Gå til innhold
Arkivverket

[#58276] Hjelp til tyding av kirkebok for Borge i Østfold 10.03.1848


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

På denne datoen giftet ungkaren Peter Hansen 26 år seg med piken Anne Marie Pedersdtr. 24 år. Henses far er Peder Larsen , mens hans far er Hans ? etternavn. Jeg trenger altså hjelp til å fåt tydet etternavnet til brudgommens far, samt det som står i rubrikken føde/oppholdssted.Se post nr2 her: Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Faren heter 'Hans Sørensen' ('Sorensen').'han født og boer i Thorsnæs paa Næs' - 'hun født i Skjeberg boer i Thorsnæs paa Næs'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Kristian, det ante meg at det sto noe lignende, men var langt fra sikker.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner en Peder Hansen med far Hans Sorensen, men det er Berg. Vet ikke om Torsnes hørte innunder Fredrikstad? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Kjellaug. Jeg er ikke særlig godt bevandret uti geografien i Østfold.Han skulle jo i utgangspunktet være født i Skjeberg, men der finner jeg ingen som passer. Hvor da Berg er i forhold til Skjeberg, vet jeg ikke. Men det kan godt tenkes du har funnet den rette. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, da er det n° 7 her: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Borge, Ministerialbok nr. I 3 (1815-1836), Fødte og døpte 1822, side 91-92. Permanent sidelenke: LenkeBarnefaderen er utlagt Hans Sørensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er en uryddig skrift denne presten har. Ser ut til at han har begynt å skrive Andersdtr. med rettet det til Pedersdtr. jeg klarer imidlertid ikke å tolke noe sted/gårdsnavn. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er samme begivenhet hentet fra klokkerboken. Men nå heter barnet Hans. Morens navn er Inger Katrine Pedersdtr. og han er Hans Sørensen soldat nr 45 i 4de kompani. Se post nr.7. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Som du såg i ministerialboka var fornavnet rettet til Petter. Tror nok at det må være han, fant ikke noen annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg er enig med deg Kjellaug. Du har nok funnet den jeg lette etter. Takk skal du ha. Jeg hadde så langt bare sett etter en Peter Hansen i klokkerboken, og der fant jeg ham av naturlige grunner ikke. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er konfirmasjonen til Petter Hansen i Borge 30.07.1837. Her står kun moren, Cathrine Pedersdatter oppført. Se nest øverst på venstre side. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her dør Inger Cathrine Pedersdatter Herrø 59 år, 15.01.1861. Hun er nevnt som enke.Se post nr.2 i 1861. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.