Gå til innhold
Arkivverket

[#58330] Jeg gjør oppslag i USA-databaser i 14 dager fremover!


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jeg søker opplysninger om min oldemors yngste bror, Magnus Monsen Sørum f. 1841 i Skien av foreldre , gullsmed Mons Pedersen Sørum f. 1806, Stange og Maren Kristine Frøiling f. 1803, Kongsberg.Magnus kaller seg Sørum ( Sorum) når han emigrerer fra Kristiania i 1866.I 1874 g. i Wabasha , Minnesota med Mary Olsdatter ( norsk) ukjente foreldre og fødested.20/2 1877 skriver Magnus Sørum at han har kjøpt en farm og fått en sønn døpt, Håkon etter søstersønn Håkon Alexander Jørgensen.( min farfar)I 1900 bor Hokon Sørum (f. sep 1876,Minnesota)i Ree Township i Charles MIX County i South Dacoota.Han er farmer , ugift og bor sammen med mor Mary.1910 bor Hokon Sørum 33 år sammen med mor enke Mary og ugifte brødre , Martin 28 år, Elmer 25 år . ( opplysninger fra Laila Normann Christiansen i 2001.)Magnus Sørum må da være død en gang mellom 1885 og 1900.Er det mulig å finne dødsåret i dine kilder, Astrid?Alle opplysninger om denne familien tas imot med takk.Flott med ditt tilbud.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

GUNN (28), får ingen treff blandt døde verken i Minnesota eller South Dakota, eller ellers i USA, på noen som passer. Men skal se litt mer med stunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Valle

Arnfrid Mæland - et utmerket tilbud du har gitt. Søker etter ei søster av min bestemor som het Eline Kristine Berntine Ovesdatter, f 11.01.1876 i Andøy. Hun reiste til Amerika sammen med sin mor Inger Anna Eriksdtr (f 1851), sin stefar Kristian Johannessen (f ca 1850) og de to barna deres; Amanda Johannessen og Nils Johannessen. Familien reiste fra Trondheim 17.07.1884 med dampskipet 'Tasso' (linje Dominion, og de reiste til Mayville i Dakota. Ifølge utskrift fra emigrasjonsregisteret er trolig Eline Ovesdatter gitt navnet Helena Johanness. Underes om det kan være mulig å finne eventuelle etterkommere etter Eline. mvh. Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard
Lenke håper lenken virker. Nels Hansen, born about 1885, Hamilton county, OHIO. Hvis du får tid, setter jeg stor pris på å få se denne originalen også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Valle

Arnfrid Mæland - rask tilbakemelding må jeg si. Vil nok tro at navnet Eline Kristine Berntine Ovesdatter er riktig, og det er henne jeg søker etterkommere etter. Kan dette finnes?mvh Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jan (38), de dro i 1884. Første telling er 1900. Da kan Eline være gift. De brukte mannens etternavn i USA. Fornavnet hennes kan være, Eline, Krsitine, Berntine og Helena, men også sikert Ellen mm. Og, forstår jeg deg riktig er heller ikke etternavnet sikkert. Skal jeg se om jeg kan finne resten av familien? Eller har du alle opplysninger om dem? Kanskje der kan være et spor mht bosted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Valle

Arnfrid (39) - vet ikke mer enn det som fremgår av emigrantprotokollene at de skulle til Mayville i Dakota (nord- eller sør Dakota vet jeg ikke). Jeg tror nok at fornavnet hun ville bruke er Eline (minner kanskje mest om amerikansk i forhold til de andre fornavnene).Etternavnet hennes iflg emigrasjonsprotokollen er 'Johanness.', mens det kirkebok Bjørnskinn/Dverberg (Nordl) i forbindelse med utflytting er 'Ovesdatter'.Navnet til stefaren er Kristian (eller Christian) Johannessen (eller bare forkortet til Johanness.)Håper det kan finnes noe om dem.mvh Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleif Bramo

Takk for et flott tilbud. Jeg søker opplysninger om Norman Ingvald f. 9/9-1906 Raftsundet, d. 23/2-1946 Frankrike. Han seilte på disse båtene: D/S Henrik Ibsen, M/S Solstad, D/S Fido, M/S Taurus, D/S Brask, 1943 M/S San Andres og til sist påmønstret den amerikanske båten S/S Benjamin R. Milam. Han hadde tilknytning til byen New Orlanes der han var med og dannet Skandinavisk Sjømannsklubb. Han var ikke gift i 1943, men det som er sikkert er at hans kone het Laura i 1946, og at hun i hadde adresse til byen Baltimore. De skulle ha en datter N.N. som var 9 mnd. i 1945, og er da født 1944 – 1945 i U.S.A.Håper på litt hjelp her.mvh Oddleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleif Bramo

