Gå til innhold
Arkivverket

[#58271] Ole Herbrandsen og Jøran Knudsdatter fra Rollag. Emigrerte 1881 med 5 døtre.


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Hei! Kan noen hjelpe meg med å finne Ole Herbrandsen og hustru Jøran Knudsdatter fra Rollag. De emigrerte i 1881 med Hawley, Minnesota som reisemål. De hadde 5 av døtre med seg: 1) Bergit f. 1857 2) Jøran f. 1862 3) Ingeborg f. 1868 4) Margit f. 1870 og 5) Anne f. 1871. I emigrasjonslisten for Christiania står det at de kom fra Flesberg, men det må i tilfelle ha vært et kort opphold der. I kirkeboka for Rollag er de nemlig oppført med utflytning i 1880. De hadde to døtre til som kan ha vært i live i 1881, men som ihvertfall ikke reiste i 1881; hhv. Sigrid f. 1855 og Liv f. 1859.Jeg klarer ikke å finne ut om familien kom fram til Hawley eller hvor de i det hele tatt ble av. Kan noen hjelpe?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Har du fødselsdatoer på de som reiste? Du har eller ikke oppgitt fødselsår på Ole og hustru.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Det var mange Ole Herbransen (eller lignende), men jeg fant her en som har en hustru ved navn Joran (64 år) og en datter med navn Margit (14 år). Så det ser ut til å kunne være rett person.Minnesota Territorial and State Censuses, 1849-1905Name: Ole Hercranson Census Date: 1 May 1885 County: Clay Locality: Parke Birth Location: Norway Gender: Male Estimated Birth Year: abt 1820 Race: White Line: 11 Roll: MNSC_23- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha, Hanne!Det er definitivt riktig familie, men alderen på Ole og Jøran er rundt 10 år feil. Begge ble født i Rollag i 1830; Ole Herbrandsen 5.9.1830 og Jøran Knudsdatter 22.5.1830. Alderen på datteren Margit er rimelig riktig; hun ble født 31.12.1870.Opplysningen viser at de kom fram dit de skulle; Parke og Hawley ligger begge i Clay county i Minnesota.Hvis den yngste datteren Anne ikke er med i tellinga for 1885 tyder det på at hun døde før det. Hun ville vært rundt 12 år i 1885. Når det gjelder de andre døtrene kan de godt ha blitt gift. Har inntrykk at det var vanlig at jentene kunne bli gift allerede i 17-års-alderen.Min spesielle interesse for denne familien skyldes at jeg tror den eldste datteren, Bergit, ble gift i Hawley i 1882(kone #2) med snekker (og predikant) Nikolai Nilsen Rushfeldt (fra Krampenes i Nord-Varanger, f.1834). Det er imidlertid enkelte opplysninger som skurrer og jeg tør liksom ikke komkludere 100% ennå. Håpet å finne noen flere opplysninger via f.eks. folketellinger.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Har du funnet Bergit i 1900? Den folketellingen inneholder fødselsmåned og -år.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Joda! Jeg har fått hjelp til å finne henne i 1900. Nicolai og Bergit bodde da i Superior med 7 barn (de fikk 7 barn). De bodde også på samme sted i 1905. Nicolais kone kalles da Augusta, men alderen er riktig så jeg tror det egentlig dreier seg om Bergit.Iflg. notater jeg har døde Nicolai i 1915. Bergit skal ha levd helt til 1942.Ellers har jeg i løpet av kvelden kommet over en database med vielser i Clay county i Minnesota (Marriage Records Index). Der fant jeg vielsen til Nicolai Rushfeldt og Bergit (16.12.1882). I den innføringen kalles hun Bergit Olson, hvilket for meg er den bekreftelsen jeg har lett etter. I Rushfeldt-tradisjonen kalles hun nemlig 'Bergit Smooten' hvilket ikke overhodet har gitt noen mening.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.