Gå til innhold
Arkivverket

[#58277] NO: Træna/Lurøy - Opphavet til Kristine Bergitte Christensdtr. f. 1839 Sande ?


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Ref.Kildeinformasjon: Nordland fylke, Træna i Lurøy, Ministerialbok nr. 840A01 (1863-1887), Ekteviede 1866-1870, side 145.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6676&idx_id=6676&uid=ny&idx_side=-72>LenkePermanent bildelenke: LenkeNr. 2 (1867). Ho er skreven Sande og far hennar er Christen Christensson.ogKildeinformasjon: Nordland fylke, Træna, Klokkerbok nr. 840C02 (1874-1900), Døde og begravede 1893, side 139.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk Berit!Då har eg klart å oversjå denne.Men namnet på faren er noko utydeleg, kva står det eigentlig i denne kolonna?Mora er vel Johanne Jensdatter?MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiKristine er av Zahl og Mikkelborgslekten på Sande. Og foreldrene er Kristen Mikkelborg Kristensen g. m. Barbro Johanne Zahl Jensdtr.på slektsforum under Lurøy og Daniel Mikkelborg Lenkefinner du Kristen M. Kristensen foreldre og en del slektninger/anerSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Må komme med en liten korrigering når det gjelder begravelsesdagen til Hans Christensen Mikkelborg. Han var gravlagt 3-Kongersdag som var 06.01.1767, og ikke søndag mellom jul og nyttår(04.01) som jeg har lest det som i kirkeboka tidligere. Det har jo ikke noe å si for anene bakover, men det skal jo være riktig med begravelsesdatoer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Mange takk!Ref. lenke i (8):- Marit Jakobsdtr. gift med Christen Hansson Mikkelborg, kven var ho?- Barbro Johanne Zahl Jensdotter - kven var hennar foreldre?MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Marit Jacobsdatter har jeg søkt etter aner på i årevis uten å komme noe videre. Hun skal være født i ca 1761(40 år i 1801), men isåfall var hun 50 år da hun fødte det siste barnet i 1811. Det er vel noe for drøyt, så jeg renger med at hun kan være født noe senere. I kirkeboka for Rødøy har jeg funnet 2 Marit døpt i 1764 uten far, men Marit kan også være født på Træna i det året hvor det mangler kirkebok. Kirkeboka for Træna går til 1766, og starter pånytt igjen 1768. Så hun kan være født i 1767.Jeg har funnet en Marit Jacobsdatter konfirmert i Lurøy 17.07.1785, og som da er 20 år og bodde i Ytre Kvarøen. Det er jo ikke sikkert dette er vår Marit. Har prøvd å se på fadderne til barna uten å komme noe videre, men merker meg at flere av fadderne var fra Norumfamilien: Randi Norum til Hans i 1794,Daniel og Catharina Norum til Hans Jacob i 1798, Ole Norum til Anne Marie i 1806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiBarbro Johanne Zahl Jensdtr f. 1809 på Selvær træna,ForeldreJens Jørgen Andersen Zahl f. 1786 Handsnes, Nesna d. 15/7-1863, skifte 1864 på Selvær, Trænagift 10/10-1814 Træna/LurøyMartha Othelia Olsdtr f. 1781 Engen, Nesna d. 02091828 Selvær, træna, skifte 1829.Jens og Martha hadde i tilleg døtrene Karen g. m. Johan Karlsen, Sanne og Massi g. m. Isak Mikkelborg Christiansen på Nordnesøy. og Johanna g. m. Johan Peder Nilsen i Rødøy.Har flere aner hvis det er av interesse.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiifølge linken her Lenkeer det jo forståelig at Barbro fikk gal Jens til far. som det framkommer er hun uekte datter av Jens Nilsen og Martha Olsdtr. denne Masrtha ble senere ifølge denne linken gift med Jens A. Zahl. Det er vel da ikke så rart at hun dukker opp på morens skifte på Selvær i 1828 nr. 245 s. 198 i Svein Edvardsens skiftesamling 1811-1845 for Træna, men ikke er nevnt på Jens sitt skifte i 1864Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heialternativ for Jens Nilsen i 1801 Lenkesom en vil se er de andre 2 i tellingen gift.Det står at Jens Nilsen Sund på Lukten etter det jeg kan tolke av kirkeboken.av fadderne er Hans Hermansen gift med Marthas søster Karen på Handsten, Abelone Danielsdtr er gift med Christopher Olsen bror av Karen. Av fadderne er Anders Olsen og Karen Nilsdtr Enge to jeg ikke har funnet ennå. Men de kan jo være i slekt med Jens.SO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Mange takk!Då er iallefall det oppklart at far til Barbroe ikkje var Jens A. Zahl.Den slektsida (ref. lenke i (8)) er fin å ha, men er ikkje heilt komplett (men det er jo ikkje meinga heller vil eg tru).Eg driv no og leiter etter forfedre til min samboer, og dette i eit område av landet eg er lite kjent i (eg har jo stort sett anene mine fra vestlandet).MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.