Gå til innhold
Arkivverket

[#58302] Petter Olsen, f. ca. 1785(?) i Rødøy(?) – født når/hvor - familie?


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Jeg strever med å finne ut av Petter Olsen og hvem som er hans kone og øvrig familie-tilknytning, som jeg håper noen kan hjelpe meg videre med.Petter Olsen er første gang nevnt for meg ved sønnens vielse: Ekteskap 15.07.1845 i Gildeskål krk, Ungk. ind. Andreas Olai Pettersen, f. Blok i Rødø, nu Laxaadal, 31 1/2 år, sønn av Petter Olsen; og pigen Karen Andrea Dorothea Helgesdatter, f. i Laxaadal, 21 år, datter av Helge Pedersen. (Ref. scannet KB Gildeskål/Gildeskål MINI 805A04 1837-1861, Ægteviede 1845, nr. 3, s. 298).Andreas Olai Pettersens fødsel/dåp sjekket i Rødøy: Døpt 15.05.1814 i Rødøy kirke, Andreas Olai Pettersen, Uægte, Foreldre: Faderen Petter Olsen Blok, Moderen Martha Olsdr. Blok. (Ref. Rødøy/Rødøy MINI 841A03/1 1777-1819, Døbte 1814, nr. 9, s. 146).19.01.1815 gifter en Petter Olsen Blok seg med Pig: Martha Andersd. (Ref. scannet KB Rødøy/Rødøy MINI 841A03/1 1777-1819, Ægteviede 1815, nr. 10, s. 149). Gifter han seg med en annen Martha, eller er Martha Andersd. innført med feil etternavn (Olsdr.) ved dåpen til Andreas Olai? Eller dreier ekteskapet seg evt. om en annen Petter Olsen enn Andreas Olai sin far?Petter Olsen er samtidig sjekket i FT 1801 for Rødøy, og på Bloch i Rødøy bor:Ole Christophersen, Husbonde, Alder 51 år, 1. ægteskab, Bonde bruger jord og driver fiskeri; M; Ingeborg Jansdtr, Hans kone, Alder 61 år, 1. ægteskab, K; Benjamin Olssen, Deres søn, Alder 25 år, Ugift, M; Johan Christian Olssen, Deres søn, Alder 22 år, Ugift, M; Petter Olssen, Deres søn, Alder 16 år, Ugift, M; Ingebrict Olssen, Deres søn, Alder 10 år,Ugift, M.På Family Search finner jeg også følgende barn av Ole Christophersen og Ingeborg Jansdatter: Benjamin Olsen, f. ca. 1776, Blok, Rødøy, Nordland Johan Christian Olsen, f. ca. 1779, Blok, Rødøy, Nordland Petter Olsen, f. ca. 1785, Blok, Rødøy, Nordland Ingebrict Olsen, f. ca. 1791, Blok, Rødøy, NordlandEn Petter Olssøn Bloch er konfirmert i Rødøy 14/7-1805.I Svein Edvardsens: Skifter fra Meløy/Rødøy, Lurøy/Træna 1811-1845 finner jeg s. 85 under Blok, Rødøy/1826: 16 Ole Christophersen, M, Hovedperson (avdød), 17 Ingeborg Jansdtr., K. Ektefelle, 18 Johan Olsen, M, 50 år, Sønn; Block. (dvs. f. ca. 1776) 19 Andreas Olsen, M, 40 år, Sønn; Block. (dvs. f. ca. 1786) 20 Petter Olsen, M, 47 år, Sønn; Grimstad. (dvs. f. ca. 1779) 21 Ingebrigt Olsen, M, Død, Sønn. 22 Ingebrigt Ingebrigtsen, M, 9 år, Barn av Ingebrigt; Formynder Jon Jacobsen, Kilen.Jeg har videre funnet følgende i Rødøy: Døpt 22.06.1817, Ane Sophia Pettersdatter, Petter Olsen Bloks Dr., mors navn ikke oppgitt. (Ref. scannet KB Rødøy/Rødøy MINI 841A03/1 1777-1819, Døbte 1817, nr. 7, s. 157).I Arvid Støvers nedtegnelser finner jeg en Petter Olsen på gården Grimstad, Gildeskål (ref. Ole Christophersens skifte, se over). Denne Petter Olsen er gift med Martha Pedersdatter (dvs. også en Martha, men med et 3. etternavn),og har en datter f. 9/4-1825, Ingeborg Anna Bergitha Pettersdatter. Jeg har funnet Ingeborgs dåp både i Gildeskål MINI 1825 (mors navn Martha Persdatter) og do. KLOK 1825 (mors navn Martha Pedersdatter), men det er ingen annen fellesnevner for at dette dreier seg om samme Petter Olsen enn at Grimstad er nevnt i Ole Christophersens skifte.Ifølge Arvid Støver gifter Ingeborg Anna Bergithe Pettersdatter seg 27/9-1844 med Benjamin Christian Østensen, gårdbruker på Finnes i Gildeskål, og hans svigerfar er da nevnt som Petter Olsen, Grimstad.Arvid Støver nevner også Andreas Olai Pedersen, husmann, Laxådal sin familie med Karen Andrea Dorthea Helgesdatter, og da er Petter Olsen nevnt som far Petter Olsen, Rødøy. Dessverre er ingen kilder eller årstall oppgitt for A. Støvers funn av personer, og evt. innflytting til Gildeskål er ukjent.Jeg har lett etter Petters fødsel (også andre barn av muligens hans foreldre Ole Christophersen og Ingeborg Jansdtr.) i Rødøy i både scannede kirkebøker og databasen ”Døpte i Rødøy 1739-1824”, men finner ingen andre enn Anders, Ole Christophersen, Kiongs barn, døpt 30/4-1786.Jeg har også lett etter Petters fødsel i scannede kirkebøker både for Meløy og Gildeskål, men uten resultat (flere av disse kirkebøkene har svært vanskelig skrift, og er ført kronologisk, - jeg kan ha oversett noe.)Jeg håper derfor at noen på Digitalarkivet kan gi meg nytt innspill for videre leting etter Petters tilhørighet.