Gå til innhold
Arkivverket

[#58330] Jeg gjør oppslag i USA-databaser i 14 dager fremover!


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Solli

Kjære deg. Det er kjempeoppgaver du påtar deg. Får du tid til å forske for deg selv?Men jeg er takknemlig og henger meg på;Den 08.05.1887 emigrerer følgende personer fra Alten til Michigan;Enkemann Thomas Pedersen, f. 04.12.1835 i Alten, som kom tilbake til Alten igjen rundt 1900.Johan Petter Thomassen f. 23.03.1870 i Alten (sønn av Thomas). Han kom senere tilbake til Alten (rundt 1900) og fikk stor etterslekt i Alten.Jette-Julie Thomasdatter f. 25.11.1872 i Alten (datter av Thomas). Vet ingen ting om henne, bortsett fra at hun var fadder til søsteren Ingeborg (senere gift Hall) sin datter som ble døpt i 1889. Da var bostedet til Jette Julie oppgitt til Illinois.Den 30.08.1888 emigrerer Ingeborg Thomasdatter f. 19.01.1864 i Alten (datter av Thomas). Gift Hall. Om henne har jeg fått masse opplysninger om etterslekt fra en forsker i Michigan.Den 30.08.1888 emigrerer Petra Jensine Thomasdatter f. 25.06.1868 i Alten (datter av Thomas). Vet ingen ting om henne.En annen datter av Thomas, Elen Margrethe Thomasdatter f. 09.06.1862 finner jeg ikke som emigrert og ingen andre steder heller (hittil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Det er ikke meningen å blande meg inn nå, men oppdaget at lenken til Oscar Emil ikke virket i mitt innlegg 71. Prøver på nytt fra Kristiansand kirkebok. Permanent sidelenke: LenkeCathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elsa Waagenes Udbjørg

Kjære Arnfrid,Jeg takker for informasjon i (post 25 til min post 20). Kunne jeg be deg sjekke Brooklyn adressen i folketelling 1930? Jeg skulle gjerne visst mer nøyaktig hvor de bodde i forhold til skolegang osv. Roy var enebarn, men var gift to ganger og har en del efterkommerslekt i Florida, men familien der vil så gjerne vite mer om faren og hans norske familie. Jeg strever å finne mer her, men tror jeg er på sporet av feil familie.Takk.... (hvis du orker :-)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Fant familien i US census 1920 ref (74+75) (50+51):Name: Helmer Johnson Home in 1920: Stanley, Chippewa, Wisconsin Age: 35 years Estimated Birth Year: abt 1885 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Estred Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Rent Year of Immigration: 1907 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 995 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Helmer Johnson 35 Estred Johnson 34 Arnold Johnson 11 Borghild Johnson 8 Ruth Johnson 3 3/12Bjarne er heller ikke her, men Helmer lever.../S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Takk for tilbudet: Jeg leter etter Ole Ingvald Sivertsen(muligens Førland)gift i USA f.1895 hans bror:Sivert Martinius Sivertsen(muligens Førland)f.1897 d.1904 i USA.fra samme sted. ______________________ Sivert Emil Sivertsen Stangeland f.1899 tror han var prest i USA, gift?. hans bror:Ole Ingvald sivertsen Stangeland f.1889 ugift. Alle var fra Førland i Tysvær Rogaland. Jeg tror de var bosatt i Minnesota eller Dacota. Kirsten M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Ref 79(74+75)(50+51)Du har gjort en suveren jobb for meg Arnfrid. Ikke lett når Hjalmar blir til Helmer og Astrid til Estred! Så, Steinar tusen takk for at du hjalp til!Min bestemor var en av Bjarnes faddere v/dåpen her i Norge i 1905. Kan virke som om Bjarne døde mellom 1910 og 1920 og at Helmer/Hjalmar Johnsen døde mellom 1920 og 1930 slik Arnfrid antyder.Ser at fam i US 1920 også har datteren Borghild på 8 år. Hun er ikke med i US 1930. Da er hun 18 år og har kanskje flyttet hjemmefra? Muligheten for at også hun døde ung er jo til stede. Kan det være at Hjalmar er blitt reg som Helmer og Astrid med navnet Estred når de døde?Jeg har fått enestående hjelp gjennom Arnfrid og Steinar på mine spørsmål. Nysjerrigheten tar fort overhånd. Jeg klarer ikke å dy meg fra å stille disse tilleggspørsmål:)Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

ELSA, den var ikke god. Eneste jeg finner som kan ligne er disse, men de har ikke enda fått noen sønn som er registrert; adr Assemble Distr 9, block H: 1930 United States Federal Census about Peder PedersenName: Peder PedersenHome in 1930: Brooklyn, Kings, New YorkAge: 32Estimated Birth Year: abt 1898Birthplace: NorwayRelation to Head of House: HeadSpouse's Name: ToraRace: White

