Gå til innhold
Arkivverket

[#58362] Slekten Bremer


Gjest Jan Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Christensen

Elisabeth Amalia Emanuelsdatter Bremer gifter seg med kongebrev ved Oslo Hospital 13 juli 1735 med 'Christianias Vagtmester' Ole Andersen Bang.Har trålet de tidligste kirkebøkene for Aker og Domkirken, men finner ingen Bremer nevnt. Har lett etter fødsler rundt 1690-1715, samt giftemål for faren Emanuel Bremer.Kjenner noen til foreldrene til disse to? Bremer-slekt fins flere steder i Norge, spesielt i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Er du sikker på at faren het Emanuel? Står det i kirkeboken? Se 11648: Bremer slægten i Oslo & Vinger i 1700 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det Jan bygger på, er trolig ved dåpen av Margareta Elisabeth i Opsloe hvor hun er skrevet 'Emanuelsdatter'. Men hun er nok datter av Johan Henrich Bremer og Elisabeth Margrethe med ukjent etternavn. Men dersom Jan har sett dette andre steder, er jeg interessert i å høre hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Hei Ja, 'Emanuelsdatter' kommer fra dåpen til Margaretha Elisabeth i 1735. Har lest det som står i innlegg 11648. Her var det mye interessant. Skal gi lyd fra meg dersom jeg kommer over andre ting. Takk for hjelpen.Jan

bilete4526.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Carsten Friis Fischer

Hej allesammenDet var da yderst interessant dette her.Allerførst.Opsloe ????? Er det et sogn eller hvad ????Nå. men nu til det interessante.Elisabeth Amalia Bremer er min tip 4 oldemor.Hun var datter af Johan Henrik Bremer, regimentsfeltskær på Vinger (død 16. nov. 1731) og hustru Margrethe Elisabeth NN (død 18. april 1757 i Oslo. Født ca. 1667) (der er et skifte efter Margrethe Elisabeth NN)Foruden Elisabeth Amalia havde ægteparret følgende børn:1. Johan Henrik. Kirurg i den russiske flåde. Befandt sig også i en periode i Persien (PHT 6. Rk. 2. bd. 1911) Han er nævnt i Tyske Kancelli som var det dansk-norske udenrigsministerium.2. Johan Didrik. Regimentsfeltskær, Sæbesyder og Møller Død før 1753 i København.3. Dorthea Kristine. Begravet 15. april 1741 i Oslo. Gift 1. Peder Nielsen Mejer Gift 2. Jacob Christiansen Bølling4. Maria Elisabeth5. Susanne MargretheVed nr. 4 og 5 står der ved morens død at man intet aner om deres skæbne.Elisabeth Amalia er født som 3. barn i børneflokken.Elisabeth Amalia er gift 3 gange.1. Ole Andersen Bang. Vagtmester 2. Christopher Kindler. Pottemager (min forfader) 3. Christen Thomsen Borch. Mesterskrædder.Elisabeth Amalia må være død efter 1761 da hun dette år bliver gift med nr. 3.Forstår jeg det korrekt at Ole Andersen Bang og Elisabeth Amalias 1. barn hedder Margretha Elisabeth født 1735 ???Dette ægtepar får ligeledes et barn Olia Sophie døbt i Vor Frelser i Oslo 6. aug. 1740. Begr. 14. marts 1741 i Oslo.Lad mig hører hvad I siger til dette ?mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Ja. jeg er lidt højt oppe at kører lige nu.Elisabeth Amalia kunne jo så evt. være død hos datteren i enten Tinn eller Strømsø, eller hvor svigersønnen evt. så har gjort tjeneste. Måske derfor jeg aldrig har kunnet finde hende død hvis jeg kun har været fokuseret på Oslo.Til Jan.Vil det så sige, at vi 2 stammer fra samme aner (Bremer). Eller er det igennem Storch/Falch slægten du stammer fra ?Føler at mit norske blod er ved at blive lidt tykkere.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Hei CarstenOpsloe er kun et gammel skrivemåte på Oslo.Ja jeg har mine aner til Storch-familien. Margaretha Elisabeth Bang giftet seg i 1767 med Peter Nicolai Storch, som døde som tollkontrollør i Drammen. Deres sønn William (Wilhelm) er min forfader. Han ble fengslet etter å ha satt fyr på eget hus i Drammen og havnet på tugthuset, hvor han døde. Jeg har samlet en del om Storch, men mangler bevis på foreldrene til Peter Nicolai. Jeg er selvsagt interessert i informasjon om forfedrene til Johan Henrich Bremer og kona.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Da mesteparten av byen Oslo brant i 1624, bestemte kong Christian den fjerde at borgerne måtte bygge opp husene på den andre siden av Bjørvika. Dermed kom de i nærheten av kanonene på Akershus festning. Byen ble samtidig omdøpt til Christiania. (Den skiftet navn igjen i 1924.) Men noe bebyggelse ble igjen i den gamle delen av byen, særlig omkring det gamle Hospitalet som ble kalt Oslo eller Opsloe hospital.Geir Kamsvaag Berntsen kan nok forklare det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej Jan & BodilTakker for jeres svar.Ja. Forfædrene til Johan Henrik Bremer og hustru bliver jo nok ikke let. Men mon ikke han er tysker. ?Skiftet efter (hvis et sådan findes ?) Margaretha Elisabeth Bang. Har du nogensinde set et sådan ?Elisabeth Amalia (min tip 4). Hvilken tip er hun ved dig ?Mærkeligt at jeg ikke automatisk får besked når der er nye indlæg i debatten her. Plejede at få besked førhen.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej JanSusanne Amalia Storch født 19. feb. 1768 i Holmstrand og gift med controleur i Drammen Peder Smith.Dette ægtepar kender du vel ?Fundet på Fogsgaards database over enkekassens medlemmer som har personer både fra Danmark, Norge og Slesvig-Holsten.Susanne og Amalia navnet går jo her igen ligesom i Bremer slægten.mvhCarsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

