Gå til innhold
Arkivverket

[#58330] Jeg gjør oppslag i USA-databaser i 14 dager fremover!


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har tatt et 14 dagers gratisabonnement igjen hos http://www.ancestry.com/ , og kan gjøre oppslag for deg. Vær konkret mht til fødsel, foreldre, hjemsted i Norge, og hvis mulig når vedkommende dro og fra hvor. Jeg gjør ferdig et og et spørsmål.Kan Hanne Line eller Jon Torp gi meg noen tips om hvordan man kan begrense søket med spesialtegn? Er det bare å sette en * eller ? inn i stedet for bokstaven, f eks Martins?n (Martinsen/Martinson) eller Ed*ard (Edward/Edvard)?Mvh Arnfrid

bilete4506.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Fint at du kan gjøre oppslag, men synes du bør oppfordre til at man legger inn et tema pr person/spørsmål. Og ikke i et slikt felles tema. Det blir fort uoversiktig, og lite brukervennlig. Også senere kan det være vanskelig for andre å finne fram.Gjerne med USA fremst i overskrifta.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tenkte på det, men ser at Lars Ove mestrer det, samt Sverige-ekstertene, men jeg ser det an. Kan du se på spørsmålet mitt i 2. avsnitt (1)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Tips on Searching Ancestry.com Search Types (Historical Records, Family Trees, Stories & Publications, Photos & Maps) To best help you find the information you're looking for, Ancestry allows you to search specifically for Historical Records, Family Trees, Stories & Publications, or Photos & Maps by selecting the appropriate tab at the top of the search box. For example, if you'd like to search for Family Trees, simply click on the Family Trees tab and enter the names, places, and dates associated with the ancestor you'd like to find. You can also see search results for a specific type of content by switching between tabs on the search results page. For example, after you have looked through the Family Trees search results, you can click on the Historical Records tab at the top of the search results to see what historical records best match your search. Although you can switch between tabs on the search results page, you will get the best results by filling out the search box specific to the type of content you're looking for. Get the most out of your search Ancestry helps you find your ancestors quickly and easily because it brings up the best possible matches first in your list of search results. Ancestry also automatically returns alternate spellings and abbreviations for your ancestor's name(s). For example, a search for 'Bill Smith' might return 'William Smith', 'Wm Smith', 'Bill Smyth' or 'B. Smith'. An exact name match is the closest match, and therefore the most relevant, followed by common variants, misspellings, and nicknames.To get the most out of your search, type in as much information as possible. The more search criteria the search engine has to match against, the more likely it is to pull the best matches to the top of your results list. Not sure about an exact date? Take an educated guess. As long as you're within a few years, you'll get much better results than if you leave a date field blank. Try these general suggestions to improve your results:Add a middle name if you know of one Add a birth and/or death year Add a birth and/or death place After completing your initial search, you might want to narrow your search results to those found only in a particular category or database. Simply click on the desired category or database listed to the left of the search results to narrow your results. This will take you to a new search results page that shows you results found only in the chosen category.Categories are unique to each type of search. For example, Historical Records contain categories like 'Census' or 'Immigration' and houses specific databases such as the '1930 US Federal Census.' Once you drill down to an individual database, a new search box may appear at the bottom of the search results page. This will allow you to search exclusively within that database thereby narrowing the scope of your search. Just keep in mind that the search field options may vary depending on the category or database selected. Exact matches only If you'd like to search with greater control and accuracy, you can check the box for 'Exact Matches Only' near the top of the search box. By checking this box, you will only receive matches that exactly match all of the search terms you enter. To get the most out of an exact search, you should probably start with only one or two broad search criteria (e.g., a surname and a location). If you get too many results, add more criteria to narrow your search. If you get too few results, drop one or more of your search criteria to broaden your search. Continue this process until you gradually hone in on the record for which you are searching.When searching for exact matches only, you can use wildcard searching. Wildcards are special symbols (the asterisk '*' and the question mark '?') which are used in searching to represent some number of unknown letters in a word. Wildcards can be effective search tools if you are searching for words or names with alternate spellings:An asterisk '*' represents zero to six characters (e.g., a search for 'john*' might return 'john, johnson, johnsen, johnathon, johns', etc.). Any use of the asterisk requires at least the first three letters of a name (you cannot search for 'Ad*', but could use 'Ada*'). A single character is represented by question mark '?' (e.g., 'Sm?th' equals both 'Smith' and Smyth').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg ville bli glad hvis det var mulig å finne dødsåret til oldemoren min:Marie Cornelia Henriksen, f. 24/2 1868 i Strømsø, Drammen.Hun giftet seg med Nils Nerildsen som emigrerte fra Kristiania i 1907 og ble borte kort etter at han kom til Perth Amboy, New Jersey. Flere av sønnene reiste etterhvert over for å se etter ham, uten hell, og til sist reiste Marie Nerildsen også over sammen med sin yngste datter. Dette var 6/10 1925, og hun bodde i Perth Amboy, New Jersey. Hun skal ha dødd en gang mellom 1940-45, men dette er bare en antagelse. Marie ble metodist ennå mens hun bodde i Norge, om det kan ha noen betydning for kildene det letes i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

