Gå til innhold
Arkivverket

[#58366] Oppslag i protokoll for manufakturet/tukthuset


Gjest Stein Norem Wisted
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Norem Wisted

HeiJeg lurer på om det finnnes noen opplysninger om Wendele Rollof som ble begravet 8.2.1799, adresse oppgitt til 'af manufacturet'Jeg tror dette er Wendel Marie Frantsdatter Roluf som 22.mai 1787 ble dømt i Stavanger Byrett til bl.a. livsvarig tukthus i Bergen, for innbrudd og tyveri. Anken i Lagretten 22.august 1787 ble ikke tatt til følge, og jeg avventer svar fra Riksarkivet om Overhoffrettens ankebehandling.Kan det gjøres oppslag i Tukthus/manufakturprotokollene og se om det finnes noe om henne ? Hun må ha kommet til tukthuset rundt 1787/78, og døde altså der i februar 1799.Hilsen Stein Norem Wisted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hun er innført i protokollen for to opphold:1) etter Oberhoffrettens dom 16. november 1775 for tyveri innsatt 20. desember 1775 for 4 år. Sluppet ut 20. desember 1779.2) etter kongelig reskript innsatt for livstid for tyveri 18. desember 1787 kl. 2. Hun satt til hun døde 4. februar 1799 kl. 5 om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

Takk skal du ha.Dette var interessant. I rettsaken i Stavanger ble det sagt at hun ikke hadde vært dømt før, men det kom nok fram under Overhoffrettsaken i 1787 at så ikke var tilfelle, så da ble nok den anken avvist.Jeg får vente med svaret fra Riksarkivet.Hilsen Stein Norem Wisted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Nei, normalt ved tredje gangs. Men hun kan jo godt ha sittet et annet sted den første gangen. Det var ikke vanlig å få fire år for første gangs tyveri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.