel Johnsen, f. 1723 i Saur, Leiranger, Steigen. ii. Karen Johnsdtr, f. 1724 i Saur, Leiranger, Steigen, d. 1762 i Saurfjord, Leiranger, Steigen, skifte 17 sep 1762 i Saurfjord, Leiranger, Steigen. Hun giftet seg med Oluf Pedersen, f. ca 1708 i Sund, Leiranger, Steigen, (sønn av Peder Andersen) d. 1766 i Saurfjord, Leiranger, Steigen, skifte 24 sep 1766 i Saurfjord, Leiranger, Steigen.5. Dorthe Pedersdtr, f. 1702 i Hammer, Steigen, d. ca 1785 i Bakken, Steigen, skifte 6 mai 1785 i Bakken, Steigen. hun var gift 2. gang med Ole Pedersen (Persen) Bakken og døde samme året som han, det ble skiftet samtidig etter dem. Formue i hennes bo 273-2-14, gjeld 25-2-1 noe som viser at de sto seg godt. (1) Hun giftet seg med Morten Eskildsen, f. 1702 i Liland, Steigen, (sønn av Eskild Olsen og Magdalene Mortensdtr) d. 1756 i Liland, Steigen, skifte 4 sep 1756 i Liland, Steigen. Morten: Boet hadde et overskudd på ca 90 rdl. (2) Hun giftet seg med Ole Pedersen, d. ca 1785 i Bakken, Steigen, skifte 6 mai 1785 i Bakken, Steigen. Barn med Morten Eskildsen: i. Malene Mortensdtr, f. ca 1725 i Liland, Steigen, d. 1790 i Haug, Steigen, skifte 19 jul 1790 i Haug, Steigen. (1) Hun giftet seg med Mikkel Gregusen, f. 1716 i Haug, Steigen, (sønn av Gregus Mikkelsen og Else Isaksdtr) d. ca 1769 i Haug, Steigen, skifte 14 jul 1769 i Haug, Steigen, ref.nr s. 121 nr. 15. (2) Hun giftet seg med Eidis Eidisen, d. ette1790 i Haug, Steigen. ii. Eskild Mortensen, f. ca 1728 i Liland, Steigen, d. i Liland, Steigen. (1) Han giftet seg med Maren Pedersdtr, f. i Håkonhals, Hamarøy, NO, (datter av Peder Pedersen og Anne Jakobsdtr) d. 1764 i Liland, Steigen, skifte 3 okt 1764 i Liland, Steigen. (2) Han giftet seg med Karen Pedersdtr, f. 1741. iii. Peder Mortensen, f. ca 1731 i Liland, Steigen. iv. Daniel Mortensen, f. ca 1741 i Liland, Steigen, d. 1779 i Leirvik, Steigen, skifte 15 sep 1779 i Leirvik, Steigen. Bare sønnen Ole er nevnt på skiftet. (1) Han giftet seg med Mette Ottesdtr, f. ca 1740 i Skjelstad, Leiranger, Steigen, (datter av Otto Knudsen og Inger Zachariasdtr) d. 1773 i Leirvik, Steigen, skifte 19 jul 1773 i Leirvik, Steigen. (2) Han giftet seg med Malene Olsdtr, f. 1750 i Bakken, Steigen, (datter av Ole Pedersen og Anne Stephensdtr) d. 1785 i Leirvik, Steigen, skifte 23 sep 1785 i Leirvik, Steigen. v. Torkild Mortensen Helle, f. 1742 i Liland, Steigen, d. 1794 i Helle, Moskenes. han var i 1785 gift i Moskenes. Han giftet seg med Martha Margrethe Pedersdtr, f. 1751, d. i Helle, Moskenes. vi. Morten Mortensen, f. 1744 i Leirvik, Steigen, d. i Myklebostad, Leiranger, Steigen. han er skrevet opp på både Leirvik s. 58 nr. 10 og på Myklebostad i Leiranger s. 82 nr. 25. Han giftet seg med Kirsten Einarsdtr, f. 1742 i Bø, Steigen, (datter av Einar Tørrisen). Barn med Ole Pedersen: vii. Hans Olsen, f. i Røtnes, Steigen, d. i Røtnes, Steigen. Bror til Stephen Olsen, Løhaugen i Engel. nr 48016.6. Maren Pedersdtr, f. i Hammer, Steigen, d. 1767 i Hammer, Steigen, skifte 3 okt 1767 i Hammer, Steigen. ugift ved farens skifte. Sølv i boet hennes merket Christen Hansen klæboe og Elisabeth Jensdtr Stud 1709, Otte Lampe 1665, - P.A.S.B.D.D. - E.A.S.K.D.D. Hun giftet seg med Peder Ingebrigtsen, f. ca 1695, d. 1804 i Hammer, Steigen. Barn: i. Peder Pedersen, f. 1748 i Hammer, Steigen, d. før 1767 i Hammer, Steigen. ii. Ingebrikt Prando Pedersen, f. 1750 i Hammer, Steigen. oppgitt å være 15 år ved morens skifte i 1767.