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Marianne (76), her fant jeg ikke noe særlig.Vet du hvilke skip de dro med?Vet du noe som helst om hvilke etternavn de brukte?Var det bare Ingeborg med familie som ble boende i Michigan? Hva med Illinois? Var det bare en kort stund de bodde der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kirsten Olaug (80); har du nøyaktige fødselsdata? Aner du ingen ting om når og med hvilke skip de emigrerte? Hadde Ole Stangeland en bror, Nils. Det er nemlig en Nils som er oppført som pårørende ved en imgrasjon som kunne passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Angående nr. 76, så reiste Ingeborg Thomasdatter fra Trondheim med American Line til Hamburg, og derfra med American Line 'Hero' 05.09.1888 med kurs for Calumet, Michigan. Billetten var betalt i Amerika.Dessverre forsvinner nærmest tre av disse søstrene. Jeg kan tenke meg at de ble kalt Peterson eller lignende. Jette-Julie ble kalt Julia Peterson da hun var fadder til søsteren Ingeborgs barn i 1889, da hun hadde Illinois som bosted. Både hun og broren ser ut til å komme fra Illinois til denne dåpen. Jeg vet ikke om de andre søstrene ble boende i Michigan, men Ingeborg ble i alle fall der og giftet seg med sin nabo fra Alten, som var reist over noen år før. Han het Andreas Alexander Pedersen Hall. Denne familien har det vært lettere å finne, og de har etterslekt. Dessverre døde flere av deres barn i forskjellige ulykker. Siden finner man ikke noe mer og jeg vet dessverre ikke mer der. Da mannen til Ingeborg døde 14.05.1904, bodde de i Wisconsin. Ingeborg flyttet til en gård ved Amberg i 1912, og giftet seg med en Nystrøm før 1920 i Amberg.Kanskje døde søstrene hennes like etter at de kom, men jeg vet ikke. Tenkelige steder er derfor Illinois, Michigan og Wisconsin, men det blir vel for vagt... Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk, Det er viktig at jeg får all slik info med en gang, f eks Jettes ettenavn i 1889, Peterson el. l. Skal se litt mer på det, Marianne! :-;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

God formiddag Arnfrid.Jeg beklager så sterkt, at jeg ikke fikk takket deg i går for alle opplysningene jeg fikk.Tusen hjertelig takk og for en kjempejobb du gjør.Hilsen Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

OK...han var nok ikke det....Det er iallefall ingen i fam som har fått noe hint om heller...men takk for svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Trenger hjelp til å finne ut om min oldefar hadde barn i Amerika. Han jobbet rundt med å sette opp broer. Ha n heter Anders Sigfrid Olsson f 24 12 1884 på Resø i Lur Bohuslen. Han dro over rundt 1909, var borte en del år. Lurer på siden han var så produktiv hjemme, er det muligheter for at han har nen der ute. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Jeg måtte inn og sjekke kirkebøkene, hadde bare brukt bygdebøkene og fant feil: barn av Sivert og og Karen Stangeland: Ole Ingvald Sivertsen Stangeland f.12.09-1889. Sivert Emil f.02.07-1897 Sivert Stangelands barnebarn: Ole Ingvald f.30.01.1895-gift i USA og Sivert Martinius f.1897-d.1904 i USA ugift denne fant jeg ikke i kirkeboka hilsen Kirsten mølstre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

jeg glemte å si at Sivert Stangeland også hadde en sønn som hette Nils han bodde i Norge kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elsa Waagenes Udbjørg

Kjære Arnfrid,Innlegg 83: Nei, Det er Roaldsen jeg søker, men jeg opplever som du, at det glipper rundt Peder og Roald og blir gele. Men tusen takk for den kjempe jobben du gjør.Hilsen, Elsa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hanne, kan ikke sånn umiddelbart finne noen barn. Men vet du hvilke(n) stat(er) han virket i?Emigrerte han, eller var han bare 'gjestearbeider'?Båhuslen finner jeg ikke i listen over svenske emigranter. Hva kan det eller ha hett, jeg får f eks Kalmar, Østergøtland, Skåne og VæsterGøtland.Var farens navn Ole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kirsten Olaug, betyr det at Ole hadde en bror Nils? Var faren kanskje død da Ole emigrerte. Dette må jeg vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Arnfrid. Han var nok gjeste arbeider. Jeg skal sjekke nøyaktig med min mormor.Prøver også å finne ut om denne damen hadde flere barn også.tema 49203.Hadde vært kjempe glad for hjelp med henne. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Solveig: Ref (79+81) (74+75)(50+51)Nå begynner det å bli uoversiktelig i denne tråden, men det er jo jeg også bidragsyter til. Kanskje du skulle starte din egen for familien Johnson.Tenkte bare jeg skulle meddele at jeg fant Borghild som ugift i US-census 1930, hun er Lodger hos en annen familie. Hun jobber som 'File Clerk' i et factory office./S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Moen

Hei Arnfrid. Jeg lurer på om du kan hjelpe meg å finne ut når John Nilsen San Francisko døde. Det er vel en av de få gangene det som regel står fødselsdato og år. Jeg lurer på om det kan være min Johan Nilsen. Jeg tror det var han som reiste med SS Furnessia fra Glasgow via Irland og ankom NewYork 21. mai 1888. Viser til 52599. Han ble født 9 august 1863, Modum i Buskerud. Jeg har funnet en John Nilsen født ca 1862 Bodde i 1910 i San Francisko Assembly Distrikt 34, San Francisko Calefornia. Emigrerte i 1888. Finner han også 1920 og 1930 census. Jeg har mulighet noen ganger til å se etter dette på arbeidsmøtet i foreningen, men jeg er ikke så flink. Du er virkelig en KNUPP som vil hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Steinar: Ref 98+79+81+74+75+50+51Tusen takk for opplysn om Borghild i US 1930. Enig,herfra er det nok smart med egen tråd vedr. denne fam.Arnfrid gjør en fabelaktig jobb i denne tråden ved å hjelpe alle oss som lurer på hvor det ble av 'våre' som reiste til USA.Hjertelig takk for all hjelp jeg har fått i denne tråden ang fam Johnsen! Utrolig flott jobbet av Arnfrid og Steinar i min sak!Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.