Gå til innhold
Arkivverket

[#58275] Skomakerlaug i Bergen?


Gjest Harald Kvale
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Kvale

Er det noen som kan fortelle meg om ( og ev. når ) det fantes et Skomakerlaug i Bergen, og om laugsprotokollene er bevart.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Ja det var skomakerlaug i Bergen. Skomakerne kom med hanseatene på 12-1300-tallet. Deres sammenslutninger het ikke laug da, det kom først på 1500-tallet.De hanseatiske handelsmennene ønsket ikke å ha håndverkerne på Bryggen, så håndverkerne holdt til i Vågsbunnen.Hanseatene sørget for å frakte ned dokumentasjon og protokoller på jevnlig basis til Lübeck, bl.a. Det var en god ting, for i 1702 hadde vi en av de store bybrannene og store deler av byens protokoller og kildemateriale gikk tapt i brannen. Men i Byarkivet i Lübeck er det mye kilder fra Bergen, fra hanseatenes perspektiv selvsagt. Jeg er usikker på om håndverkerne og da skomakerne fikk gjort det samme med sine protokoller.Jeg vil anbefale deg denne hovedoppgaven (fulltekst, pdf): https://bora.uib.no/handle/1956/2022 av Håkon Haugland, 'Gilde og edsfellesskap i senmiddelalderen : en sammenlikning av noen sammenslutninger i Bergen mellom 1250 og 1550' fra 2006. Har du vært i kontakt med Hanseatisk Museum i Bergen, mulig de vet noe mer om skomakerne og laugsprotokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Når ble disse laugene oppløst. Finnes det for eksempel dokumenter fra skomakerlauget bevart etter 1702?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Laugene ble oppløst i andre halvdel av 1800-tallet, da ser en også oppstarten på fagforeningene. I Bergen Byarkiv finner en arkivet til Bergen og Omegn Skomakerforening, men jeg vet ikke når den foreningen ble etablert.Byarkivet i Bergen: [url="http://www.bergen.kommune.no/organisasjonsenhet/byarkivet>LenkeHer er en grei og kort historisk oversikt over laugene i Norge:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Tusen takk Annette, for interessante opplysninger, men jeg skulle gjerne visst om Skomakerlaugsdokumenter fra tidlig 1700-tall finnes i Bergen Byarkiv.Er det noen som har kjennskap til dette?Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ifølge Findbuch 9 fra Archiv der Hansestadt Lübeck, utgitt 2002, som inneholder arkivet til det hanseatiske Kontor i Bergen og Bergensfarerkompaniet i Lübeck, går det frem av innledningen side 22 at under brannen 1702 reddet ordermennene unna Kontorets arkiv fra flammene ved å flytte det over til et skip. Dette er meldt i et brev fra 23.5 1702. Denne katalogen vet ikke noe om at noe av Kontorets arkiv ble flyttet til Lübeck før brannen 1702. Derimot omtales det at Kontorets (samlede) arkiv ble flyttet til Lübeck omkring 1763.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det er mulig jeg har misforstått opplysninger jeg har fått om arkivet og at alle deres protokoller var i Bergen fram til 1763.I farten husker jeg ikke hvor jeg fikk opplysningen fra (det er noen år siden jeg studerte hanseatene), men jeg mener å ha fått oppgitt at de seilte ned arkivsaker til Lübeck i løpet av sin 400-års periode på Bryggen, og at ikke alt var i Bergen i 1702.Uansett, konklusjonen er ihvertfall at Hanseatene reddet protokollene sine og at de er i god behold, om enn noe havsaltet og med svak eim av tørrfisk, i byarkivet i Lübeck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg har fått svar fra det hanseatiske museum på spørsmål om hvor eventuelle laugsdokumenter befinner seg:For mange år siden ble arkivet til stolemaker- og dreierlauget levert til Bergen Byarkiv, etter å ha blitt funnet på museets loft – liggende i en haug av skitt. Ellers ligger alt vårt arkivmateriale i byarkivet, men vi har ikke funnet andre håndverkerarkiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det kan jo være håp om at skomakerforeningen overtok arkivet, og at det har endt opp i byarkivet den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det eneste laugsarkivet i Bergen byarkiv som stammer fra Kontoret, så langt jeg vet, er Gesellaugets arkiv (som jeg har hatt gleden av å bruke selv).Arkivet etter Skomakerlauget i Oslo i middelalderen (Societas Suturum Osloensis) ligger i dag i Archiv der Hansestadt Rostock. Om de også har laugsarkivet fra Bergen, har jeg ikke undersøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, og jeg vet heller ikke når arkivet ble overført fra Oslo til Rostock, men antar at det skjedde på 1540-tallet, selv om en senere datering er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Men det finnes også oslostoff i arkivet etter Rostocks skomakerlaug og Rostocks Vikergelag (kjøpmannsselskapet for Viken, dvs Oslofjorden). Tilsvarende kan det være verd å undersøke i skomakerlauget i Lübeck etter kilder vedrørende skomakerlauget i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En interessant debatt som kanskje etterhvert burde flyttes over til BF. Innledningsspørsmålet fra Harald er i og for seg et felles spørsmål fra oss to, så jeg vil nevne at den skomakeren vi søker virket i Bergen på starten av 1700-tallet. Jørgen Lange, vet egentlig ikke om han hørte til Kontoret, men var vel mer på Strandsiden. Så vidt jeg har kunne bringe på det rene var han på Nykrikealm., se bl a vigerust.net her http://www.vigerust.net/by/bergen_rode04.htmlMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.