Gå til innhold
Arkivverket

[#58297] Sørgelig Sann S-Skisse


Gjest John Tore Kvernmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vi pugget også norske preposisjoner - noe som jo er fullstendig 'unyttig'. Tyske preposisjoner er det et poeng i å kunne, siden de 'styrer' div. kasus (akkusativ, dativ, genitiv). Norske preposisjoner styrer ikke noe som helst! Jeg husker dem likevel: Av, bak, blant, etter, for, fra, før, gjennom, hos, i, innen, omkring, mot, om, over, på, til, med, ved, under. Lista er ikke fullstendig, men det var likevel den vi lærte (og den er også - merkelig nok bare nesten - alfabetisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Ad (24): Reglen sier hvor mange b'er det er i hvilken dur. F-dur har en b osv.For kryss lærte jeg 'Gå du Arne etter Hans' fiskestang'.mvh, Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Angående krysser og b'er i toneartene, så husker jeg fire regler: Fader bevare Espen, Aspen, dessuten Gespen Cespen som betyr F-dur, b-dur, Ess-dur, Ass-dur osv, og b'ene ble plassert etter denne regla: Be en annen dame gå fort(først), dvs på b, e, a, d, g og f.For kryssene var det denne: Gå du Anders etter ho Fiss Ciss, altså G-dur, D-dur, A-dur, E-dur osv, og kryssene ble plassert etter denne regla: Få se gaven din Anton Even Hansen. Eller kanskje det var motsatt? Jeg lærte den i sangtimene på folkeskolen i 50-årene, og husket dem på en musikkteoriprøve (avgjørende) på lærerskolen midt på 60-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.