Gå til innhold
Arkivverket

[#58372] Trysil i 1801:Sæming Oudensen f 1748/Giertrud Nilsdatter f 1755


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Skulle gjerne vite om det står noe om Sæming Oudensen og Giertrud Nilsdatter. Sæming skal være født ca 1748, og Gjertrud ble døpt i Ytre Rendal 3.p.trinit(15.06)1755. Jeg har aner bakover på dem, men skulle gjerne vite om det står noe om dem i Trysilboka. Ved foliketellingen 1801 var de i Osvold i Trysil. Jeg har disse barna på dem:1)Eli Sæmingsdatter døpt 13.søndag etter trinit(20.08).1780.2)Goru Sæmingsdatter døpt i annekskirken i Rendalen 3.søndag i faste(03.03)1782. Gift i ca 1780 med Halvor Kristensen som ikke var fra Rendalen.3)Ouden Sæmingsen døpt i Rendalen 1.søndag etter trinit(13.06)1784.4)Nils Sæmingsen født 1788 ifølge bygdeboka, og gift 26.06.1825 i Rendal med Ragnhild Pedersdatter Lia.5)Sæming Sæmingsen døpt 16.p.trinit(27.09)1789 i Rendal, og gift i Rendal 29.10.1820 med Eli Halvorsdatter Osdalen som jeg har funnet som døpt 5.p.trinit.1791. Sæming ble konfirmert 16.p.trinit(13.10)1812 i Rendalen6)Embret Sæmingsen ble døpt i Rendalen 2.p.trinit.1793. I 1823 flyttet han til Kvalens i Romedal.7)Halvor Sæmingsen konfirmert i Rendalen 16.p.trinit(13.10)1812. Han var i Osdalen ved sønnen Oles dåpt i 1821, og det samme ved konfirmasjonen i 1812.Problemet er at det er Halvor jeg skal videre på for min venninne her, og jeg finner han ikke døpt hverken i Trysil eller Rendalen. Han er oppgitt å være 18 og 1/2 år ved konfirmasjonen i 1812. Halvor som var var i Osvold i Trysil i 1801 med foreldre som man finner som tidligere brukere i Osdalen i Rendal passer jo veldig godt her ellers da. Nsvnene på barna her i Trysil i 1801 stemmer også med barna på de tidligere brukerne i Osdalen i Rendalen. Det kan jo se ut som om familien flyttet tilbake til Rendalen igjen etter 1801 i og med at sønnen Semming og den sannsynlige sønnen Halvor var i Osdalen i Rendal ved konfirmasjonen i 1812.Så nå er mine spørsmål:1)Står det noe om denne familien under gården Osvold i bygdebok for Trysil?2)Ble de 4 eldste barna her konfirmert i Trysil?3)Er Halvor Semmingsen å finne etter 1821 i Trysil? Finner ikke spor etter han i Rendalen etter 1821 da sønnen Ole Aas Halvorsen ble døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Disse personene du spør etter finner du i den nye bygdeboka for Osen, under Storbekken Nordre, side 266-269. Halvor Semingsen, døpt 1792, er ikke funnet etter 1801. Borsett fra barn nr. 2 og 4, så bodde denne familien på gården Osvold Søndre, i 1801. Osvold Søndre, og er nevnt her på side 69, i den nye bygdeboka for Osen, ellers er familien ført under Storbekken Nordre, i Nybyggerdalen, Osdalen, som ligger inne i Ytre Rendal. Nordre Osen lå på den tiden under Trysil, fra 1780 til 1880, da det igjen ble lagt under Åmot. Håper du hjelper deg med dette. Med beste hilsen Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret. Mener du at de står på side 266-269 i ny bygdebok for Rendalen? Eller er de ført i ny bygdebok for Osen i Trysil? I den jeg har på fjernlån for Rendalen står de på side 734-735, men Halvor har ikke blitt med der. Han er nok også blitt uteglemt i kirkeboka som døpt, og det er vel derfor han ikke har blitt ført i bygdeboka. Det er jo ellers merkelig siden han er med i folketellingen 1801(man skulle jo også tro at