HeiHun er min 5-tipp. Jeg har ingen skifter, men det fins muligens noe da Johan Henrich døde på Vinger. Digitalarkivet vil jo etter hvert legge tilgjengelig alle skiftene, så da blirt det enklere å lete. Har heller ikke lett etter skifte til Margarethe Elisabeth i Oslo, men det får komme senere.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

HeiTakk for det. Jeg kjenner familien Storch/Smith i Drammen, men visste ikke at Susanne Amalie var født i Holmestrand. Det var en ny dato inn i databasen. :-) Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej JanMargrethe Elisabeth NN som dør i Oslo er der skifte efter.Jeg har en kopi af det.Men der står ikke noget som evt. kunne være noget nyt.Vinger. Skifter. Jeg tror ikke at du skal håbe på noget skifte.mvhCarsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Hei CarstenHar du datoen skiftet er registrert og evt hvilken skifteprotokoll det er hentet fra. Da kan jeg skaffe meg skiftet selv. Jeg er interessert i å lese det. Skiftene gir ofte mye ekstra informasjon om familien, selv om den kanskje ikke i dette tilfellet gir noen løsning på slktskapsproblemene.mvg Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej JanFik for 6 år siden Riksarkivet i Oslo til at sende mig en kopi.'Skifteforretning efter afgangne Margretha Elisabeth Bremers'.(RA, Personalisamlingen, pk. 20a, Bremer) og skifte (SAO, Christiania skiftevesen, Skifteprotokoll 11a, fol. 102a)Jeg kan ydermere se, at førstearkivaren ved RA skriver, at Margrethe Elisabeth får innvilget pensjon 13. juni 1733. Altså ca. 1 1/2 år efter mandens død.mvhCarsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej igenSkiftet er 2 år undervejs.Velsagtens fordi hun har børn både i Norge og Danmark.Dør hos sin svigersøn bagermester Jacob Bølling i Oslo.mvhCarsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

