Gå til innhold
Arkivverket

[#58349] Hvor ble det av Ferdinand Thoresen og familien hans ?


Gjest Liv Christin Markussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Christin Markussen

Jeg er på jakt etter alle slags opplysninger rundt Ferdinand Alfred Thoresen, født 26 juni 1863 og døpt den 16.august samme år i Trefoldighetskirken i Oslo. lenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=692&idx_id=692&uid=ny&idx_side=-14>Lenke nummer 184 Hans foreldre var : Johan Edvard Thoresen og Maren Dorothea Andersdatter Thoresen. Hans søsken var:1) Magda Kathinka Eleonora Thoresen (f.16.03.1859) 2) Helga Thoresen (1865) 3) Thora Thoresen (1867) 4) Jeni Thoresen(1869) og 5) Lovise Thoresen (1872).Lenke til folketelling 1875:LenkeI følge kirkebøkene fikk Ferdinand et barn utenfor ekteskap på Hamar i 1883. Den 15.desember 1883, fikk han datteren Olga sammen med Anna Marthinsen (f.1866 Hamar). lenke: Lenke Olga er nummer 6. Da jobber han som bakersvenn hos baker Rasmussen i Thorwald Meyersgate 6 i.Neste Spor av Ferdinand er giftermål med Ingeborg Johanne (Inga) Olsen i 1886, nærmere bestemt den 13.november i Trefoldighetskirken. Ved giftermålet er han oppgitt til å arbeide som bokholder. lenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Vedrørende konfirmasjonen til Olga,født 15 des 1883: Fant du konfirmasjonen hennes i basen til Gjøvik og Toten Slektshistorielag?Den viser at alle tre er ført med bosted Gjøvik. Rolle Sivilstand Stilling/ yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Fødested Født Døpt Konfirmant Olga Farberg Gjøvik K Hamar 15.12.1883 17.02.1884 Far Gift Bagersvend Ferdinand Thoresen Gjøvik M Mor Gift Hstr. Anna Martinsen Gjøvik KMen kirkeboken viser at Gjøvik er OLGA's bosted ved konfirmasjonen,den oppgir ikke at foreldrene bor der. Det er antagelig ført feil når moren til Olga står som HUSTRU. Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gjøvik by i Vardal, Ministerialbok nr. 11 (1891-1901), Konfirmerte 1899, side 94. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5058&idx_id=5058&uid=ny&idx_side=-93>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Christin Markussen

Hei :-)Ja det stemmer, jeg fant opplysningene både hos Slektshistorielaget og senere i kirkebøkene. Olgas foreldre,oppvekst, liv og dokumentasjon finner du her: LenkeOlga vokste kort fortalt opp hos sin mormor Oline og stefar Erik Farberg som var losjivert på Gjøvik, innflyttet fra Næs på Hedmark. Olga Thoresen Farberg dukker opp som Aalga Forberg, Olga Knudtsen, Olga Thoresen og Olga Thoresen Farberg i ulike folketellinger. Ved nøye søk i kirkebøker finner jeg ingen giftermål eller dokumentasjon på at Anna og Ferdinand bodde på Gjøvik. All dokumentasjon på hva jeg har funnet ligger under lenka over.Tusen takk for din årvåkenhet og innspill, jeg er takknemlig for andres kritiske blikk, for selv ser jeg meg ofte blind på egne data og går nok i fallgruber på grunn av dette. Setter stor pris på Innspill:-)Hilsen Liv Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

På Mormonerbasen fant jeg denne vielsen mellom Ferdinand Alfred Thoresen og Ingeborg Johanne Olsen. De ble ,ifølge FS ,viet 13 NOV 1886 Tugthus Og Akershus Faestnings Slaveri, Oslo, Akershus, NorwayLenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Christin Markussen

Hei !Wow dette er kjempeflott !! Jeg har søkt der selv men ikke funnet noe, hm.. enten gjør jeg en forferdelig dårlig jobb ellers så 'ser' jeg ikke hva som står der. Men dette var supert ! Nå har jeg muligens et dumt spørsmål, men det får stå til: familiehistorien (selvfølgelig uten dokumentasjon)sier at Ferdinand sonet tre år i tukthus for blant annetå ha tatt på seg ansvaret for Olgas fødsel. Kan dette giftermålet tyde på at det er sant ? Nå skal jeg gå inn og søke på kilder for tukthuset og se om jeg kan finne han. Jeg har prøvd før, uten hell.Jeg tror jeg må ta meg et kurs i å lære å søke ordentlig, for de siste dagene har jeg 'unngått' mye informasjon sikkert ved at jeg søker feil.Nå ble jeg kjempeglad ! Tusen hjertelig takk for hjelpen :-)Hilsen Liv Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei på deg også! Hyggelig at du ble glad! Denne vielsen jeg fant på FS kan ganske sikkert tyde på at Ferdinand og Ingeborg Johanne ble viet i fengselet.Hilsen Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Christin Markussen

Det er jo bare flott !! Endelig et spor :-) Da har jeg et sikkert spor å gå etter :-) Jeg har et spørsmål til, hvor finner jeg informasjon over fanger/insatte på Tugthuset ? Jeg har sett på kirkebøkene men fant ingen oversikt der. Må jeg henvende meg til Statsarkivet eller kan jeg søke andre steder på nett ?Hilsen Liv Christin :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Vet ikke hvordan man kan få mer informasjon om fangene.Nå håper jeg at noen her i Debattforumet med kjennskap til dette kan hjelpe til!Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.