Gå til innhold
Arkivverket

[#58330] Jeg gjør oppslag i USA-databaser i 14 dager fremover!


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Arnfrid,Det ser ut til at du har nok å gjere ifm USA-søk, men eg har ein annan sak som eg skulle ha fått avklara: LenkeMVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Eva (125), hva het gården Samson kom fra (mange er nevnt med gårdnavn), hva het foreldrene, og hvilken kilde har du fra 1924?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Hei Han var sønn av John Haagensen Hægland (1864) og Kristine Samsondatter (1879), de bodde på Bakke i Tysnes, Hordaland. Han var fetter av min mormor så jeg har hørt fra henne at han forsvant, men årstall fant jeg i Tysnesboka, bind 3. Hun døde i 1982 så det er dessverre for sent å spørre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Huff, der bommet jeg stort. Foreldrene til Samson Olai er Samson Jørgensen (1835-1900) og Lisbeth Jonsdatter (1843-1919), Bakka. Så derfor heter han Samsonsen til etternavn. Beklager rotet, ble litt ivrig. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, der ser du, det var det jeg skjønte da jeg prøvde å sjekke litt.Ok skal søke litt, fant emigrasjonen, men forløpig ikke noe mer.Hva fikk dere vite i 1924, EVA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Nei, jeg vet ikke annet enn at han lot de hjemme få adressen sin. Innlegg(125) som angir årstallet 1924 er nærmest sitat fra Tysnesboka bind 3 side 648.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Emigrasjonen, Eva; Oregon Passenger and Crew Lists, 1888-1957 about Samson Bakke Name: Samson Bakke Arrival Date: 21 Apr 1907 Age: 26 BirthDate: abt 1881 Gender: Male Race/Nationality: Scandinavian Ship Name: Hornelen Port of Departure: Los Angeles, California Port of Arrival: Portland, Oregon Last Residence: Bay Microfilm Roll Number: M1777_5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ser ut for at han var mannskap på Flora i 1901; 1901 Wales Census about Samson Bakke Name: Samson Bakke Age in 1901: 19 Estimated Birth Year: abt 1882 Relation: Seaman Gender: Male Where born: Nor Foreign Subject Civil Parish: Vessels Town: Swansea County/Island: Glamorgan Country: Wales Registration district: Swansea Sub-registration district: Swansea ED, institution, or vessel: Flora Household schedule number: 1Household Members: Name AgeFrantz Victor Alto 25Samson Bakke 19Jonas Jahnsen 19Olaf Jahnsen 18Conrad Johannessen 24Julow Larsen 21Tonnes Mikkelsen 19Carl Olai Robbestad 17Marthin Sjursen 24Petter Gabin Venseansen 15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

For all del, Eva, der kan være flere med samme navn. Jeg har ikke klart å finne han verken som Samson Bakke eller som Sam Bech i noen tellinger enda. Skal prøve litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

HeiKanskje utenfor ditt kildeområde, men jeg ta sjansen likevel:Jørgen Gundersen (Myhra) f. 9.6. 1890 i Holla, Telemark ankom Halifax, Novia Scotia 11.4. 1927. Hvor ble han av?Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Jeg vil takke for den linken til skipslistene du la ut. Ved hjelp av den klarte jeg å finne en person som arbeidet som 'opvartningspige' på en båt, så det er jeg kjempeglad for.Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Hei Arnfrid! Prøver på nytt å finne Antonia Gilbertson, antagelig gift med en Bestha. Finnes det en folketelling 1915 så kanskje den kan være aktuell, eller 1920. Mulig det er ND. Fornavnet hennes kanskje forkortet til Tonia, el. lign. Vet dette er lite å gå på, men prøver like vel! Mvh Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(139) må nok vite litt mer, der er mengder med Antonia Gilbertson;norsk?Fødselsår og helst dato?foreldre, i hvertfall fars navn?Hvor fra?Emigrerte når og fra hvor, helst skipets navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Hei. Det er dette som er så vanskelig. Jeg vet ikke farens navn, vet ikke om hun er norsk født, mener at foreldrene må være det. ca. 18-25 år i 1901. Ektemannens etternavn Bestha eller lign. Skjønner at det er kjempevanskelig, men finner du noen med etternavn som ligner på Bestha? Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg skjønner ikke helt, -det må da være en eller annen grunn til at du spør etter henne, så noe mer må du da vite....Der er mange Bestha og mange Gilbertson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Hei Arnfrid: Ja, det jo en grunn, men den har ingen betydning her, ikke annet enn jeg ønsker meg en Antonia Gilbertson, gift med en Bestha i den aktuelle alderen ca. 38 i 1920!! Har et innlegg med Antonia Gilbertson som overskrift fra før og flere har prøvd å hjelpe meg, men det ser ut som de har gitt opp. Skjønner jeg er for optimistisk. Så takk for at du har prøvd, i all fall. Mvh Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Hei Arnfrid!Kan du prøve Jens Halvorsen Groven, f. 29.08.1873 Seljord.Han reiser 23.04.1902 med skip Montebello, reisemål N. Dakota. (Emigrantar over Kristiania 1871-1930)Foreldre: Halvor Jensen og Kjersti Aslaksdatter.Mvh Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Border Crossings: From Canada to U.S., 1895-1956 about Jens GrovenName: Jens GrovenArrival Date: 11 May 1902Age: 28Birth Date: abt 1874Gender: Male Port of Arrival: Quebec, CanadaPort of Departure: Liverpool, England

