Gå til innhold
Arkivverket

[#58279] Anmodning om oppslag i US Census


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Jeg skulle gjerne visst om en Eddu Weitlock, anleggsarbeider i New York omkring 1916-17, kan gjenfinnes i US Census for 1900 og 1910? Eddu Weitlock har etterkommere i Telemark, som gjerne vil vite hvem han var sønn av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Stavemåten kan jeg ikke garantere, men Eddu var amerikaner og besvangret en utvandret norsk kvinne 'over there' i 1916. Kvinnen fødte hans sønn 25.04.1917, etter at hun hadde returnert til Kviteseid, Telemark. Sønnen fikk navnet Eddu etter sin far, og trolig er farens for- og etternavn skrevet slik moren har ment var rett.Om faren Eddu Weitlock har jeg dessverre ikke andre opplysninger enn hva jeg oppga i mitt første innlegg, nemlig at han skal ha vært anleggsarbeider i New York på den tiden han traff den norske kvinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Søkte på Weitlock i Ancestry og fikk opp sju stk: En familie på fem fra Madison Kentucky (F.V.,Alice, Alma,Newland og Jennie Weitlock) Rosine Weitlock (amerikansk) som reiser fra Bremen Tyskland til New York i 1866 George W.Weitlock (engelsk) som reiser fra Bremen Tyskland til New York i 1949 Men dessverre ingen EdduIngrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeisannJeg har søkt litt på ancestry, og funnet to forskjellige Eddie Whitlock, en født i Georgia i 1893, og en i Kentucky i 1877.Som du skrev, så har sønnens navn blitt skrevet ut fra det moren mente var den rette måten. Muligheten for at Eddie da har blitt til Eddu, kan vel tenkes å være der, likedan at etternavnet kan ha blitt litt forandret.. Dette er bare noen tanker fra meg ang. navnet, hva synes dere andre? Mvh WencheF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

Hei igjenNår jeg tok meg litt bedre tid, kan det nok ikke være noen av de to jeg har funnet, siden de er å betegne som 'negro' på et par-tre steder. WencheF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg iler med å takke for alle bidrag her. Det er klart at både for- og etternavnet kan være litt annerledes skrevet i USA enn den norske kvinnen har ment var rett. Siden hun ga sønnen navnet Eddu, som vel er temmelig fremmedartet her i landet, skulle man likevel nesten tro at hun må ha følt seg ganske sikker på dette? Men kanskje hadde hun aldri sett navnet skrevet, bare hørt det uttalt, og i såfall kan hun naturligvis ha oppfattet det feil.Jeg forstår deres bidrag slik at ingen enda har søkt i US Census? Ville vært fint om noen hadde anledning til å gjøre det. Aktuelle år vil trolig være 1900, 1910 og 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

De har nok søkt i US census, for de er noen av databasene som er tilgjengelig via ancestry.com (betalingstjeneste).Jeg har også prøvd, fant ikke noe.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Denne tror jeg blir vanskelig når du ikke har ca fødselsår og stat. Eddie / Eddu kan være forkortelse for bl a Edvard. Whitlock ser ut for å være et ganske vanlig etternavn.Du har ikke muligheter for å få flere opplysninger fra familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.