HeiDet var fint. Da har jeg allerede sendt mail til riksarkivet for å få kopier av samme. Det kan vel hende det fins mere interessant info i personliesamlingen om Bremer. Dersom jeg får anledning, skal jeg ta en kikk i personaliesamlingen neste gang jeg er i Oslo.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej JanHvor mange børn var der i ægteskabet Peter Nicolai Storch og Margarethe Elisabeth Bang ????Syntes ikke 1801 folketællingen viser mere en et par stykker.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

HeiJeg har kun notert 2 stk. Elisabeth Amalie døpt 4 nov 1735 og Olia Sophia, døpt i domkirken 6 aug 1740. Hun dør kort tid etter og blir begravet på Vaterlands kirkegård (domkirken) 14 mars 1741. Faren Ole Andersen Bang ble begravet 16 juli 1740, og andre barn mellom 1735 og 1740 har jeg ikke funnet. Jeg har lett gjennom domkirkens kirkebok, men har ikke funnet flere.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

HeiSer at jeg har svart på feil personer i forrige innlegg.Her kommer riktig svar :0) Fortellende etterkommerrapport om Løytnant Peter Nicolai Storch (7606) I. Løytnant Peter Nicolai1 Storch (7606).I Manntall over Trondhjems borgere 1722 finner vi som nr 89 - Peder Arentsen Storch/ToldJnspecteur / egen gaard og grund. Peder Storch, toldinspektør ved Trondhiems toldkammer 25 juli 1725. Konf. 24 mars 1731 og 25 april 1747. Han ble født i jul 1729 (Ifølge Ovenstads Militærbiografier var hans far borger). Toldinspecteur Storch betalte 5 rd i brandstyr til København by. Han var bosatt i Wor Frue Kirke Sogn.Det ovennevnte kan være far til Peter Nicolai, men jeg har ikke funnet sikkert bevis. I Ovenstads militærbiografi står følgende å lese: Peter Nicolai Storck - født ca 1730 i Norge. Hans far var borger. Var først sersjant ved 1 Trondhiemske nasjonale infanteriregiment. Fenrik ved samme regiment 7/3 1753. - Fortsatt i samme egenskap til 2 Smålenske nasjonale infanteriregiment 9 nov 1754. Sekund leøtnant ved dette regiments Laurdalske landværns kompani 25 juni 1755. Premiær løytnant ved samme regiments Øvre Telemarkske Linjekompani 10 januar 1759. Fortsatt i Vesterlenske nasjonale infanteriregiments Skånevikske kompani 1 juli 1767. Etter ansøkning på grunn av svakelighet meddelt avskjed 10 desember 1767. Død 1799 på Tangen, begr 26 oktober samme år, 70.1/4 år gammel. Han ble gift 15 juni 1760 i Kristiania slottskirke med jomfrue Maria Dorothea Falk, død 15 juli 1818, datter av krigskommisær Falk.Han ble konfirmert den 8 jan 1747 i i Vår Frues kirke, Trondhjem, Han blir benevnt som Peter Stork, af Skoelen - 16 år.Han ble premier løytnant ved kapt Chr. Cornelius Hagemanns (øvre Thelemarkske) kompani av 2det smaalehnske regiment. 