Gå til innhold
Arkivverket

[#58363] Judit Agata Uppström (född 1906-12-XX) i Reitan (?)


Gjest Hans Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Berg

Jag söker uppgifter om min farmor Judit Agata Uppström (stavades ibland Upstrøm) som uppges vara född i Reiten i december 1906. Hennes föräldrar är Johan Adolf Uppström (född 1869-04-11 och Eline Birgitte Brodesen Pedersen, född Eriksdatter i Holmstad, Hadsel, 1870-04-01).Judit hade en syster, Jenny (född 1910-01-11) och en bror vid namn Kedar (född 1911-11-28).Jag har hittat Reiten både i Nordland och i Møre og Romsdal och sökt i samtliga dessa födelseböcker utan resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Eg har sett i bygdebøker for Midsund kommune i Møre og Romsdal, der namnet Reiten finst. Fann ikkje desse namna der. Mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg ser du har Reitan i emne-tittelen, så hvis det er Reitan og ikke Reiten så finnes dette navnet i Ålen i Sør-Trøndelag, hvor Killingdal hadde gruvene sine. Jeg vet ikke hvordan det kan stemme med din søken. Men det er bare et forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei,På Statens Kartverks 'Norgesglasset' kan man søke etter geografiske navn på Norgeskartet LenkeVed søk etter Reiten fant jeg gårder med dette navnet på Rødøy i Nordland,Midtre Gauldal i Sør-Trøndelag,Aure, Midsund, Nesset, Rauma, Haram (flere bruk), Skodje, Sykkylven, Stordal, Norddal, Ulstein, Vanylven, Ålesund, Molde i Møre og RomsdalGausdal, Sel i Opplandog Tynset i Hedmark...så det er litt å ta av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Moren til Judit Agata har mange etternavn: Brodesen, Pedersen og Eriksdatter. Jeg har ikke klart å finne noen klar kandidat i 1900-tellingen - har du? Hvor kan hun ha bodd i 1900? Var hun i Norge? Var hun allerede gift? Har hun vært gift med en annen før hun giftet seg med Uppstrøm?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten I.  Aas

Hei, jeg finner en aktuell kandidat her: LenkeGårdsnavn, kommune og fødselsår stemmer. Dette er dessuten i den tiden hvor de gikk over fra patronymikon til etternavn / familienavn.MVH Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ja, der er moren. Dessverre ser utflyttingslistene ut til å være mangelfulle, så det er ikke spor etter henne i listene.(Det er noe litt rart med lenken i (7), så jeg legger perm.sidelenke her Lenke)Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Berg

Kirsten, du har rätt. Den Elene Birgitte du hittat är den jag också hittat för en tid sedan.Tyvärr vet jag inte om det är Reiten eller Reitan Judit är född i, men jag ska ta en närmare titt på de tips jag fått av Bjørg, Reidar och Kristinn.När Judit flyttade till Sverige (någon gång kring 1912) så anges Jelsa som den ort hon bodde i.Tack för hjälpen alla!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Kan foreldrene, eller eventuelt moren hvis de ikke ennå var gift, ha bodd i Sverige i 1900? Jeg klarer ikke å finne henne i 1900 tellingen...?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Berg

