Gå til innhold
Arkivverket

[#58335] Leiv Erikson fra Kvinnesdal ?


Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Iver Mosvold

For å berolige islendinger og jærbuer, så må det vel sies at Aril Edvardsen ikke tok så hardt i som temaformuleringen antyder.Det var Leif Eriksons tip-oldefar, som visstnok skal komme fra KvinesdalVi er nok mange med tip-oldeforeldre fra Kvinesdal, så det i seg selv er vel ikke særlig imponerende. Det imponerende er at det går an å finne ut noe for personer som levde for over 1000 år siden. (Jeg bøyer meg i støvet, og tar en klype salt.)Viking-tid-genealogi er en greie som vi får overlate til de ytterst få som kan det. Primærkildene er ikke akkurat enkle å forholde seg til for menigmann, men du verden så morsomt det er å stedsplassere vår gamle historiske helter. Jeg merker meg at temaet er lagt ut uten stikkord og uten fylkesplassering. Det kunne jo vært en ide å lagt det på Rogaland med Jæren som stikkord, så hissige lokalpatrioter derfra kunne respondert.Man skal jo ikke tukle med en sannhet som at Leif Erikson var Jærbu! – Eller kanskje vi i sannhetens navn bør kalle ham ISLENDING.Men faren, Eirik Raude, - Han var fra Jæren !!IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det ser for meg ut til at han har benyttet en ættlegg fra en eller annen saga, og om han da ikke har kombinert den med andre kilder for å komme fram til et nytt og hittil ukjent resultat, kan vel dette neppe kalles banebrytende.Noen som vet hvilken saga det dreier seg om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Den sagaen som anerekka i lenken i innlegg 1 er hentet fra er vel rimelig fersk. –Antakelig ikke publisert før NRK gjorde det i går (NB!).Så kom ”Agder” på banen. Og der er man vel lett-lurt!Nyheten fra Kvinesdal/Florida var artig den. – Dagen tatt i betraktning ! ;-)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg må jo ile til å si at Eivind Austmann (Bjarnasson) visstnok har eksistert Lenke . - Endatil med Islands-forbindelser. Men noen Kvinesdøl (heller ikke Jærbu) var han vel neppe.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Og går vi 98!! generasjoner tilbake på kona til Eivind Austmann - Rafertach ingen Cerbaill Uí Éremóin of Osraige -skal vi i følge mytiske irske High King lister etc ++ komme tilbake til Usermare Setepenre Ramses II - Farao i Egypt 1304-1237. Han lot Moses føre jødene ut av Egypt, visstnok død 1212 før Kristus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Aviser er altså ikke til å stole på, selv 2. april - aprilspøker ser ut til å kunne ha en slags dominoeffekt :)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Arild Edvardsen har til en viss grad kildebelegg for sin påstand. Det er Islendingesagaene og i hovedsak Landnåmabok som er kilden (skrevet på slutten av 1100-tallet).Edvardsen bommer imidlertid når han hevder at Øyvind Austmann var kvindøl for han var egentlig fra Gautland.Frans Arne Stylegar har gjengitt en del av Landnåmabok som omhandler Kvinesdal i sin blogg: Lenke og her fortelles også historien om Øyvind Austmann og faren Bjørns tilknytning til Kvinesdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Bra! Sigmund har fått svar på innlegg 1.Flott lenke fra innlegg 10. (Selv om jeg ikke klarer å se belegget for anerekka som er gjengitt i lenken i innlegg 1.)En annen sekundærkilde forteller at Eivind Austmann var fra Amle i Sogn og faren hans, Bjarne/Bjørn (Bjarni Horlofson) blir også her plassert på Amle. – Og ikke fra Gautland/Sverige. Men teksten i lenken i innlegg 10 virker da overbevisende.Avanserte aprilspøker bør jo ha en viss grad med kildebelegg, og det er det jo her. Jeg begynner faktisk å lure på om dette var ment som en aprilspøk eller ikke.Hva mener du, Jan? Var 1.april en ulykksalig tilfeldighet for denne NRK-nyheten, og har jeg dumma meg ut ved å kalle dette en spøk?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Til innlegg (9), så ser dette ut som en blanding av gælisk sagastoff, 'The Lost Tribes of Israel' og mye annet 'svada'.Jeg la spesielt merke til nr. 51. Hans far døde i 737 f.Kr., og hans sønn døde i år 593 f. Kr... Altså 144 på to generasjoner. Litt drøyt på den tiden, vel?Men, men, hvis han ble så gammel, så hadde han jo god tid til å reise ut fra Irland og hele veien til Israel for å hente seg en brud av Davids hus, også hjem igjen til Irland... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Til 11) Edvardsen hevdet nok ikke dette som en aprilspøk. Kåseriet i sjømannskirken i Miami var i alle fall reelt nok og ble avholdt 27. mars - LenkeJeg vet at kulturbindet av bygdeboken for Kvinesdal i et kapittel behandler Landnåmaboken og dens historier fra det gamle Kvin. Hvorvidt det her trekkes en slektslinje fra Øyvind Austmann til Leif Eriksson vet jeg imidlertid ikke. Jeg har ikke selv studert 'mine forfedres' vandringer til Island :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Når vi vet at Aril Edvardsen har kalt sitt senter i Sarons Dal for ''Troens Bevis'', så kan vi vel ikke stille altfor store krav til dokumentasjonen hans på dette området, heller...?''Troens Bevis'' - smak litt på den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Spøk eller ei, - så lenge publikum får lyst til å dykke ned i sagatekstene og la seg engasjere, så er det vel ikke så farlig at man noen ganger drar festlige lokalpatriotiske konklusjoner. Sånt bør Aril Edvardsen (og oss andre amatører) få lov til, uten nødvendigvis å stilles til ansvar for vitenskapelige dokumentasjonskrav.Lenken i innlegg 10 (med bloggene til fylkesarkeolog Frans-Arne Stylegar) er selvsagt av en helt annen karakter, hvor saga-tekst-kommentarene er en akademiker verdig.Men du verden hvor kjedelig historien hadde vært om vi ikke hadde at noe flinke dilletanter som løfter opp våre gamle helter og plasserer dem geografisk, eller gir dem både etterkommere og aner i stort monn.Da får vi som gjerne leser slike konklusjoner med et skjevt smil bare beklage at vi også surrer litt i grenselandet mellom fleip og fakta.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

I dagens papirutgave av avisen Agder er nettartikkelen i innlegg 1 publisert. Her fremkommer også følgende slektslinje:1. Leif Eiriksson, ca 940-10202. Eirik Raude, 920-1006 gift m. 3. Thorhild Jørundardottir6. Jørundar Ulfsson, gift m. 7. Thorbjørg Knarrabringa Gilsdottir12. Ulf Skjalgi Hognason, gift m. 13. Bjørg Eivindsdottir26. Eivind Austmann, gift m. 27. Rafartha, datter av irskekongen Kjarval (Cerbal).Kilden til denne slektlinjen er oppgitt å være: 1) Saga of the Icelanders, Penguin Books 2001, side 631-635 og 653-654. 2) Eyrbyggja Saga, Penguin Books 1996, side 32-33.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.