Gå til innhold
Arkivverket

[#58301] Sør Odal. Søren Pedersen Sæter. f. ca 1788-1792


Gjest Jan Kristoffersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Kristoffersen

Jeg er på jakt etter opprinnelsen til Søren Pedersen Sæter som ble gift med Ingebor Olsdatter fra Hougslien 26.12.1818. nr. 4: LenkeDe er omtalt i Sør-Odal bygdebok VI, side 492.Ekteparet flyttet i 1820 fra Odalen til husmannsplassen Lines under Eie i Nes. Ved vielsen ble hans alder oppgitt til 30 år. Ved utflyttingen 31år. Fødselsåret blir da ca 1788 / 1789.I folketellingen for Strøm i 1801 fant jeg to kandidater. Den ene er fra Sand.8 år. Denne ser jeg bort fra foreløpig.Den mest sannsynlige er fra Østre Ous, 9 år. dvs f ca 1792. Jeg har ikke funnet han døpt,men han ble konfirmert i Strøm i 1808, 16 år gammel.Familien står omtalt i Bygdebok for Sør-Odal,nr. IV, ny utgave . Bopel Malerstuen / Målstuen under østre Ous.En søster av Søren Pedersen Malerstuen, Marte, ble gift i 1831 med Kristoffer Larsen Hougslien.Den realiteten at både Søren Pedersen Sæter og Marte Pedersdatter Malerstuen gifter seg til Hougslien gjør at jeg mistenker at disse er søsken, men dette har jeg ikke funnet noe bevis på. Jeg har sett på flere av dåpsinnførslene til barna, men ikke funnet noen felles faddere.Er det noen som kan bekrefte, eventuellt avkrefte denne teorien ?mvh Jan Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hva med denne som er født i Sør Odal i mai 1778 (nesten nederst til venstre) faren er Peder Grimsland: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 3 (1741-1803), Kronologisk liste 1778, side 428-429. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9142&idx_id=9142&uid=ny&idx_side=-215>LenkeHan er nærmere alderen til den du er på jakt etter. Mulig at det er han som er her i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser Marthe var 27 år da hun giftet seg, ganske stort sprang mellom søsken, men ikke umulig. Kanskje de ikke hadde samme mor for jeg finner ingen Peder på Grimsland i 1801.Ekteskapet til Marthe 20/10-1831: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 5 (1811-1850), Ekteviede 1830-1832, side 388. Permanent sidelenke: LenkeBlant forloverne er det en Ole Pedersen Spigset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kristoffersen

Hei Kjellaug.Takk for innspill.Jeg tror allikevel vi må se bort ifra Søren Pedersen fra Grimsland, f. 1778. Ifølge Bygdebok Sør-Odal I, ble denne Søren, f. 1778 gift i 1802 med Ingeborg Hansdatter Gjersøyen og de flyttet til Sørenstua u. Leikvang.mvh Jan Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var for godt til å klaffe med andre ord.Hva med den forloveren Ole Pedersen fra Spigset? Såg det var en enke der som het Anne Bergersdtr og hun hadde vært gift med en Peder Poulsen. Har du sjekket dette paret og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Peder Paulsen fra Østre Spikset 1739-1798 gift 1763 m Anne Bergersdtr Nordre Auli 1736-eft 1801. Jeg har ikke notert noen barn der. Denne Peder tror jeg du vil finne mer om under Spikset, han er yngste sønnen av 7 barn som vokser opp, den minste av barna dattera Kjersti 1746-1791 er min ane.Hun havnet på Ullern men hennes sønn gifter med Anne Olsdtr Spikset, og noen av deres barn igjen gifter seg til Haugslien.I 1776 er det en Peder Sjønnesen Spikset som får et uekte barn. Men jeg har ikke funnet ut om han ble gift og fortsatte å bo der.Mvh. Magne Nicolay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Foreldresøk på FS gir 4 barn, men ingen med de navna Jan er ute etter. Nå er dette lagt inn av privatfolk, så der kan være flere (Berger, Paul, Guri, Lisbet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kristoffersen

Takk for nye innspill.Jeg har ikke bygdeboka som omhandler Spigset for hånden, men skal sjekke den i helgen. Dersom det hadde vært en med navn Søren Pedersen på Spigset,ville vel denne kommet fram i FT 1801 ? Jeg har også søkt i FT 1801 i nabokommunene uten resultat.Som nevnt i første innlegg, er det ting som tyder på at Søren Pedersen Sæter er identisk med Søren Pedersen Malerstuen. Jeg må kansje ty til andre kilder. Foreldrene til Søren Malerstuen døde i 1822 og 1830. Mulig det kan finnes skifter etter disse, og at barna der er ført opp. Hvor finner jeg i såfall disse skiftene ? Gransking av skifter er helt nytt for meg.mvh Jan Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.