Gå til innhold
Arkivverket

[#58343] Fogden Jens Ludvigsen Lem d. 1731, fogd i Nordhordland 1718-1731. Gift Frørup


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Jens Ludvigsen Lem d. 1731 i Ytre Hordvik i Åsane (Hamre) G. m. Anne Helene Frørup f. ca. 1701 d. 1770 i Bergen.Jens var sønn til Ludvig Pedersen Lem og Gjertrud de Fine. Jens ble fogd over Nordhordland den 21. februar 1718 og hadde dette embetet frem til sin død i 1731. Fogden Jens Lem fikk skjøte på Ytre Hordvik den 12. oktober 1719. Den 31. desember 1731 fikk fogden Jens Lem den siste salve. Jens døde senere samme kveld. Det ble holdt skifte etter Jens Lem den 3.januar 1732. Enken Anne Helene sin laugverge var hennes avdøde manns søstersønn Jens à Møinichen. Det er også opplyst at Jens sin mor Gjertrud de Fine bodde i samme hus som sin avdøde sønn. Men Gjertrud var nå sengeliggende. Formynderne for de fem barna var Fredrik Holberg som var bror til den mer kjente Ludvig Holberg, Hans Lem i Sogn og biskop Bornemann.Av jordegods i skiftet fantes det parter i følgende gårder: Ytre Hordvik og Steinestø i Åsane, Store Vatsøy i Gulen, Søre Titland i Lindås, Myster i Vaksdal, Andvik i Masfjorden, Merkesdal i Gulen, Glosvik i Gulen, Kjellevold i Gulen, Søre Molde i Gulen og Domba i Solund og Lagmannsås i Lærdal. I tillegg til dette eide boet også en andel i Frønningen sag i Lærdal.Barn: a. Ludvig f. i januar 1721 d. 1793. Bst. Bergen og Finnmark.b. Helene Christine f. i desember 1721 g. m. Henrik Schrøderc. Vilhelm f. 1722 d. 1755. Bst. Bergend. Christian Frørup f. 1724, nevnt i skiftet etter faren, men ikke nevnt i skiftet etter broren i 1755.e. Hans Severin f. 1725, nevnt i skiftet etter broren i 1755Er det noen som har mer kunnskap enn det jeg har om barna? I tillegg lurer jeg på om hvem foreldrene til Anna Helene Frørup var?Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei,jeg har tidl. notert at Helena Christiana døde 21 mai 1772 og ble begr. i Bergen DK. Hun var g.m. Henrik i hans 2. ekteskap (g. 1. m. Mette Maria Sørensdatter Heiberg).Mannen Henrik Pedersen Schreuder (f. 2. mai 1710, døpt 7. mai i Gloppen kirke, Nordfjord, død 25. mars 1763, begr. 2. april i Bergen NK) var Generalskipsmåler i Bergen stift 1754, f.d. tollkontrollør i Bergen.Jeg har også notert at han var Ekspt.kontrollør i Bergen 1741-47, senere kontrollør mot forpakterne.Han var fadder samtidig med en Hans (Hanssøn) Arentz i Gloppen Nordfjord 14. nov. 1735 (skulle gjerne visst hvem det var).Han var også fadder for hustruens halvbrordatter Margaretha Wilhelmina Jespersdatter Heiberg 5. mai 1741.Jeg har også notert en Ludvig Munthe Lem som var kjøpmann i Molde, g. 1755 m. Andrea Ludvika Jacobsdatter Lund (f. 1730 i Aukra, døpt i Aukra, d. 1769 i Molde). Aldersmessig passer han med din Ludvig, og kan ha fått navnet Munthe fra fars farmor, om det er samme mann. Hva betyr forresten Bst. Bergen og Finnmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Mange takk for god hjelp! Bst. er forkortelse for bosted. Mener at jeg fant at Ludvig døde i Finnmark. Det kan godt være han som var gift i Molde, men uten noe mer bevis tør jeg ikke å skrive dette. Kanskje det er flere som kan bidra med noe her?Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Denne siden har en del opplysninger om slekt du spør etter: http://winnem.com/siec/nsiec14_2.htmJeg har nettopp mottatt avskrifter bygget på de gamle slægtebkøker av Johan Schak Moe ( avskrifter fra 1906 og 1914) fra Bengt Mønnike i Danmark som har arbeidet mye med disse gamle slekter.Vet at det skal være en god del feil i disse gamle slægtebøker, men om jeg finner noe av interesse kan jeg si fra.Trenger litt tid på å lese gjennom kopiene. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Anne Helene Frørup skal være født i København i 1703 som datter av Christian Frørup og Helene Michelsdatter Riisbrich født 1684 i Satavanger.Christian Frørup skal være sønn til Jens Hanssen Frørup født ca. 1609 i Bergen.Helene Michelsdatter Riisbrich skal være datter av Michel Tønnesen og Mette Volquartsdatter Riisbrich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Tusen takk for god hjelp. Det jeg mangler nå er sønnen Christian Frørup f. 1724 sin skjebne. Han er nevnt i skiftet etter faren i 1731, men ikke etter broren i 1755. Dessuten mangler jeg skjebnen til Hans Severin f. 1725 som lever i skiftet etter broren i 1755.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audun  Lem

Hans Severin Lem nevnes i morens skifte 17-1-1770:”fraværende, ved ikke hvor, 20 Aar siden der hörtes fra ham”.Christian Frörup Lem var som du antyder rimeligvis död för 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Mange takk! Da mangler jeg bare å vite om Ludvig Lem som ble døpt i Hamre kirke den 11. jan. 1721 er identisk med den Ludvig Munthe Lem som bodde i Molde. Jamfør innlegg 2. Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audun  Lem

Ludvig Munthe Lem som nevnes i innlegg 2 var en sönn av Christopher Lem og Anna Friis.'Forvirringen' oppstaar fordi begge Ludvigene var oppigjenkalt etter biskop Ludvig Munthe i Bergen; Ludvig Munthe Lem nedstammer fra prost i Romsdal Anders Christophersen Lem og Ingeborg Munthe, og Ludvig Lem fra lektor i Bergen Peder Nielsen Lem og Abel Munthe. Linken i innlegg 4 gir flere opplysninger om de i familien som bodde i Hamre.Hva er email-addressen din ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.