de som skriver bygdebøker kikket litt på de som hadde flyttet til nabokommuner som i dette tilfellet til Osvold i Trysil).Jeg har tatt landsomfattende søk i 1801 på Halvor Semmingssen. Han som ble døpt i Rendalen 1766 han dro ifølge bygdeboka ut av bygda 1801. De andre jeg finner i Rendalen og på andre steder i landet er for gamle til å bli far i 1821(49,70 og 71 år i 1801)Dette er den Halvor Semmingsen Osdalen jeg er ute etter(barn 13 i 1821 i Ytre Rendal): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9191&idx_id=9191&uid=ny&idx_side=-30>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Det er ikke bygdebok for Rendalen. Det er den nye bygdeboka for Osen, som ble utgitt 6. oktober 2007. Osen ( Nordre ), ligger i Åmot kommune, Hedmark, så Osvold Søndre, ligger i Osen, men denne familien er bare nevnt under Osvold Søndre, men er oppført under Storbekken Nordre, i den nye bygdeboka for Osen. Storbekken Nordre, ligger i ' Nybyggerdalen,' som riktignok hører Ytre Rendal til, men på grunn av all forbindelse som de hadde med Nordre Osen, i gamle dager, ble denne ' Nybyggerdalen,' tatt med i bygdeboka for Osen. Den Halvor Semingsen som du har funnet døpt 1766, har ikke noe med disse her å gjøre. Til tross for mye leting, lykkes det ikke å finne denne andre Halvor Sæmingsen, f. 1792, som det later til at du har funnet ut litt mere om. Er det ikke mulig å få forstørret disse kirkeboksidene fra Ytre Rendal, da denne kunstnerskriften er litt vond å lese ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for leksjon i geografi når det gjelder Rendalen og Åmot. Jeg er totalt ukjent i dette området, og har aldri vært der. Ikke har jeg slekt der heller foreløbig iallefall, og forsker jo for en venninne.Det er da merkelig at Semming Oudensen med familie er ført under Osdalen i Trysil ved folketellingen 1801, når de egentlig bodde i Åmot eller Osen. Var det andre grenser den gangen slik at Osvold da tilhørte Trysil?Prøver med ny link til dåpen av Halvor Semmingsen Osdalens sønn Ole i 1821, og har da forstørret til 150 % [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9191&idx_id=9191&uid=ny&idx_side=-30>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg trodde jeg forklarte dette i går, men tar det nå opp igjen. Nordre Osen annex, lå under Åmot, frem til 1780, da det ble lagt under Trysil. Herunder lå så Nordre og Søndre Osen annex frem til 1880 ( altså 100. år ). I 1880, ble Søndre Osen lagt til Trysil, og Nordre Osen kom atter under Åmot, hvor det siden har tilhørt. I 1801, tilhørte således Osen annex Trysil, og derfor står da også bl.a. Osvold Søndre oppført under Trysil. Nybyggerdalen og Storbekken Nordre derimot, lå under Rendalen. I denne Nybyggerdalen bodde det mye folk på denne tiden, og hadde mye av trafikken sin til Nordre Osen, hvor det ble bygd kirke i 1777. Søndre Osen hadde også tilhold hit, da de fikk sin kirke først i 1881. Nybyggerdalen døde etter hvert ut, og de siste fastboende der, flyttet derfra henholdsvis i 1953 og 1963. Men for å skjønne dette best, er det å anbefale å lese den nye bygdeboka for Osen, som ble utgitt 6. oktober 2007. Med beste hilsen Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for ny geografisk informasjon. Ser jo nå at du skrev at Osen på den tiden lå under Trysil. Tror ikke det skal være nødvendig for meg å fjernlåne bygdeboka for Osen, men jeg skal foreslå det for min venninne som jeg forsker for. Har jo 2 bygdebøker for Åmot å fjernlåne også før jeg er ferdig med forskningen for min venninne. Har jo den for Ytre Rendal nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. For å få ordentlig innblikk i dette, så tror jeg nok at jeg ville anbefalt å sett denne boka, men det er ikke alle bibliotek som har den ennå. Åmot Folkebibliotek har vistnok bare et eksempel av den. