Gå til innhold
Arkivverket

[#58278] Semming Semmingsen Hanestad f ca 1657, Øvre Rendal


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg holder på med slektsforskning for en venninne, og håper at noen kan slå opp i bygdeboka for Øvre Rendal for meg når det gjelder Semming Semmingsen født ca 1657, og som var bruker i Øvre Rendal. Jeg vet jeg kan fjernlåne bygdebøker, men vi er jo så langt tilbake i tid her at det sikkert ikke er mye mer å finne.Det jeg vet om han er: Semming Semmingsen født ca 1657, og han var bruker på Østre Hanestad eller Vestre Hanestad i Øvre Rendal. Han døde i ca ca 1719. Han var gift med Karen Andersdatter fra Søstu Akre i Rendal. Har bygdeboka for Ytre Rendal på fjernlån, og har ikke problemer med den grenen. Jeg har ett barn på disse som er min venninnes formor:1)Ingeborg Semmingsdatter, som var gift i ca 1700 med Tollef Jonsen fra Hornset i Rendalen. Han var født i ca 1677. Han har jeg heller ingen problemer med aner til.Nå er mine spørsmål:1)Hva står det generelt om Semming Semmingsen i Hanestad i bygdeboka for Øvre Rendal?2)Hadde Semming Semmingsen og Karen Andersdatter flere barn enn Ingeborg? Hva het disse, og hvem var de gift med?3)Hvem var anene til Semming Semmingsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

I bygdeboka for Øvre Rendalen skriver Jacob B, Bull at Semming Semmingsen (ca 1657-1719) på Nedre Hanestad var sønn av Ingeborg ( -1678) og Semming Olsen. Semming Semmingsen var gift med Karen Arnesdatter (ca 1656- ) fra Søstu Akre i Ytre Rendal. Semming og Karen hadde sju barn:Seming (1678-1709), Ingeborg (1679- ) g.m. Tollev Jensen Trønnes, Arne1680-1737), Jon (1685.1736), Karen (1688-1728) g.m. Tarald Olsen Trønnes i Storelvdalen, En datter (navn ukjent) og Berit (1695-1770) g.m. Erik Haagensen Søndre Haarset (1701- ).I 1687 innløser Semming Semmingsen samtlige sine svogere Bull nevner følgende søstre til Semming: En var gift med Botolf Trønnes, Goro (1657-1690) var gift med Bergsvend Embretsen Aas, Magnhild var g. 1678 m. Morten Helgesen Grøtting, den fjerde søsteren var g.m. Ole Olsen Øvre Hanestad, den femte – Goro – g. 1665 m. Tollev Embretsen Bakken Undset (1614-1698), den sjette med Erik Halvorsen Grøten (1676- )Karen Arnesdatter (ca 1656- ) var datter av Arne Oudensen (1616-ca 1687) som brukte Søstu Akre i Ytre Rendal sammen med faren fra 1652 Goro Eriksdatter fra Søstu Lomnes var i følge Bull gift med Arne Oudensen, . mens bygdeboka for Ytre Rendal mener av Arne var hennes svigerfar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Litt til fra Bulls bok Rendalen: Bull synes å mene at Seming Olsens far var Ola Eriksen (1614- ) som igjen var sønn av Erik Hanestad som brukte Hanestad i 1629. Ola Eriksen var gift med Liv Olsdatter fra Hårset i Øvre Rendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen hjeretelig takk for svarene her. Da fikk jeg mer å skrive inn i dokumentet om min venninnes aner. Jeg har jo enda bygdeboka for Ytre Rendal. Den skulle egentlig være innlevert nå fredag, men jeg tror jeg tar sjansen på å ha den til mandag eller eventuelt fornyer lånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Står det noe mer om hvem som var far til Liv Olsdatter Hårset i bygdeboka for Øvre Rendal? Regner med at dette er en aktuell kandidat fra jordeboka 1615 for Hedmark som er utlagt på internett: Oluff Haarseth som er ført med 1 hud og 4 album. Han er ført under Hårset, og bonden selv med arvinger 'udi Hoele' var eier av 1 og 1/2 hud. Er det denne Oluf som er far til Liv? Har han fått noe etternavn i bygdeboka?Har jo hatt bygdebok for Ytre Rendal og endelig de riktige bøker for Storelvdal, men syns det blir litt lite å fjernlåne bygdebok for Øvre Rendal bar for det jeg spør om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Jacob B. Bull skriver i bygdeboka for Øvre Rendal at Liv Olsdatter som først ble gift med Ola Eriksen Hanestad og deretter med Lars Svendsen Berge, var søster av Nils Olsen som i 1613 bruker Hårset. Nils og Livs far nevnes ikke så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for det svaret. I jordeboka for 1615 som er utlagt på internett er det bare Oluf som står under Hårseth eller Håseth, og det betyr vel at Nils sitt bruk ikke var stort nok til at han skulle betale skatt. Ved jordeboka 1625 som også er utlagt på internett er ikke Håseth eller Hårseth nevnt i det heletatt i 'Øfre Rindals Annex'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har tolket det som sto i innlegg 3 som at Ola Eriksen var født i 1614, og ikke som om han var bonde fra 1614. Her tar jeg kanskje feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svarene Tore. Siden Nils Olsen Haarseth var bror av Liv Olsdatter Haarseth så er det vel lite sannsynlig at den Ola Hårset som overtok i 1614-15 var far til Liv som jeg tidligere trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Jeg VET hva Jacob B. Bull eller hans sønn Hjalmar som fullførte bygdeboka etter farens død SKRIVER. Deres dokumentasjon er det for sent å be dem om. Tore Vigerust sine krav til dokumentasjon er ellers velkjente, men kanskje ikke alltid like velkomne i den form de stilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kan gjette på at Nils' patronymikon kan være nevnt i fogdens regnskaper (sakefall, førstebygsel mv) eller i de yngre tingbøkene. Men så lenge vi ikke vet om det er tilfelle, heter Nils kun Nils på grunnlag av skattelistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Har prøvd å søke etter tingbøker og justisprotokoll i database under Hedmark Fylkesbibliotek, og det ser ut som om tingbøkene går tilbake til 1649. Det er jo ikke langt nok tilbake i tid, og skulle det tilfeldigvis være noen som ser innom her som skal på arkiv så hadde det vært fint om han/hun kunne gjøre et oppslag på tiden rundt 1612 hvis det ikke er for mye å be om. Søkte også etter pantebøker i Hedmark, men de begynner ikke før 1700-tallet i det jeg fikk opp iallefall. Kanskje er tingbøkene mikrofilmet før 1649 for Hedmark, uten at jeg fikk det frem da jeg søkte i bibliotekbasen for Hedmark Fylkesbibliotek. Jeg fjernlåner gjerne mikrofilmer hvis jeg vet det er noen nytte i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er jeg jo klar over, men i dette tilfellet må jeg reise langt for å kunne slå opp i aktuell tingbok hvis den ikke er mikrofilmet. Dette er jo også noe jeg gjør for en god venninne, og ikke for meg selv. Det er jo forresten rart at tingbøker før 1649 ikke er mikrofilmet, siden de tydeligvis er det fra 1649 og utover for Hedmark. Prøvde å søke på Fogdens regnskaper også, men da fant jeg ikke noe under Hedmark Fylkesbibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.