Gå til innhold
Arkivverket

[#58359] Gulen: Jakob Hanson Dale (1836-1870): hans døtre


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jakob var bror til min oldemor. Han var født på Hauge og gifta seg i 1864 med Johanne Olsdtr Dale (1830-1819). De fikk tre døtre:1. Elen Bertine 10/1 -18652. Martha 7/1-18673. Oline 11/6-1869Jeg vet ikke hvor disse døtrene havnet eller om de vokste opp. Kanskje noen med bygdebøker fra distriktet kunne fortelle meg hva det står om dem?Her er familien i Ft 1865: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f61411&gardpostnr=131&personpostnr=871#nedre>LenkeDa har de to fosterbarn hos seg og.I 1900 finner jeg denne fostersønnen - sannsynligvis - på Dale og Johanna er kårkone. Kona til Ole Endresen (som var fostersønn) heter Oline, men alderen er 9 år for gammel til å være 'min' Oline:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Elen ble gift 25.8.1890 på Nappen med Anders Sjurson Nappen f 10.3.1855 på bnr. 5 - sønn til Sjur Knutson Rød og Ingeborg Pedersdtr. Haveland. De bosatte seg på Nappen og fikk tre barn.Marta giftet seg med Jakob Gjertson Grinde f 29.2.1872 på bnr. 1 på Nedre Grinde - sønn av Gjert Jakobson Grinde og Helene Sørensdtr. Brandanger. De bosatte seg på Grinde og fikk tre barn.I følge bygdeboken bosatte hun seg i Oslo i 1898 - men dette har eg ikke sjekket.Kan sende deg mer utfyllende opplysninger på email - har disse folkene i basen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Her er Jacob Gjertson Grinde ,på tellingen 1900,Kristiania.Bodde i Hjelms Gade 2 .Han var Elev paa konstabelskolen 29.02.1872 Gulens prestgj. pr BergenLenkeAnn-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kjempeflott, Terje-:)Min e-mail adresse er kelly punktum petit krøllalfa numericable punktum frDet er selvsagt ikke mellomrom mellom orda.Takker på forhånd.Du skulle vel ikke ha noe om de andre søskena til Jakob Hansson?Bertel Hansson gifta seg til BrosvikJon Hansson (fra 2. ekteskapet, 1. Jon døde ung) gifta seg til GlosvikBorgny Hansdtr gifta seg til KjelbyAnna fra første ekteskapet hans f. 1815 ble nok ikke gift for i 1865 er hun taus hos broren Rasmus som var gift med Elisabeth Andersdtr HantveitSynneve gifta seg med Otto Anderson Store VatnøyaMin oldemor var Martha (1834-1921).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Tror eg skal ha det meste om både søsken og halvsøsken. Har ikke siste versjon av basen på den maskinen eg sitter på nå, så sender deg dette i morgen formiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kjempefint!Jeg er begynt å lete etter etterkommere nå ,da det ikke ser ut for at jeg kommer lenger med anene i distriktet-:)Men det er så mangen som har like navn at det er ikke godt å finne ut om det er rette personer.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Håper du ser dette, Terje, tusen takk for fila. Men mailen jeg sendte kom i retur for din internet levrandør 'said: 550-SpamAssassin guessed that message '1JhNJa-0000y2-2s' was spam, 550-contact postmaster@uib.no for further information 550 X-UiB-SpamReport: 82.216.111.50 is (rbl.uib.no) blacklisted Mail refused, see http://www.uib.no/it/rbl/ (in reply to end of DATA command)'Altså fikk jeg ikke sagt takk eller kommentert ting og tang (du har gjort med 5 år eldre enn jeg er-;)Har du ikke en annen adresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.