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiIfølge skifte etter Ole Christophersen på Blok i Rødøy i 1826, (nr 16-19 i S. Edvardsens skiftes.) kone var Ingeborg JansdtrBarn var Johan Olsen 50 år Blok, Andreas Olsen, 40 år, Petter Olsen 47 år Grimstad (i Gildeskål) Ingebrigt Olsen død før 1826 og hadde etterlatt sønnen Ingebrigt Ingebrigtsen, (formynder var Jon Jakobsen, Kilen)hvis en sjekker A. Støvers papirer på CD så finner en Petter Olsen gift med Maren Pederstr (kan være feiltolking) siden Petter fra Blok tydelivis var gift med en Andersdtr forlover var vel hans bror Johan(nes) Olsen Blok. Han hadde datteren Ingeborg Anna Bergitte Petersdtr født 9/4 1823 g. m. Benjamin Østensen.Etter manskapsrullene tyder det på at det var to Petter Olsen Han var født på Tjong men bosaatt på Blok, Han er nok den aktuelle siden han forsvinner fra listen 1818. Han var da 35 år.den andre var 1812 på Flatøy, han var fra Bloch (kommentar på sistnevnte var i 1823, 37 år gammel. Kan være samme person bare bosatt på et annet sted 2 av årene.Han som en i 1801 finner på Engeviken er gift og bosatt der senere.Kan ellers opplyse at Anders Olsen (58203) som jeg spør etter slekt på er Karen Andrea Dorothea Helgesdtr sin morfars far.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Om Ole Christophersen kan jeg nevne at han er å finne i de militære rullene for Rødøy, og at det der er oppgitt at hans fødested er Grønaas (en gård i Meløy). Dette fødestedet oppgis i alle år han er registrert unntatt i 1822 og 1823; et av disse årene står det at han er født på Walle.I skiftet etter Martha Knudsdatter Selstad (i Meløy) i 1789 oppgis det forøvrig at hennes bror Christopher Knudsen er død og etterlater seg sønnen Ole Christophersen, Blokk i Rødøy. Ingen søsken av Ole nevnes, og jeg har ikke greid å finne hans fars skifte.Det sies i skiftet etter Martha Knudsdatter at hun døde 30. januar 1789 og at hun var 60 år gammel. Dette tilsvarer fødeselsår ca. 1729. Selv om Christopher var litt yngre enn henne, er han likevel født for tidlig til å ha kommet med i Rødøy kirkebok (som begynner i 1739 og også inneholder Meløy, Lurøy og Træna ført sammen med Rødøy).I skiftet etter Martha nevnes slektninger som bor i Oldra og Bolga, så vel som på Messøya. Dette tyder på at det her først og fremst dreier seg om Meløyfjerdinger, og at Ole av en eller annen grunn er havnet på sørsiden av grensen Rødøy-Meløy.I årene 1779-1786 har jeg registrert en rekke barn av Ole. De er alle født på Tjong, så Ole må ha vært bosatt der før han havnet i Blokk. Ole ble trolovet med Ingeborg Jansdatter (eller Jaensdatter) i Meløy ved midsommersleite 1777 og viet kort tid etter. Han bodde da på Tjong men hadde kontakter nordover; dette vises av at en av forloverne hans var Ole Josephsen Aag (jeg greier ikke å lese navnet til den andre forloveren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk både Steinar og Jan for info. vedr. Petter Olsen.Beklager sent svar, men jeg har hatt liten tid til Digitalarkivet siden svar fra dere. Jeg har imidlertid fått gode innspill til å gå videre med, og håper jeg finner ut av Petters riktige kone samt familietilhørighet via disse.Jan, hvilke barn av Ole Christophersen har du registrert? Og hvilke kilder har du funnet disse i?Steinar, jeg har sett ditt innlegg vedr. etterkommere etter Anders Olsen (felles ane), og tror jeg har litt mer info. å bidra med. Jeg må bare få litt tid til å lese mer nøye gjennom din sak nr. 58203 og sammenligne med mine egne notater, men jeg kommer tilbake til deg så snart jeg får oversikten.