Gå til innhold
Arkivverket

[#58333] Oppslag i bygdebok/ gårdshistorie fra Skedsmo/ Lørenskog?


Gjest Øyvind Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Nilsen

Hei!Er det noen som vet noe om denne karen. Jens Hansen fra Røgaaseie . Jeg vet lite om denne karen, men han døde i 1837 , 61 år gammel i Skedsmo. Da bodde han på Røgaaseie . Han var far til Ingeborg Marie Jensdatter f. ca.1812 på Røgaaseie. Ingeborg giftet seg i 1838 med Carl Fredrik Danielsen i Skedsmo. Nå vet jeg heller ikke hva mor til Ingeborg Marie het. Er det noen som vet noe om denne familien så hadde jeg vært takknemlig.Med vennlig hilsen Øyvind Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det ser ut som om fødselsdatoen var 26. mars 1812, jfr konfirmasjonen (Lenke) - nederst på høyre side. Her kalles hun rett nok 'Johnsd.' og faren 'John Hans.', men siden Røykås-eie er bostedet, er det nok rett jente.Irriterende nok mangler det kirkebøker som har med døpte i Skedsmo (med Lørenskog) for perioden 1759-1815. Løsningen her må være å finne Jens Hansens vielse. Problemet er å finne rett Jens Hansen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

En mulighet er Jens Hansen fra Kjeller-eie og Marte Andersdatter fra Stalsberg, gift 26. oktober 1808 (Lenke).Hvis ingen kommer meg i forkjøpet, skal jeg undersøke bygdeboka i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei!Ja dette er lett. Men jeg tror vel at etternavnet hennes er Jensdatter, men det er fornavnet som er så forvirrende. Når hennes barn døpes så står hun med navnet Marie og Maria Jensdatter, unntatt ved hennes første barn jensine i 1837, der står hun med det jeg antar er hennes fulle navn, Ingeborg Marie Jensdatter. I 1865 telling Skedsmo står hun også med dette navnet. Men i 1867 ved hennes sønns komfirmasjon står hun med fornavnet Anne Marie. Dere må ha takk for svar, og jeg håper at du finner noe i bygdeboka Kristian. Det blir spennende å se. Med vennlig hilsen Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'Lørenskog. Gårdshistorien' av Olav Foss (1960), s. 256, anfører bare et par husmenn under Røykås, og dessverre ikke dine folk. - 'Selv om en kjenner en mengde husm.navn, er forholdene på de andre pl. helt uklare.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei og takk for svar Kristian. Det var dumt det ikke stod noe om husmennene på Røkås. Det kan være riktig med den Marie du har funnet komfirmert i 1826 Skedsmo, men jeg skjønner ikke hvorfor hun plutselig skulle hete Johnsdatter, og faren john Hansen. Men fødselsdato passer veldig med den jeg fant på Ingeborg Marie Jensdatter som innflytter til Skedsmo 1836, da hun kommer igjen fra Nittedal etter og ha vært tjenestepike der siden 1832, da hun reiste til Nittedal. Lenke Her står fødselsdatoen hennes 25 mars 1812. Det er en dag feil på den datoen som du fant når hun ble komfirmert.Dette må da være mer enn en tilfeldighet.Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.