Gå til innhold
Arkivverket

[#58274] Koppskatten for Nordfjord frå 1645 og bygdebok for Innvik-Stryn. Bøedall


Gjest Eva Thorkildsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Thorkildsen

Bygdeboken(B) og koppskatten(K) har ulike opplysniner. Hvem har rett??? I K, se vedlegg, er Barbra kona til Lasse Amundsen, mens hun i B er kona til sønnen Kolben. Lasses kone er i B Agate Antonsdatter. I K er hun konen til Mogens Huglichsen. Han har ingen kone oppført i B. K virker rett ihht siste, siden sønnen heter Antonis... Det er Lasse(1778) og Kolben(1782) som er av interesse for meg, men hvem er konene deres, egentlig?

bilete4482.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ole G. Taraldset

Hei Eva,Lasse Amundson Bergheim/Bødal sin kone mener jeg må være Barbara som nevnt i K.Sønnen Kolbein Lasseson Bødal er en av mine 7-tipper. (Sønnen Lasse har jeg ingen opplysninger om)Kolbein må ha vært gm en Mari (Bendiksdatter). De hadde barna Dorthe, Barbara(n.e. farmor?), Bendiks(n.e. morfar?) (Det må sikkert ha vært en Lasse og, død ung?)De hadde alle 3 bl.a. en datter Mari/Maren(m.n.e. mormor?)Mvh Ole G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Thorkildsen

Hei Ole G.Hyggelig med en respons!Kolbein Lassesen er en av mine 7-tipper og. Da blir vi vel 10-menninger... :-)Jeg mente faren, Lasse Amundson. Numrene i parentes viser til linjenummeret. Skjønte det ikke selv med det samme når jeg kikket på det no, så det var nok en litt dum måte å skrive det på.Det er Bendiks som er min 6-tipp.I bygdeboka er Kolbeins kone Barbrå (Bendiksd.), så da er vel etternavnet rett. Men hvor fant du Mari (Bendiksdatter) hen??? Oppkallings-'reglene'?Hilsen syltynne slekta og utvandret bergenser, Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G. Taraldset

Hei igjen, Vi er sikkert nærmere i slekt (mine neste): Bendiks 6T - barna Kolbein 5T og Mari 4T.KS 1645 : “Lasse Amundsen/Barbara” Her tror jeg Barbara er rett.KS 1645 : “Kolbein” gifter seg vel etter 1645. Er f. ca 1618 (1664/46) Aaland n. Barbara (Bendiksdatter) . Her må Barbara være feil. Ingen av Kolbeins barn har en datter Barbara, men alle 3 har en datter Mari/Maren. Kan i farten ikke finne noen kilde for navnet Mari, har kanskje bare satt det opp som det mest sannsynlige/logiske.Sønnen Bendiks gm Brite Ellingsdatter Bødal. Det er n. 5 barn i skifte etter hans kone i 1713 , inkl Synnøve, Mari og Kari. Her burde det kanskje vært en datter Barbara m.n.e. farmor hvis det da hadde vært hennes navn?KS 1645 : “Mogens Huglichson/Agata”. Da de også får en sønn Anton så var hun kanskje en Antonsdatter?Vet ikke om dette er til noen hjelp, men det er nok det nærmeste jeg kommer “problemet”Mvh Ole G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Thorkildsen

Hei.Jeg er enig med dine betraktninger. Vi kan vel ikke komme særlig lenger.Tusen takk.Klarer ikke la vær å følge nedtellingen:Mine neste:Bendiks 6T - datter Mari 5T - sønn Jacob 4T - sønn Kolbein 3T - sønn Anders 2TMvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G. Taraldset

Hei,Tror ikke vi kommer nærmere enn '7,5' -menninger. Mari 5T var søster til min Kari 4T(et ledd mindre i den linjen). Din Kolbein 3T var vel han som flyttet til Roset.mvh Ole G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Thorkildsen

Det får være bra nok det. :-)Det er på Roset mine røtter går helt tilbake til beg. av 1500-tallet, og slekten er der fremdeles.Takk for en hyggelig prat.Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.