* erstatter flere bokstaver ? erstatter en bostavVed at de bruker egne tema, så får de kanskje hjelp av flere enn bare deg.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Takk for tilbudet.Jeg har prøvd å finne hvor det ble av Sven Torger Olsen, født i Kristiania 8. juli 1876, sønn av Ole Gunnerius Olsen og Caroline (Engebretsdatter) Olsen.Sven Torger var blikkenslager, han reiste første gang til USA 5. mai 1893, var hjemme en tur rundt århundreskiftet, men reiste tilbake til USA 22. mars 1901.Trolig var han hjemme ca et halvt år, for i juni 1900 (US-cencus) er han registrert i Boston Ward 17, Suffolk, Massachusetts, og i desember 1900 (FT1900) er han registrert hos sin bror i Rathkesgt. 5, Kristiania.I US-census 1910 er han også bosatt på samme adresse som i juni 1900. Der slutter alle spor.Er takknemlig for eventuelle nye opplysningervh leif erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Furset

Hei, eg takkar for tilbodet og er takksam for hjelp viss du har tid.Søker opplysningar om desse personane i mi nære slekt som ingen veit noko om etter at dei reiste til USA.Ole Jørgen Sivertsen Furset f.1873 på Stranda, Sunnmøre. Far Sivert Ols. Furset f.1849, Mor Ellen Regine Larsd. Hjelle f.1837. Ole reiste 31.mars 1882, annkom (Ellis Island) 20 april 1892. Båt: Majestic, via Liverpool. På Ellis Island Heiter han Ole J. Sivertsen men heimstad er Malmo.( har fått eit nyss om at han kan vere død i 1911 )Jens Pette Olsen Furset f.1860 på Stranda, Sunnmøre. Far Ole Martinus Ols. Furset f.1817, Mor Malene Sjursd.Ringstad f.1816. Jens reiste 12. mai 1882 med den Amerikanske linje over Bergen frå Møre.På førehand Takk MVH Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Svein Arnolf (6). Dette Nerildsen-navnet ga ikke noen treff. Kan de ha brukt Nilsen, eller kan hun ha brukt Henriksen? Bodde hun i USA under 1930-tellingen, og hva var i tilfelle navn og fødselsår på datteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Leif Erik (8);her er da reisen bort igjen i 1901; Boston Passenger Lists, 1820-1943about Sven OlsenName: Sven OlsenArrival Date: Apr 1901Age: 25 YearsEstimated Birth Year: abt 1876Gender: MalePort of Departure: Liverpool, EnglandShip Name: CommonwealthPort of Arrival: Boston, MassachusettsLast Residence: NorwayMicrofilm Roll Number: 42

bilete4512.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Noko som er irriterande med Ancestry er at det ikkje er tillete å søkje med spesialteikn utan å ha minst 3 bokstavar først. Eg veit at det er mange feil i indekseringa, og søkjer difor ofte med så få bokstavar som mogeleg. Særleg nyttig er dette sidan amerikanarane ikkje er så gode på norske namn, dessutan var det mange av utvandrarane som endra skrivemåten på namna sine. Når ein må velje mellom blankt felt, ein eller to bokstavar utan spesialteikn eller ha minst 3 bokstavar mistar ein også ofte mogelegheita til å gjere søk av typen 'inneheld' eller 'endar på'.Kvifor i all verda gjer Ancestry det på denne måten? Er det nokon som har funne 'workarounds'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Leif Erik, på adressen i Suffolk, Boston Ward 17, bor der også en familie Olsen i 1920. Kan det være slekt? Oscar 26 og Caroline 38, med tre barn? Caroline kom i 1911 og Oscar i 1909. Kjenner du til disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

