Gå til innhold
Arkivverket

[#58369] Hvilket sogn er dette?(Tydehjelp)


Gjest Leif Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Hansen

Takk for innlegg.2 og 4: Begge kan se riktig ut for meg, men jeg har aldri hørt om sognene. Hvor ligger/lå de?3: Utsnittet er hentet fra en rulle over arbeidere ved sølvverket på Kongsberg 1724. Husker ikke om jeg har det fra RA eller SAK. Personen er født 1695 ifølge innførselen. Valgte å ikke legge tråden under Buskerud, men kunne vel gjort det.Det er litt pussig dette sognenavnet. Jeg har aldri hørt om noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Hansen

I følge det gotiske alfabetet som ligger her på digitalarkivet under 'kurs i gotisk håndskrift' er streken over ordet den samme som streken over bokstaven u. Det er derfor nesten så jeg tror at den siste bokstaven er u. For den nest siste må jo være o...? I så fall skulle det bli Stou eller Hou. Også for meg ukjente sognenavn.En ø skulle ifølge ovennevnte alfabet gi to rette streker, istedenfor en krøllete som er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Jeg finner et sogn Høre, Vang i Valdres. Det er Høre stavkirke. I følge gotisk alfabet fra Statens Arkiver Danmark, er ø et o med én strek.Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Høre er antageligvis et godt forslag. Den første bokstaven ligner vel mest på en H ?En annen mulig kandidat, hvis første bokstaven ikke er en h er Nore sogn i Buskerud. c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Helene Amundsen

Er enig med Leif i innlegg nr 7. Det ser ut som det skal være Hou. Mener jeg har sett denne skrivemåten om Haug i Eiker. Kanskje sognebetegnelsen var en annen på den tiden enn den er i dag. Og Eiker er jo heller ikke så langt fra Kongsberg.Marit Amundsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Hansen

Jeg er litt i tvil om første bokstav er h. Jeg synes det minner mer om st. Jeg finner ikke at noe norsk sogn har hatt navnet Stør, som nevnes i innlegg 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det ville hjelpe om du la ut eit større utsnitt av kjelda (same handskrift), slik at ein kan samanlikne med andre variantar av H eller St (eller ..?..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hva med Hur(um)??Et større utsnitt ville være til hjelp.Hvilke andre sognenavn finnes i dokumentet og hvordan skrives de??teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Rart at det er 2 kolonner med hvor født. Kan den første være for lokale, og den andre for innflyttere siden det står Fremmed eller noe lignende øverst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Kolonnen har overskriften 'Fremmed(e) og hvor de ere føde' og da passer vel Hør Sogn bra? Det kom mange utlendinger for å jobbe i Kongsberggruvene. Hva heter denne karen da?Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Leif Hansen

Takker for alle innlegg. Forslaget til Ivar S. Ertesvåg i innlegg 14 er godt og jeg skal prøve å legge bilder av andre ord på samme side. I mellomtida kan jeg si, mens jeg sitter og ser på skriften i andre ord, at ø`ene utelukkende er skrevet med to rette streker over en o. Det ser vi også på utsnittet i innlegg en der det står 'hvor de ere føde'. Dermed kan det ikke være en ø i dette sognenavnet. Fra en annen person som er født i Holmestrand, ser jeg at h`ene er helt annerledes. Dermed mener jeg ganske bestemt at de to første bokstavene i sognenavnet er s og t. Den siste minner mest om v og mindre om r sammelignet med andre ord. Men det kan også være en slurvete u siden bokstaven før lignet mye på en o. Dette blir jo vanskelig for dere å kommentere før jeg har lagt ut eksempler, men jeg synes navnet er mest lik 'Stuv', 'Stou', 'Stur' eller lignende. Men uansett har jeg jo ingen aning om hvilke sogn disse evt. skulle være identiske med i virkeligheten. mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.