Astrid: ja, jag har läst de upplysningar du länkar till. Tyvärr har de inte lett mig till svaret på den ursprungliga frågan om var min farmor Judit Agata Uppström är född.Jag har tittat i böckerna för dessa orter som på ett eller annat sätt dykt upp i min forskning efter Judits födelseort:1. Reitan (ligger i Tingvoll) i fylket Møre og Romsdal. 2. Reitan, Nordland 3. Jelsa, Rogaland 4. Kopervik (Karmøy i fylket Rogaland; jag har sökt i Bysoknet, Ladestedet, Landsoknet, Åkra) 5. Hadsel, Nordland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hans, en god ting kan ikke sies for ofte: fortell alt du vet, så er sannsyligheten for å få god hjelp mye større og man slipper å lete i mørke/finne ting du vet fra før.Jeg går ut fra at det er den Adolf Upstrøm som du viser til i (11) som er Johan Adolf Uppstrøm, og ikke han som du viser til i den andre debatten? Da arbeidet han i Askim som anleggsarbeider på kanalene som ble bygget i forbindelse med kraftverksutbyggingen rundt 1900 i Askim. Se her [url="http://www.askimmuseum.no/kraft.htm>http://www.askimmuseum.no/kraft.htm og her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei Hans!På din hjemmeside ligger flere opplysninger om din slekt, bl. a. navnet på Johan Adolfs far som Kristinn spør om: Lars Wilhelm Uppström (1843 - 1873).http://b-e-r-g.com/roots/g/Her finnes det også bilder av familien Berg. De kan være til god hjelp for å finne slekt i Norge.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Jeg har sett på bildene du har på hjemmesiden din. Det er et bilde av Solveig Sjursen, f. 17.10.04. Bildet er etter all sannsynlighet tatt ved Solveigs konfirmasjon.Her er konfirmasjonen i Odda, 12. oktober 1919, nr. 35: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2192&idx_id=2192&uid=ny&idx_side=-28>LenkeForeldrene til Solveig er Arne Sjursen og Jacobine f. Eriksdatter. De finner du i ft.1900 for Bergen, Absalon Beyersgade 4Arne Sjursen, hf g Løsarbeider, f. 1874 Eidsfjord, Nordland Nor, Jacobine Sjursen, hm g Husgjering, f. 1877 Eidsfjord Nor, 'udøbt pige' d ug Datter 1900.11.15 BergenArne og Jakobine gifter seg i Eidsfjord. Nordland i 1897, nr. 5 : Permanent sidelenke: Lenke Her er Jacobines konfirmasjon i Hadsel kirke 1882:Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ja, på hjemmesiden fremkommer det ytterligere flere opplysninger. Mulig jeg har oversett noe, men jeg kan ikke se at det er underbygget at Eline Birgitte er Judits mor? Judit ble jo født i 1906, mens Johan Adolf og Eline giftet seg i 1933...? De kom sammen fra Jelsa til Skellefteå, men hadde de da vært 'samboere' i nesten 30 år? Virker ikke det litt usannsynlig?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Berg

Randi,Tack för dina upplysningar! Nu har det uppstått en intressant koppling mellan Eline Birgitte och hennes syster Jakobine. Om mina teorier stämmer så är Sigrid en kusin till Judit. Kristinn,Det stämmer att jag inte har några bevis för att Eline Birgitte är Judits mor, vilket är en av anledningarna till att jag verkligen vill se hennes födelsebok.Enligt upplysningar jag fått från Porjus i Norrbotten anställdes Johan Adolf där 1912 för att deltaga i bygget av vattenkraftstationen. Uppgifter jag fått från Landsarkivet i Härnösand står följande:I död- och begravningsboken för Porjus församling år 1925, nr 6, finns följande: Jenny Elina Jakobina Uppström, född 1910-01-11, dotter till arb. Joh. Adolf Uppström och Elina Jakobina Bredesen. Död 1925-03-22 i Tbc. Dödsort: Porjus. Begravd 26 april 1925. (Hänvisning till sidan 830 i församlingsboken).Kanske är namnet Jakobina en felskrivning. Mer troligt är att det ska stå 'Eline Birgitte Bredesen', vilket antyder att hon varit gift innan hon träffade Johan Adolf. Enligt de uppgifter jag har fick Johan Adolf och Eline Birgitte tre barn: Judit Agata (1906-12-XX), Jenny (1910-11-11) och Kedar (1911-11-28) innan de flyttade till Porjus. De inflyttade 1933 till Skellefteå enligt en släktutredning gjord på min far (se [url="http://b-e-r-g.com/roots/g/erling_berg_slaktutredning.pdf>Lenke på sidan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei Hans!Jeg har sett litt mer på bildene på hjemmesiden din.'Kortet är adresserat till 'Judit Uppström, Sverige' och hälsningen 'Gott nytt år önskes dere alle / Helene' . På den sittande flickans krage står ett 'F', vilket betyder att hon är med i Frälsningsarmén.'Arne og Jacobines datter Helena døpes i Odda i 1909, nr. 33: Permanent sidelenke: LenkeDet kan være Helena det er bilde av.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.