Gå til innhold
Arkivverket

[#58371] Er det noen som kan gjøre et oppslag på Statsarkivet i Oslo ?


Gjest Trond Myrstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Myrstad

Tipp-tipp-oldefaren min Ole Knudsen Lillesæter fra Vågå (Heidal) sonet en dom for tyveri på Akerhus Fæstnings Slaveri fra 1865 eller 1866. (Saken mot ham ble ført i Underretten 19 sept 1865.) Er det noen som har anledning til å undersøke om det finnes noen dokumentasjon om dette på Statsarkivet (fangeprotokoller fra Slaveriet).Jeg har sendt en forespørsel om dette til Statsarkivet, men da det var flere Ole Knudsen å velge mellom, kunne de ikke hjelpe meg innenfor den tiden de hadde til rådighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fant en Ole Knudsen som sonet i 1865,men han skal være født i Løten,alderen var 62 år.Men dette er vel ikke rette mann ,siden din Ole Knudsen skulle være fra Heidal ,Vågå.Lenke Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Jeg skulle selvfølgelig opplyst om fødselsår/alder. Beklager. 'Min' Ole var født 3.11.1821. Han var derfor ca. 45 år da soningen startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Beklager enda en gang - det snek seg inn en trykkfeil i årstallet for soningen. Rettsaken var 19. sept 1855. Dermed må soningen ha startet i 1855 eller 1856.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.