Gå til innhold
Arkivverket

[#58283] NO, Sømna, Bygdebok ?


Gjest Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Sømna har noen av de beste bygdebøkene du kan finne. Hvis du ikke har for omfattende spørsmål kan jeg slå opp for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det var kjapt. Jeg lurer på om det er et guttebarn på 10-15 år på et sted som heter Bjørklund ved Øvre Dale ca år 1900 ? (Eller på øvre Dale ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg kan ikke finne noe Bjørklund i Sømna (men derimot i nabokommunen Vefsen), men ikke alle bruk/husmannsplasser er nevnt ved navn, så...Har ikke guttebarnet noe navn? (Alderen kan nok passe på flere på Øvre Dale...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

HeiTakk til Tom for ros for bøkene våre. På s. 176 i bind 4, under Øvre Dale, er det bilde av Kristian Angel Martinussen. Han kalte seg Kristian Bjørklund. Han var f. 1884 og d.1968Mvh Tor Mathisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det er det som stemmer. Nå etterpå har jeg sett i FT1900, men ser ikke mora ??? Jeg må takke for hjelp, så langt. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Kristian Angel Martinussen f. 1884 d. 1968. Til Amerika 1911, kom tilbake 1914. gift, bosted Dale nedre bruk 9. Far var Martinus Olsen f. 1864 Sel, Vaagaa Oppland. Han var paa Dale øvre i 1884. Mor var Antonette Julie Korneliusdtr. Dale øvre f. 1864 d. 1950 Kjøpsvik Tysfjorden, dtr. av Korneilius Martinus Olsen og h. Marie Lavine Larsdtr. Dale øvre 2:9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hjertelig takk. Det var fyldesgjørende nok. Hvor er Apple Valley, forresten ? Hilsen Helge H. (nysgjerrigper)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Bygdebok-rosen var velfortjent.Dumt jeg ikke skrøt av forfatterne Tor og Margaret med det samme...!Men, som alle ser: Det er framifrå bøker skrevet av fantastiske mennesker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Apple Valley ligger lett sør fra Minneapolis i Minnesota. Hvis det er noe i veien med svar 7, bare si oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Margaret, Innlegget var helt fint det. Jeg fikk bekreftet det som jeg trengte. Apple Valley: Jeg har to ganger vært til Bloomington. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.