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Hei! Er klar over over disse slektsforholdene bakover som du nevner, og har anelistene, men takk for tilbud om oversendelse! Alltid kjekt med folk som er hjelpsomme og deler av sin kunnskap:)Avsporing:(? Følger naturlig nok spent med på diskusjonen vedr. Lund som pågår her på forumet. Mener også slekten til W. er knyttet til Eline Trondsdatter gjennom hans oldemor Elene Olufsdatter f. 1693, jfr. s. 233 i MBH. Hennes farfar mener jeg er Søren Torkjellson, Nes Hamarøy. Det er iallefall det jeg tolker ut fra FT. fra 1665, samt pågående debatt og steigenboken. Kan selvfølgelig være feil.Disse anene deles sikkert med flertallet av Steigens innbyggere og utflyttere!Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet var ikke avsporing for en av grunnene til det her var nettop Lund-debatten. den er ganske løs bare det er tilknyttet steigentenkte bare at det var så mye feil i starten på de fleste gårdene at en måtte først finne fram til de feil som var der for å kunne fine en mer sikker forgrening til f. eks Benkestok.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Takk skal du ha. opplysningene jeg hadde i mitt forrig innlegg er hentet fra Kb.Bodde broren Peder Siursen/Sivertsen på Sund eller Lund før han flytta til Folda?Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heihan er nevnt som nr 1. på Sund i Leiranger.Pussig nok er Trond Olsen nevnt som eier av Sund (trolig i Gildeskål) som han makeskiftet mot Ballstad i Tjeldsund.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Takk. Har bestillt bygdeboken, tar visst litt tid å få den.Mine aner til disse personene går gjennom Ene Christensdatter (Oppkalt etter Willum Andersens kone Ene Andersdatter) og Peder Abrahamsen. De var i slekt med hverandre.Nils Isaksen hadde også datteren Karen f. 1706, d. 1718, grl. 18/12 s.å. 12 år gml., Berith dpt. 25/1 1711 grl. 21/2 1712. 10 mnd og 4 dager gml. Erland dpt. 21/7 1715, Maren dpt 29/8 1717 og grl. 12/12 1717.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiSom du kanskje la merke til var jeg litt usikker på Isak Nilsen om han hørte hjemme i den søskenflokken. Har du funnet fødselsår på han?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hei!Nei, det har jeg ikke, men han kan passe inn mellom Karen og Berith. Det er lakuner i kb mellom 1706-09. Så han er nok f. ca. 1708-09. Har du ikke noe mere på han enn navnet?Vet du om Daniel Christophersen hadde noen sønner? Har 4 døtre. Hans kone Synnøve Andersdatter, vet du hvem hun kan være datter til.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiNår det gjelder Daniel Christophersen og Synnøve så er de jo ikke nevnt i Steigenboken engang etter det jeg kan finne ut. Så jeg har desverre ikke noe om dem, kanskje Daniel er nevnt i skattelistene før 1700. Hvor bodde de i Steigen?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei igjen!Jeg har en Thomas Hansen, død 1767 i Saursfjord ifølge skiftet hans, som var gift med Dorthe Pedersdatter og de hadde bl.a. en sønn Jon, som var født på Saur i 1735 iflg. M.B. Hansen. Jeg finner ikke Thomas Hansen på Saursfjord hos M.B. Har du noen peiling på hvor Thomas Hansen kom fra? Og Dorthe Pedersdatter? Hun er nevnt i skiftet til Henrik Klæboe i 1761 som hans søskenbarn. Det hadde vært artig å følge disse familiene bakover.Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.