Gå til innhold
Arkivverket

[#58348] Kirkebøker Langset kirke, Eidsvoll


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Jeg søker etter døde i Langset sogn, Eidsvoll, 1875-1877, men det ser ut til at det ikke er gjort slike innførsler nettopp i disse årene - eller er det jeg som......?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Så var jeg ikke helt ute på jordet, da....Trond, kan du se om du finner Olga Mathilde Sigvardsdatter Ørbæk, født i januar (?) 1875, men er forsvunnet f.o.m 1877?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Hun var født 21. januar 1875, nr. 12: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2923&idx_id=2923&uid=ny&idx_side=-77>LenkeVed folketellinga bodde hun hos sin mors foreldre på Oppstun Ørbekk: LenkeMora Maren Dortea ble gift med Ole Olsen. De var brukere på Søstun Ørbekk. Olga Mathilde er ikke meldt død i 1876 eller åra seinere, og er heller konfirmert i Eidsvoll. Faren Sigvart bodde på Nord-i-stua Ørbekk 1875:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Takk for svar. Jeg kjenner de øvrige opplysninger. Mener du at 'hun heller IKKE' ble konfirmert i Eidsvoll kirke? Jeg har ikke funnet henne som konfirmert i Langset mellom 1889 og 1894 - om jeg da har sett godt nok etter. Moren fikk en datter til i 1879. Henne hadde hun med seg da hun emigrerte i 1880. Olga Mathilde er da ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

En liten rettelse til ditt innlegg, Trond. Olga Mathildes mor var ikke Maren Dorthea , men søsteren, Ingeborg Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Her ble det mye kluss !. Olga Mathildes mor var IKKE Maren Dortea og heller ikke Ingeborg Marie, men INGE/R MARIE/A. Olga Mathilde er IKKE å finne som konfirmert i Eidsvoll sokn eller Langset sokn.I 1865-tellinga står hun oppført som INGE: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f60237&gardpostnr=1431&personpostnr=7975&merk=7975#ovre>Lenke.Konfirmasjonslistene for Langset sokn mangler for åra 1863-76, men hun står oppført som INGE MARIA i skoleprotokollen for Langset, 2. avdeling året 1863, og fødselsdato er angitt 6. desember 1851, nr. 16: LenkeVed datteren Jonette Valborgs dåp 11. mai 1879, nr. 50: Lenke står hun oppført som INGER Marie.Hun og Jonette Valborg utvandra til La Crosse i Wisconsin 11. juni 1880. Hun står da oppført som INGER Marie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Dessverre blandet jeg sammen to navn, Olga Mathildes mor var Inge(-r) Marie, ikke Ingeborg Marie. (Det var to, muligens 3, Ingeborg Marier samme sted samtidig, og navnene deres har jeg så blandet inn). Jeg har lagt inn spørsmål om Inge Marie og Janette Valborg til Arnfrid M. Uten resultat hittil. Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg tror jeg har løsningen på problemet Olga Mathilde. Hun reiste nok med sin far, Sigvard Larsen, med destinasjon Lake Park, 5.5.1882. Bare navnet Olga er oppgitt her, og hun er 7 år gammel. Dette må jo være henne! Så gjenstår å finne ut hvor det ble av moren, Inge Marie, og hennes datter nr. 2, Janette Valborg, som reiste til La Crosse Wisc. 11.juni 1880. Ingeborg Marie var f. 6.12.1851, og datteren Janette Valborg 23. mars 1879.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Hun ble nok med faren til U. S. A., ja, 50872: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=emikra1&gardpostnr=50870&merk=50870#ovre>LenkeSigvart og Emilie ble gift 12. februar 1875, nr. 11: Lenke. De hadde ingen felles barn døpt i Eidsvoll, så det er ingen tvil om at den 7-åringen er Olga Mathilde.Sigvart må vel være identisk med tjenestedrengen på Fremming 1865: LenkeEmilie døpt 14. oktober 1849, nr. 211:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Trond - takk for fine innspill! Det er vel i Grue du har funnet Emilies dåp? Ser ut til at hun har bodd på en Sorknes-gård. I og med det tror jeg at jeg KAN ha en tråd til en dame i Minneapolis med etternavnet Sorknes, og som jeg vet har gode forbindelser til den Ørbæk-slekten som mine spørsmål gjelder. Kanskje det kan være et sammmentreff her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.