10 jan 1759. Han ble gift med jomfru Marie Dorthea Falch (7613), datter av krigsråd Wilhelm Falck (7614) og Anne Margrethe Olsdatter (7615), den 16 mai 1760 i Kristiania slottskirke, Kristiania, med Kongebrev.Ifølge regimentssjef Rømelings 'Conductsliste' var Peter Nicolai født i Norge ca 1730 og hadde i mars 1764 tjent i 17 år. Han var av middelmådig høyde, hadde god anseelse, var gift med .....Commissær Falcks datter og hadde 2 barn. Han beflitter seg på at lære, har skikkelig oppførsel....et godt menneske.'Han ble gift med Margaretha Elisabeth Bang (7607), datter av Ole Andersen Bang (8856) og Elisabeth Amalia Bremer (8857), den 29 des 1767 i Tinn og forlovere var Løytnant Hans Peter Hagerup og Peder Plesner. Løitnant Peter Nikolai Storch kjøpte ved auktion 1768 ca. 5 pund av skylden i Alby (på Veier) i Stokke for 1300 rdl. Solgte aaret efter for 1700 rdl. til kjøbmand Hans Thilligner i Tønsberg.(31 aug 1776): Kilde: (Liste over sosietetens betjenter ved nedleggelsen i 1776. (RA, Generaltollkammeret, Saksarkiv, pk. 134 Dokumenter vedrørende tollvesenets innretning i Norge 1777, Trondheim stift, Møllmann, Must og Beyer til Generaltollkammeret 31/8-1776) Ekspedisjonsbetjent og løytnant Peter Storch hadde 150 rd i lønn, var 51 år og født i Norge. Han var ansatt av Trondhjems stifts tollforpaktningssosietet, som forpaktet tollen i stiftet fra 1749 til 1776. Han var ikke ansatt av staten.Han bodde i 1788 på Walderhaugstrand i Borgund (Ålesund) Kilde: Møre og Romsdal fylke, Borgund, Sjeleregister nr. (1788-1788), Sjeleregister 1788.Peter Nicolay og kona Margaretha samt datteren Susanna Maria, flyttet til Tangen ved Drammen på våren 1790. Hans alder er oppført til å være 66-67 år våren 1790. Han var tiendekontrollør i Bragernes da han døde i 1799. Han døde den 18 okt 1799 på Tangen (Drammen) 70 år gammel. Han ble begravet den 26 okt 1799 på Tangen (Drammen) (70.1/4 år gammel).Hans bo ble skiftet den 2 nov 1799 i Strømsø. Skiftet ble sluttet først 30 okt 1805. Det er ingen skikkelig oversikt over arvingene, men han etterlot seg både enke og flere myndige barn. A. Wilhelm Storch (8853) ble født i 1761 i Tinn. Han ble døpt den 22 mar 1761 i Attrå, Tinn (Faddere: Frue sal: Rodes, Jomfr: Susanna Malene Qvislin, Sr: Peder Plesner, Østen Vaalund og Kittil Hægtvedt). Han døde i 1762 i Tinn. Han ble begravet den 21 nov 1762 i Gransherad. B. Hans Peter Storch (8854) ble født i 1762 i Gransherad. Han ble døpt den 16 aug 1762 i Gransherad. C. Wilhelm Nicolai Storch (8855) ble født i 1763 i Gransherad. Han ble døpt den 8 okt 1763 i Gransherad. D. Friederich2 Storch (8858) ble født den 22 jul 1765 i Tinn. Han ble døpt den 7 aug 1765 i Tinn. E. Susanna Amalie Storch (7619) ble født i feb 1768 i Holmestrand. Hun ble døpt den 14 feb 1768 i Holmestrand, Botne, og faddere var Mad. Schielderup, Anne Marie Lie, Anders Holst, Lieutn Hageman, Tøger Hageman. Hun ble konfirmert den 31 okt 1784 i i Borgund. Hun ble gift med Tollkontrollør Peder Hansen-Smith (7620) den 4 sep 1796 på Tangen, Strømsø (De ble gift med kongelig bevillgning datert 26 aug 1796). Hun ble gift med kjøpmann Johannes Frank på Tangen (7766) før 1818. F. Friederich Storch (7616) ble født den 6 feb 1773 i Kristiansund. Han ble døpt den 16 feb 1773 i Kristiansund (Faddere: Mændene Tolder Bøy Pet.