Takk for et flott tilbud. Jeg søker opplysninger om Norman Ingvald f. 9/9-1906 Raftsundet, d. 23/2-1946 Frankrike. Han seilte på disse båtene: D/S Henrik Ibsen, M/S Solstad, D/S Fido, M/S Taurus, D/S Brask, 1943 M/S San Andres og til sist påmønstret den amerikanske båten S/S Benjamin R. Milam. Han hadde tilknytning til byen New Orlanes der han var med og dannet Skandinavisk Sjømannsklubb. Han var ikke gift i 1943, men det som er sikkert er at hans kone het Laura i 1946, og at hun i hadde adresse til byen Baltimore. De skulle ha en datter N.N. som var 9 mnd. i 1945, og er da født 1944 – 1945 i U.S.A.Håper på litt hjelp her.mvh Oddleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldar Gundersen

Arnfrid Mæland. Jeg tillater meg å be deg se på mitt innlegg-tema 58231. Er det mulig å finne min farfars bror, Hans Martin Bernhard Gundersens død i USA omkring 1940? Mvh Eldar Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Arnfrid: (6), (10), (15), (17) og (23): Takk for at du fant Gudrun og Erling Falck i 1930-tellingen.Når det gjelder Marie vet jeg ikke om det kan hjelpe om du får rede på hvor sønnene var? (Se også tema 34760).1) Andreas Louis Nerildsen (Andrew Nilssen) f. 22/6 1889 i Strømsø, Drammen. Bodde i 1930 i Woodbridge, Middlesex, New Jersey. Døde i febr. 1978 i Perth Amboy, Middlesex, New Jersey.2) Einar Gustav Nerildsen/Nilssen f. 6/2 1891 i Strømsø, Drammen. Han emigrerte i 1920 til broren Andreas i Perth Amboy NJ. Jeg vet ikke hvor han var i 1930, men han var gift i Norge med Anna Margrethe Warnkel, f. 1892 i Kra. Ifølge min tante var han senere gift i USA med en Margrethe og hadde en sønn med henne. Vet ikke om den første kona døde eller om de ble skilt. Einar døde på Norgesbesøk ca. 1961.3) Ludvig Marthinius Nerildsen (Louis M. Nelson/Nilson) f. 23/12 1893 i Strømsø, Drammen. Bodde 1930 i Raritan, Middlesex, NJ. Trolig identisk med Louis Nilson som døde sept. 1964 i Iowa.4) Erling Nerildsen f. ca. 1904 i Kristiania. Erling Nerildsen emigrerte til USA i 1922, sees ankommet Ellis Island i New York 31/7 1922 med skipet 'Stavangerfjord'. Det ble da oppgitt at han var en av skipets mannskap og 18 år gml. Levde ennå i 1982. Gift med en Olga som ikke var norsk og som levde i 1998, men som trolig var død innen des. 2000. De hadde sønnen Ronny. Jeg vet ikke hvor Erling var i 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Furset

Roger nr 9Belager feil årstal. Ole reiste 31. mars 1892 og annkom 20. april 1892.Jens petter: veit ikkje noko om båt eller om han reiste via Liverpool.MVH Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Også jeg ønsker å benytte meg av dette flotte tilbudet!K©arl Hjalmar Johnsen ble f i flg KB 14 april 1884. Fredrikstad og h Astrid Kristiansen f i flg KB 18 april 1885, Borge (Østfold). De giftet seg 6 aug. 1905 i Borge. (I KB for viede og v/ sønnens dåp er hun skrevet m/piken. Andreasen). De fikk sønnen Bjarne den 21 sept.1905 i Fredrikstad.De reiste fra Christiania den 8 aug 1907. Her er fam : [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=emikra1&gardpostnr=174468&merk=174468#ovre>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

ODDLEIF, jeg får ingen treff på han. Det blir vel for nytt. Har du prøvd å Google, siden han var en kjent person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

SOLVEIG;1910; 1910 United States Federal Census about Astrid JohnsonName: Astrid JohnsonAge in 1910: 25Estimated Birth Year: abt 1885Birthplace: NorwayRelation to Head of House: WifeFather's Birth Place: NorwayMother's Birth Place: NorwaySpouse's Name: HialmerHome in 1910: Stanley Ward 4, Chippewa, WisconsinMarital Status: MarriedRace: WhiteGender: FemaleYear of Immigration: 1908Neighbors: View others on pageHousehold Members: Name AgeHialmer Johnson 25Astrid Johnson 25Biaine Johnson 4Arnold Johnson 1 9/12Vil du ha originalen, så send en mail til affi krøllalfa online dot no Dette fordi jeg ikke vil legge mer bilder ut, for da blir tråden tung å laste for de som har 'små' maskiner.Leter videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.