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche O Abeltun Tarberg

Hei AnfridTenkte jeg skulle benytte mej av tilbudet ditt,Synes det er flott at du gjør oppslag for andre.Det gjelder ei Oluffa Severine Abelsdatter Heltne f.10.05.1870 volda,d.13.13.1912 Minneapolis USA.Jeg vet at hun i 1893 fikk utvandringsattest med soknepresten i Ulstein,etter alt og døme reiste hun da til Amerika,vet ikke så mye mer enn at hun der borte fikk 2 barn en gutt og en jente og en av de barna døde under spanskesyken i 1918.Vet du om det går ann og finne ut hva disse barna het,når de vart født.og om Oluffa evt vart gift der borte,Hun ligger vist begravet i Minneapolis etter det jeg har blitt fortalt.Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hm, vet du når hun dro og hvilke(t) navn hun kan ha brukt. Der er svært mange Heltne, men finner ingen som minner om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Leirvåg

Hei, og takk for generøst tilbod.Ola Hansson var fødd på Ølnes i Sogndal 27. desember 1827. Foreldra heitte Hans Olsen og Anna Ingebriktsdotter. Familien flyttar frå Ølnes til Ruggeseter i Sogndal ca. 1845.Ole Hansen Ølnæs flyttar frå Ruggeseter til Nordland 5. mai 1855, og er registrert som ugift innflyttar til Flakstad i Lofoten 21. mai 1855. Ole giftar seg 26. august 1855 i Moskenes kyrkje med enkje Maren Johanne Paulsdatter fødd 6. februar 1816 i Bergen. Maren Johanne sine foreldre var Cecilia Pedersdatter og Paul Nielsen.Ole Hansen Evenstad reiser til Amerika i 1867 saman med kona Maren og den yngste systera Kirstine. Ho var døypt Metta Kirstine og var fødd på Ruggester 30. september 1849. Seglskipet ”Protector” har avreise frå Stavanger 27. mai 1867 og ankomst Quebec 5. juli. Ole Hansen Evenstad er på linje 224 i passasjerlista. Kirstine Hansen er på linje 265 i passasjerlista.I folketeljingane for 1870 og 1880 er Ole og Maren Hansen i Duluth i St. Louis County i Minnesota. Ole og Maren hadde ikkje born. Maren døyr i Duluth 16. mars og vert begraven 18. mars 1884.Eg kan ikkje finne Ole etter folketeljinga i 1880. Og kvar vart det av Kirstine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette har du jo, men vi får starte der; 1880 United States Federal Census about Ole HansonName: Ole HansonHome in 1880: Duluth, Saint Louis, MinnesotaAge: 55Estimated Birth Year: abt 1825Birthplace: NorwayRelation to Head of Household: Self (Head)Spouse's Name: MaryFather's birthplace: NorwayMother's birthplace: NorwayNeighbors: View others on pageOccupation: CarpenterMarital Status: MarriedRace: WhiteGender: MaleCannot read/write:Blind:Deaf and dumb:Otherwise disabled:Idiotic or insane: View ImageHousehold Members: Name AgeOle Hanson 55Mary Hanson 65Der er flere Christine Hansen, f 1849-1850, men det blir jo vanskelig å vite hvem av dem det er så lenge vi heller ikke vet om hun kan ha skifet navn.Skal lete litt til blandt døde.Jeg har hittil ikke funnet Ole Hansen, f ca 1827, i St Louis, Minnesota, i 1900....eller senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.