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg er redd at dette ennå er i en tidlig fase, og som jeg nevnte tidligere, så mener jeg at Åmot Folkebibliotek bare har en bok, så da kan det ta tid med evt. fjernlån. De har også et eksemplar i Trondheim Folkebibliotek. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Ja nå er jeg tilbake igjen fra mine foreldre i Trøndelag, så du skal bare sende meg opplysninger fra det nevnte skiftet. Jeg tror du har mailadressen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 2 her: Skulle gjerne ha hatt alt som står om Semming Oudensen og hans familie i bygdeboka for Osdalen. Han ble jo døpt i Rendalen 14.07.1748, og en del av hans aner har jeg funnet. Mangler jo aner på faren Ouden Embretsen født ca 1715 da. Semming Oudensen ble jo gift med Gjertrud Nilsdatter Nordre Fiskvik fra Rendal i 1780, og jeg har en del aner bakover på henne ogsåJeg kunne jo ha fjernlånt bygdeboka for Osen, men syns det er litt lite å fjernlåne den for bare for å finne om en familie. Jeg skulle derfor gjerne ha hatt alt som står om dem på sidene 266-269. Bygdebøker for Ytre Rendal og Storelvdal i Hedmark er fjernlånt, og grundig gjennomgått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Skulle ønske at noen kunne scanne inn side 266-269 av bygdebok for Osen, eller eventuelt ta kopi og sende i posten eller skrive detaljert her hva som står om Semming Oudensen med familie. Jeg betaler gjerne for å få tilsendt disse sidene, og min mailadresse er: anlih@online.noDet er også spesielt av interesse hvis noen vet hvor det ble av Halvor Semmingsen født ca 1792-94 etter 17.06.1821 da sønnen Ole Aas Halvorsen ble døpt i Rendalen. Jeg finner han ikke som gift i Rendal, Trysil eller Osen 1821-1830 og han er heller ikke ført som død i samme tidsrom på disse stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Når det gjelder Halvor Semmingsen, kan jeg desverre ikke hjelpe deg, da jeg ikke har funnet ham etter dåpen. Brukere på Nordre Storbekken ( Øverbekken ) : I Sæming Oudensen Lia, f. 1748, d. 8/2 - 1818, g. 1780, m. Gjertrud Nilsdatter Nordre Fiskvik, Ytre Rendal, f. 1755, d. 1/3 - 1824.( Se - bygdebok for Ytre Rendal, - Nordre- Fiskvik, - side - 170 ). Barn : I- a Eli Sæmingsdatter, f. 1780, begr. 30/12 - 1802. I- b Goro Sæmingsdatter, døpt 3/3 - 1782, d. 15/5 - 1851, g. 9/10 - 1818, m. Halvor Christensen Gårviken, døpt 10/1 - 1790, d. 13/9 - 1860, ( brukere i Skjærbekken ). ( Se - Skjærbekken, Nybyggerdalen, Osdalen ). I - c Ouden Sæmingsen, f. 1784, d. på Søndre Osvold, 16/4 - 1796. I- d Nils Sæmingsen, døpt 1785, d. 2/1 - 1877, g. 26/6 - 1825, m. Ragnhild PedersdatterLia, Ytre Rendal,døpt 1797, d. 15/5 - 1877 ( brukere på Stensby ) : ( Se - bygdebok for Ytre Rendal, - Lia, - side - 148 ). I- e Sæming Sæmingsen, døpt 1789, d. 19/1 - 1859, g. 29/10 - 1820, m. Eli Halvorsdatter Stensby, døpt 1791, d. 10/5 - 1841 ( neste brukere ) : ( Se - Stensby, Nybyggerdalen, Osdalen ). I - f Halvor Sæmingsen, døpt 1792 ( var på Osvold Søndre, i 1801, siden ukj. ) I- g Embret Sæmingsen, døpt, 4/12 - 1795 ( til Romedal i 1828 ). ( Denne familien bodde på Søre Osvold i 1801, bortsett fra nr. 2 og 4 ). ( Se - Søndre Osvold, Vika ). II Sæming Sæmingsen Storbekken ( I- e ), døpt 1789, d 19/1 - 1859, g. 29/10 - 1820, m. Eli Halvorsdatter Stensby, døpt 1791, d. 10/5 - 1841, - neste brukere : ( De var barnløse, men Eli Halvorsdatter hadde med Embret Olsen ( Lien ), Kværnes, Ytre Rendal, f. 1792, d. 5/3 - 1888, - sønnen : II- a Halvor Embretsen, f. 12/3 - 1820 ( neste bruker ) : Embret Olsen Lien, var veteran fra krigen i 1814, men dette hadde tatt for hardt på han,slik at han senere ble sinnsyk, noe som han var resten av sin levetid. III Halvor Embretsen Storbekken, f. 13/3 - 1820, d. ugift på Bechs Minde, i Åmot, 27/6 - 1848.Han hadde med Oline Olsdatter Størs-eie, Stange, f. 20/2 - 1820, - datteren : III- a Kari Halvorsdatter, f. i Stange, 14/4 - 1845 ( er ikke funnet gift eller død i Stange ). Håper dette er til hjelp. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk Thorbjørn. Ja nå fikk jeg noe mer å jobbe med. Kan ellers tilføye at Goro Semmingsdallter og Halvor Christensen fikk datteren Siri i 1815, og Siri ble gift med Martinus Olsen 17.10.1836. De ble mormor og morfar til komponisten Fartein Valen født i Stavanger 25.08.1887. Dennes mor var Oline Dorthea Mortiniusdatter født 26.12.1844, som var gift med misjonsprest Arne Farteinsen Valen. I bygdeboka for Rendal har Fartein Valen feilaktig fått Goros bror Nils som en av sine forfedre. Jeg har funnet forbindelsen bakover fra Fartein Valen og til Siri Hansdatter født 1815 gjennom kirkebøkene.Ellers får jeg ikke sjekket bygdebok for Ytre Rendal her, siden den forlengst er innlevert til biblioteket. Den hadde jeg jo på fjernlån

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Alt dette og mere til står i den nye bygdeboka for Osen, på side 415 - 426, under Ulvevadet ( Fabros ). Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elise Ferner

Denne familien er grundig omtalt i 'Tjukke Slekta' Sør-Østerdal Slektshistorielags medlemsblad nr. 3/03 i artikkelen om Dorthea Dahl, 'pionerdatteren fra Osen som ble kulturformidler i USA'. Dorthea er søsterdatter av Oline Dorthea g. Valen. vh Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svarene. Står det noe om anene bakover på Oline Dorthea og hennes mor Siri Halvorsdatter? Jeg har jo ellers funnet en internettside om Fartein Valen, hvor det sto ganske mye informasjon om han som komponist og musiker. Jeg har ellers prøvd å finne Oline ifolketellingene 1865, 1875 og 1900 uten å finne henne. Nå var jo Oline gift med en misjonærprest, så det kan jo hende de var utenlands ved folketellingene 1875 og 1900 iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg prøver å følge opp informasjonen jeg har fått i kirkebøkene, og finner en Gjertrud som døde 01.03.1824 i kirkeboka for Rendal. Det ser ut som om hun må ha flyttet fra Storbekken og at hun bodde på en gård som begynner på G. Det kan se ut som om hun var legdslem der. Greier ikke å tyde resten av gårdsnavnet. Kan noen hjelpe?[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9191&idx_id=9191&uid=ny&idx_side=-103>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.