Gå til innhold
Arkivverket

[#58355] Ber om hjelp til tyding, kirkebok Fron 1822


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Moldal

Sør Gudbrandsdal Skifteprotokoll 1809 - 1820 Pagina 416, 9/2-1811, Skifte på Ilstadhagen (Jakop Knudsen er 5 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk igjen for god hjelp, Bjørn og Kristian. Jeg har nå bedt Lars Ove Wangensteen om hjelp som du foreslo, Kristian.Men jeg ble litt nysgjerrig på å vite hva som fikk deg til å skrive Bingo? Var det i glede over at et skifte faktisk finnes, eller skal jeg forstå deg slik at du allerede har sett noe vedrørende dette skiftet, noe som kan hende er tilgjengelig på nettet, men som jeg i så fall ikke vet hvordan jeg kan få se? (Muligens et dumt spørsmål, men det er jo så mye man ikke vet, og vil man vite, må man spørre....).I morgen ringer jeg Opplandsarkivet på Lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'Bingo' var en spontan reaksjon på Bjørn Moldals innlegg (26), da jeg antar at skiftet han refererer til, beviser at Jacob Knutsen Ilstadhagen var sønn av Knut Jacobsen og sønnesønn av Jacob Knutsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Moldal

Jakop Knutsen 5 år, er sønn av Knut Jakopsen,og som er bror til Iver Jakopsen, som er sønner til Jakop Knutsen og Marit Jakopsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jakob Knudsens kone het ifølge FT 1801 Marit Iversdatter, og det anføres at de begge er i sitt første ekteskap. Hvordan henger dette sammen med at Jakob Knudsens (den eldres) kone skulle hete Marit Jakobsdatter ved skiftet etter ham? Om denne Jakob har giftet seg om igjen etter 1801, så blir vel ikke den nye kona hans sønns mor? Er det en skrivefeil ett eller annet sted her, i FT 1801 eller i skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.