Gå til innhold
Arkivverket

[#58355] Ber om hjelp til tyding, kirkebok Fron 1822


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Har store problemer med å lese hva som står om konfirmant nr. 10, Jacob. Jeg ser at hans far trolig het Knud, men hva står der forøvrig? Jeg søker nemlig en Jacob Knudsen, som iflg. FT 1865 skulle være født i Fron omkring 1808, men jeg har ikke funnet ham døpt der i årene 1806-1811, så jeg prøvde meg på konfirmantene. Jeg ser at de øvrige konfirmantenes fødsels- eller dåpsdato er angitt, men dette ser ikke ut til å være tilfellet for denne Jacob? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jacob Jlstadhagf: Knud, hmd [husmann], dødm: Annefindes ei i ministerialbogen, siger selv være 15 aar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kan det være Ilstad(houg eller hag)som står som etternavn på Jacob ved konfirmasjonen? Fant denne gården Illstad ved 1801 tellingen for Froen: LenkeAnn-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ser på tellingen 1801 for gården Illstad at det er en som heter Jacob Knudsen.Kan dette være bestefar til Jacob Knudsen som blir konfirmert i 1822?Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Ja, dette var jo kjempebra av dere alle! Det er rett at den Jacob Knudsen jeg lette etter giftet seg med Marthe Pedersdatter, det visste jeg ut fra opplysninger gitt ved datteren Elis dåp, men vielsen var det jo bra å få. Og når det står Ilstadhagen (eller -haugen?) både for konfirmanten og brudgommen, stemmer det sikkert at dette er en og den samme Jacob Knudsen. Og Jacob Knudsen på Ilstad i 1801 er trolig farfaren, men det skal vel la seg verifisere, antar jeg.Tusen takk til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg blir ikke helt ferdig med denne Jacob Knudsen. Har nemlig ikke klart å finne ham døpt i Fron, tross at det ved hans vielse står at han ble født på Gunberg i Fron. Etter noe varierende aldersangivelser, er han trolig født en gang mellom 1804 og 1809. Det er jo ganske riktig en gård som heter Gunberg i Fron, så dersom det finnes en bygdebok for Fron, ville det være fint om noen hadde mulighet til å gjøre et oppslag der og se om Jacob og/eller hans foreldre skulle være nevnt? Jeg vet jo nå at hans far het Knud Jacobsen, men hans mor er fortsatt ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det ser ikke ut til at dåpen til Jacob Knudsen Ilstadhagen ble registrert. Ved konfirmasjonen i 1822, nr. 10 her Lenke står det om dåpen: 'findes ei i Ministerialbogen, siger selv at være 15 Aar'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Aud: Du har trolig rett i at Jacob Knudsesn dåp ikke kan være registrert. (se også innlegg 2 fra Kristian). Men da er det vel heller ikke trolig at hans fødselsår kan være å finne i noen bygdebok (om noen slik finnes for Fron?. Men likevel kunne det jo tenkes at hans familie kunne være nevnt, og i så fall ville jeg kanskje finne hans mors navn.Om han virkelig var 15 år i 1822, så ble han født omkring 1807. Ved hans vielse i 1830 angis hans alder til 25, det vil si at han ble født ca 1805. Ved FT 1865 bor han på Brændbakken i Gausdal, og hans alder angis da til 57 år, det vil si født ca 1808-09. Jeg gjetter på at alderen ved konfirmasjonen kan være den riktigste, men her må man tydeligvis regne med en viss margin til begge sider.Fødselsåret er likevel ikke det viktigste for meg, men navnet på hans mor. Kanskje en god ide å se om hans foreldre fikk flere barn? Vil prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Og her kirkeboka, øverst h.side Lenke Det står ingen ting om at han var gift.Teori: Kan han ha fått en uekte sønn et annet sted og tatt han med hjem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

En Knud Jacobsen ble gift 11/10 1801 Våga med Kari Torsdt./Thordsdt. De skal ha fått en sønn Jacob 21/5 1804 Sel, Vågå.Det er bare det at Knud visstnok dør i 1847 og Kari i 1843 (FS).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Her er vel Knud Jacobsen's bror Iver Jacobsen Ilstadhagen,som gifter seg med Marit Knudsdatter Sundet,24 jan 1807.(øverst,venstre side)Kildeinformasjon: Oppland fylke, Fron, Ministerialbok nr. 1 (1799-1816), Ekteviede 1807, side 312-313. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9252&idx_id=9252&uid=ny&idx_side=-134>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ingen Knud Jacobsen blir gift 1801-1822 i Fron.Det er noe spesielt med kirkesognene fra dette distriktet. Deling av grenser osv. Se Fron, Vågå, (Sel-Heidal).Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har funnet 7 Knud som ble gift 1801-1811, og sjekket de for barn på FS. Fant ingen Jacob, men det er helt sikkert mange barn som ikke står i FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Huffda, jeg har av en eller annen grunn ikke festet meg ved innlegg (2). Beklager!Ettersom Jacob ble gift i Gausdal, så er det jo en tanke at mora opprinnelig var fra Gausdal også, og at vielsen mellom henne og Knut foregikk i kirkesognet som bruden tilhørte.Einar Hovdhaugen omtaler Ilstadhagen søre og nørdre i Gardar og slekter i Fron, bind II, side 64 og 67, men dessverre er ikke denne familien nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg takker igjen for alle bidrag! Selv er jeg, etter gjentatt gjennomgang av kirkebok for Fron, kommet til at Knud Jacobsen (ca 1775-1810) trolig fikk sønnen Jacob en gang mellom 1805 og 1809 utenfor ekteskap med en kvinne som het Anne, men uten at han ble rgistrert døpt i Fron. Morens fornavn er jo nevnt i forbindelse med Jacobs konfirmason i 1822 (nr. 10). LenkeJeg finner ikke at Knud Jacobsen døper noe barn, Jacob eller eventuelle andre, i Fron i årene 1801-1810.Det kan jo tenkes at Jacob ble døpt i et annet prestegjeld, f.eks. hvis moren ikke bodde i Fron, eller fordi hun reiste bort fra bygda for å føde/døpe. Det kunne vel forekomme hvis moren ikke var gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Nå har jeg lett etter Jacob Knudsens dåp i Gausdals kirkebok gjennom årene 1805-1810, men der var han ikke. Men det er jo flere andre prestegjeld i nærheten, så det er ingen grunn til å gi opp enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jacobs dåp er heller ikke funnet i Vågå i årene 1805-1809. Sel med sognet Heidal ble ikke utskilt fra Vågå før i 1886, så dermed var Vågå et nabo-prestegjeld til Fron. Det neste prestegjeld å undersøke blir vel nå Ringebu.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hvis Jacob Knutsen døde i 1811, og sønnen Knut Jacobsen døde i 1810, bør eventuelle barn av Knut være nevnt i eventuelle skifter etter dem begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk for det, Kristian. Vet du hvorledes jeg greiest finner ut hvorvidt slike skifter finnes og hvorledes jeg får tak i dem?Forøvrig har jeg nå også gått gjennom listene over døpte i kirkebok for Ringebu i årene 1805-10 uten å finne Jacob Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.