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Litt meir om far til Ole Kristoffersen. Etter innrulleringsmanntalet 1755 var Kristoffer Knutsen født omlag 1729 på Braset i Meløy. På denne tida var det ein skattytar på Braset med namnet Knut, Knut Pedersen. Han er registrert som skattytar der frå rundt 1715 til rundt 1735. Om Knut budde i prestegjeldet i 1701, var han 11 år og dreng på Åmnes hos Nils Nilsen. Det er oppgitt at han var født 'wed Berg:'. Det er ikkje godt å seia kva 'Berg:' som fødestad tyder. Det kan t.d. vera Bergen for alt det eg veit.I tillegg til Kristoffer og Marta, hadde Knut barna Ellen, Ingeborg gift med Henrik Abrahamsen på Sør-Værnes i Rødøy, og ei anna dotter gift med ein Lars (dei hadde ei dotter Berete Larsdtr). Kjelde i hovudsak Svein Edvardsen sine skifteavskrifter 1780-1810.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Olav Helge: Jeg trenger hjelp. I skiftet etter Martha Knudsdatter, Selstad, 1789 står det at hennes søster Ingeborg Knudsdatter er død og hadde barna Johan Henrichsen (gift) og Anna Henrichsdatter (død). Jeg vet også at i 1745 ble Ingeborg publ. abs. for leiermål med Hendrich Abrahamsen Svinvær. I S. Edvardsens skifteekstrakter står det imidlertid at Henrich Abrahamsen Værnesosen, som det er skifte etter i 1757, etterlater seg ektefellen Ane Pedersdatter og sønnen Abraham Henrichsen, 2 år gammel. Man skulle vel vente at dersom han før hadde vært gift med Ingeborg Knudsdatter, så burde deres barn (Johan og Anna) ha vært nevnt i skiftet etter ham. Eller er de begge uektefødte og ikke arveberettigede? Hva er det du har funnet som kaster mer lys over dette?Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Hei!Ja, som du er inne på, forklaringa er ganske enkel. Eg viser til følgjande om arvereglar og skifte:'Barn født utenfor ekteskap har alltid hatt arverett etter moren og hennes slektninger. Ifølge Kristian 5.s norske lov 1687 fikk barn arverett etter faren bare når denne offentlig hadde vedkjent seg barnet – lyst det i kull og kjønn. Først i 1915 fikk barn født utenfor ekteskap automatisk arverett etter faren. Arvereglene for adopterte barn har også gjennomgått endringer.'Kjelde: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Eg svarte kanskje ikkje direkte på spørsmålet. Saka er nok den at begge barna til Ingeborg og Henrik var fødde utanfor ekteskap. Etter opplysningane om Johan i innrulleringsmanntalet 1769, er han det barnet som vart født i 1745.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk Olav for ytterligere nyttig informasjon om Ole Christophersens opphav. Og takk også til deg Jan for nytt innspill som kan bli til nytte også for meg senere.Dessverre har jeg ikke hatt tid til å undersøke så mye videre ang. Petter Olsens opphav enda, men har konsentrert meg om å finne ut om Petter Olsen fra Blok i Rødøy er identisk med den Petter Olsen jeg fant på Grimstad i Gildeskål som far til Ingeborg Anna Bergitha, f. 1825 i Gildeskål. Navnet Petter Olsen var jo innført med barns mor/ evt. kone v. navn Martha med 3 forskjellige etterhavn ved ulike anledninger hhv. i Rødøy/Gildeskål.Jeg mener bestemt at jeg nå har funnet riktig ”link”!! Ved søk i FT 1865 på Ane Sophia Pettersdatter (døpt i Rødøy 22/6-1817 m far Petter Olsen, mor ikke nevnt) fikk jeg opp vedk. gift i Gildeskål m Johanes Steffensen og med fem hj.boende barn SAMT konens mor: Martha ANDERSDATTER, alder 92 (dvs. f. ca. 1773!) Via dåp og faddere til både Ane Sophias barn samt do. til Ingeborg Anna Bergithas barn tyder alt på at dette dreier seg om den samme Petter Olsen. Jeg har enda ikke funnet hans død i Gildeskål, men arbeid pågår. Tusen takk til dere alle for informasjon som har gitt dette resultatet.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.