10: Marie kalte seg Nerildsen i alle årene hun levde i Norge, men det er selvfølgelig mulig hun kan ha begynt å kalle seg Nilsen der borte, for flere av sønnene begynte selv å kalle seg Nilsen/Nilssen/Nilsson (inklusive min bestefar, som ble boende her i Norge). Hun burde nok finnes i 1930-tellingen.Hennes yngste datter het Gudrun Cornelia og var f. 27/5 1906 i Kristiania. Ifølge min avdøde tante giftet hun seg i USA med en norskfødt metodistprest, Erling Falk fra Horten og hadde to døtre med ham, Doris og Gladys. Jeg vet ikke flere enkeltheter om disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Roger (9), du skriver ' Ole reiste 31.mars 1882, annkom (Ellis Island) 20 april 1892' Var han på sjøen i 10 år, eller er et av årstallene feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Svein Arnolf (15), her er Gudrun og Erling i 1930; 1930 United States Federal Censusabout Gudrun FalckName: Gudrun FalckHome in 1930: Leland, Lasalle, IllinoisAge: 23Estimated Birth Year: abt 1907Relation to Head of House: WifeSpouse's Name: ErlingOccupation: Education:Military service:Rent/home value:Age at first marriage:Parents' birthplace: View ImageNeighbors: View others on pageHousehold Members: Name AgeErling Falck 28Gudrun Falck 23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Takk for hjelp så langt. Igrunnen vet jeg ikke mer enn det jeg skrev i første innlegg (For et år siden visste jeg ikke engang at Sven Torger hadde eksistert. Han var en bror til min kones farfar). Det kan selvsagt være mulig at han skiftet etternavn fra Olsen til noe annet, flere andre i familien gjorde det, men alle valgte forskjellige navn, så det vil neppe være et spor i dette tilfellet. Det er jo litt rart at han ikke er registrert som død engang?leif erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elsa Waagenes Udbjørg

Kjære Arnfrid,Tilbudet er gjenerøst! Jeg er på jakt efter nærmere adresse til noe familie i Brooklyn. I folketelling 1930, rundt 8th ave. og mellom 50 - 65 gate, tror jeg, i Kings County, Brooklyn. Peter (Peder) Cornelius Roaldsen, f. 1898 (Egersund?), kone Thora Magnhild (Jensen) Roaldsen, f. 1895 (Stavanger?), sønn Roy Russell Roaldsen, født October 1929 i New York. Peder arbeidet i delikatessen.Er takknemlig for hva som helst.Vennlig hilsen Elsa W.U.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elsa Waagenes Udbjørg

Kjære Arnfrid,Tilbudet er gjenerøst! Jeg er på jakt efter nærmere adresse til noe familie i Brooklyn. I folketelling 1930, rundt 8th ave. og mellom 50 - 65 gate, tror jeg, i Kings County, Brooklyn. Peter (Peder) Cornelius Roaldsen, f. 1898 (Egersund?), kone Thora Magnhild (Jensen) Roaldsen, f. 1895 (Stavanger?), sønn Roy Russell Roaldsen, født October 1929 i New York. Peder arbeidet i delikatessen.Er takknemlig for hva som helst.Vennlig hilsen Elsa W.U.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei ArnfridTusen takk for et kjempeflott tilbud.Har for en tid siden prøvd å etterlyse noen som emigrerte fra Nes, Romerike til USA i debatt nr 54204 LenkeKunne du hjulpet meg med denne hadde jeg blitt kjempeglad.På forhånd takk.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

ROGER, (9), og se også (16);Hvilket år emigrerte Ole, 1882 eller 1892?Jens Pette Olsen Furset f.1860 på Stranda, dro fra Bergen med American Line. Finner han i databasen fra Bergen, men vet du hvilket skip han dro med, og dro han via Liverpool? Har du funnet ut det, vil det være fint om du gir opplysninger om det?LEIF ERIK, (11), (14) og (19). Sven Olsen kan vel være reg som død, men Sven Olsen er der mange av, og når vi ikke vet hvor han bodde kan det være vanskelig. Du kjenner altså ikke til denne Oscar Olsen som emigrete i 1909, og som bor på samme adr i Suffolk i 1920, som Ole bodde på i 1900 og 1910?SVEIN ARNOLF, (6), (10), (17) og (15), jeg tror det kan bli vanskelig å finne Marie. Har leitet i 1930, men får ingen treff som umiddelbart virker sansynlige,GISLE og HANS, har svart i deres tråder.Skal se på Laila og Elsas spørsmål nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Kjære Arnfrid! Har du mulighet for å sjekke kopi av originalen for dette treffet for å se om det er feilskrivning, og om det er tegn på at han født i Norge?1930 Census, Nick Charsk 1880 lodger Youngstown, Mahoning OHIOJeg leter livet av meg etter Nils Hansen Kjernsbekk fra Norge i folketellingen 1930. Finner ham i 1920 og på registr. kort fra 1942 i Youngstown, Mahoning, Ohio som Nils Hansen. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

ELSA, her er Roy Russel Roaldsenss adresse i (den er vel fra 2007):U.S. Public Records Index about Roy R Roaldsen Name: Roy R Roaldsen Birth Date: Oct 1929 Street address: 4834 Royal Ave City: Jacksonville County: Duval State: Florida Zip Code: 32205 Phone Number: 904-387-1054 Record Number: 227548096 Household Members: Name Est. Age Birth Year Alice B Roaldsen 70 1938 Alice F Roaldsen Alice F Roaldsen 70 1938 K A Roaldsen 33 1975 Roy R Roaldsen 78 1929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.