------ , Inspect. Toftgaard og Ungk. Frantz Frad. Madme. Anna Dor. Kierulf, Mad Barb. Didrichsen).Ved folketellingen i 1801 står han oppført som 'sjømann og i farten'. Han har bosted hos sin søster og svoger, Susanne Amalie Storck og tollkontrollør Peder Hansen Smith. Han ble gift med Birgithe Maria Petersdatter (7618) den 13 okt 1808 på Tangen i Drammen. Friderich var sjøkaptein i 1817. Han døde den 5 jun 1817 i Saragossa 44 år gammel. G. William Nicolai Storch (2012) ble født den 1 mai 1776 i Kristiansund. Han ble døpt den 10 mai 1776 i Kristiansund sogn av Kvernnes pr.gj. og faddere var Consumptions-Skriver Ulric Frideric Paasche (7608), Anders Holst (7609), Organist Henric Pet. Bøchel (7610), Controleur F. Schilderups Kone Ane Olava Brix (7611), og Pige Margrethe Christina Scheen (7612). Foreldrene er nevnt som 'Lieut: P. N. Storks og fr. Mar: Elisab. ' Han er i 1801 oppført som bokholder, og bor som tjenesefolk hos kjøpmann Johan Gotfried Svinche i Storgaten 67 i Bragernes. Han fikk borgerbrev den 22 aug 1803 i Strømsø som kjøpmann. Han ble gift med Kirsten Maria Abrahamsen (2013), datter av Hans Abrahamsen (2014) og Karen Kirstine Hansdatter (8319), den 8 jul 1804 i Skien (Cop. i huuset samme dato kl 0900 om morgenen med Kongl. Ma. res. Da intet kand hindre vælædle hr William Storch og jomfru Kistine Abrahamsen at indlade sig med hinanden i ægteskab, derfor caverer, Gregers Forbæk og.Jonsen). Han døde før 1818 (I skiftet etter moren 18 juli 1818 er det nevnt at han formodentlig var død. Hans 11 år gamle datter, bodde da hos kjøpmann Gasmann i Porsgrunn). I 1818 var han også kjent under navnet Wilhelm Nicolay (2012). Denne William Nicolai blir i 1804 dømt for å ha tent på sitt hus på Tangen i den hensikt å få ut forsikringspenger og havner på festningen (Akershus) hvor han sannsynligvis dør. Kona drar tilbake til Skien, hvor hun etter hvert havner på fattighuset (hospitalet). H. Peter Ulric Storch (7617) ble født den 16 sep 1777 i Kristiansund. Han ble døpt den 30 sep 1777 i Kristiansund (Faddere: m. Inspect. Frid. Schieldrup, skipper Johan Cornelius Tolløvssøn fra Thiem og Stud Ole Fred. Paasche. Chriatian Christiansens K. Margreth Falk og Jomfrue Maren Christina Lind). Ved folketellingen i 1801 står han oppført som 'sjømann og i farten'. Han har bosted hos sin søster og svoger, Susanne Amalie Storck og tollkontrollør Peder Hansen Smith.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det var mye å forholde seg til, noen umiddelbare rettelser av tastefeil (?) og utelatte data (såvidt jeg kan se i farten):Maria Dorothea Falch dør i Tinn 22.07.1765, begr. 04.08.1765.Peter Nicolaj Storchs vielse i Slottskirken var 16. mai 1760, ikke 15. juni samme år.Susanna Amalia ble døpt 19.02.1768, ikke 14.02.1768.Johan Franch og Susanna Amalia Storch viet Tangen, Strømsø 07.08.1810.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Carsten Friis Fischer

HejJeg tænkte på, at da man jo aldrig har kunnet finde Elisabeth Amalia Bremer død nogensteder, kunne det jo tænkes, at hun som evt. enke måske var flyttet ned til datteren som jo var gift med en Storch.Findes der evt. et skifteregister til disse steder Tinn og Strømsø ??mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.