Gå til innhold
Arkivverket

[#58374] Nøtt; Martin Martinsen/Mortensen, f. feb 1861, til USA ca 1880. Hvem var han?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,dette er en nøtt!Martin Martinsen emigrerte til USA, trolig ca 1880. Han skal være født et eller annet sted i Norge i februar 1861, men tidspunktet kan være upresist (opplysning fra Census 1900). Han ble gift med Stella Catherine 'Katie' Higgins, f januar 1871 i Missouri av irske foreldre, og de fikk sønnene Earl i august 1895 og (Martin) Edward 26. feb 1897 (også skrevet Edward M, bare Edward og Edward Martin). Da Edward ble født i 1897 bodde familien i Vallejo, Solano County, California, men i 1900 og 1910 bodde de i Alameda County, California. Det kan se ut for at far Martin var død ved Census 1910, da han ikke er nevnt der.Emigrasjonen har ikke vært mulig å finne!Spørsmålene er:1) Er det noen som kjenner til en Martin Martinsen/Mortensen f ca februar 1861, og som kan ha emigrert som 19-20 åring, ca 1880, til USA? Etternavnet kan selvsagt også skrive seg fra farens patronym, det er mao ikke sikkert at Martins far også het Martin el. Morten.Se også debatt LenkeMvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Dette er jo omtrent umulig Arnfrid. Det mest nærliggende å tro er at han reiste fra Stavanger og de protokollene er bare så ufullstendige. Har et ektepar her i 1865 som har en sønn Martin [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=99&filnamn=f61103&gardpostnr=1277&personpostnr=13925&merk=13925#ovre>Lenke Jeg finner ikke noe annet om han enn dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja!Og på FS opererer de med f 1894 i Norge, d 1929 i Ohio, eller f 1897 i California, d 1929 i Ohio, med et unntak, denne Lenkesom har fått med seg at moren bl a het Catherine, og var gift, trolig for annen gang med en Frank.Vi må da kunne klare dette, Carsten. Venter også papirer fra LA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er en mulighet at Martin dro til Missouri, der hans tilkommende kone var fra. Året er altså ca 1880, og han er født ca feb 1861.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Til Arnfrid (innlegg 6). Jeg fant Martin, Skudenes som du refererer til i emigrantprotokollene Stavanger. Her er han oppført som Martin Mortensen. De var i alt 7 familiemedl. som reiste i 1873. Navnene stemmer overens med ft_1865 (nr. 71003-71009)Martin Mortensen er oppført som født 23.1.1863 i Emigranter fra Stavanger 1825-1970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

...og de dro med barken Brødrene, Captain Otto Bruun, Departure: Stavanger May 20, Arrival: Quebec July 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg kom jo til å tenke på at dette med imigrasjon i 1880, måtte være spekulasjoner, for ellers måtte det jo være noen som allerede hadde funnet emigrasjonen, og det er det jo ikke.Jeg kan imidlertid ikke finne 'Brødrene' (Brodrene) i imigrasjonsprotokollene på Ancestry. Men jeg skal lete litt mer. Da kan jo etternavnet være Mortensen, Jacobsen eller Aadland...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Opps, det var da rederiet J. A. Køhler & Co. i Stavanger. 'Brødrene' hadde en tur til, i 1874, fra Stavanger May 5 til Quebec June 18, Captain M. MORTENSEN. Dette er jo rene krimen, dere... Men neppe 'min' Mortensen, for denne var også kaptein på barken 'Iris' fra samme rederi i 1870, da også Stavanger - Quebec.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det har kanskje ikke store betydningen på dette stadiet, men her er det som står om Jacob og familien på Ådland i gardssoga;Bruk nr. 15 (Utskilt fra bnr. 14 i 1834) Åkra side 526 1.1834-1873: Jakob Mortensen, født 24.07.1812, død 12.08.1889 Sønn av Morten Gunnarsen og Ragnhild Monsdatter ”Ådland bnr. 14 Gift 1837 med Anna Malene Olsdatter, født 1814, død 07.07.1878 Datter av Ola Jakobsen Sund og Barbro Halvorsdatter ”Sørhaug Barn: a) Morten født: 1837 Død 1867 b) Barbro født: 1838 Død før 1844 c) Ragla født: 1840 Gift med Sjur Knutsen ”Hemnes Ao-4 d) Ola født: 1841 Død 1845 e) Knut født: 1842 Gift med Kirsten Elisabet Larsdtr. Blix f) Barbro Serine født: 1844 Gift med Johannes Halvorsen ”Øvre Liknes bnr. 6 g) Ola født: 1846 Gift med Ane Gundelene Jensdatter h) Anna Marta født: 1847 Gift med Simon Andreas Pedersen i) Gunnar født: 1849 Gift med Elisabet Malene Knutsdatter j) Jakob født: 1850 Gift 1 med Serine Jensdatter k) Anna Marta født: 1852 Død 1852 l) Anna Malene født: 1853 Gift med Hans Larsen Ådland m) Laurits Johan født: 1855 Gift med Anna Marta Larsdatter n) Elen Marie født: 1858 Gift med Ole Tasa o) Martin født: 1861 Gift med Serina Winson Hele familien reiste til Amerika i 1873. Flere av barna bruker Nygaard, andre bruker Jakobsen, Mortensen eller Aadland. Se Ellers Jakob Mjølhus skrifter og henvisninger om familien.'Noen som har tilgang til Jakob Mjølhus? Med andre ord så ble Martin gm Serina Winson. Men det kan jo ha vært tidligere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dersom opplysningene i bygdebok og på Ancestry er korrekte, så kan det ikke være Martin fra Aadland, Skudenes, jeg søker, her; South Dakota Births, 1856-1903 about Walter Sherman NygaardName: Walter Sherman NygaardBirth Date: 21 Mar 1898Gender: MaleCounty: DayFather's Name: Martin J NygaardMother's Name: Serina Winson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så da gjelder det familien som Bjarte fant, og som emigrerte fra Egersund. De finnes også i Egersund i 1865, selv om det står Haugesund i Emigrantlisten;Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er imigrasjonen til denne familien (med utg pkt i faren, men på dokumentet står også mor Ingeborg, 46 år, Martinus, 16 år, Ingvald, 10 år, og Johannes, 8 år); New York Passenger Lists, 1820-1957 about Martin PedersenName: Martin PedersenArrival Date: 17 Jun 1874Estimated Birth Year: abt 1828Age: 46Gender: MalePort of Departure: Bergen, NorwayDestination: United States of AmericaPlace of Origin: NorwayEthnicity/Race­/Nationality: NorwegianShip Name: Kong SverreSearch Ship Database: Search the Kong Sverre in the 'Passenger Ships and Images' databasePort of Arrival: New YorkLine: 17Microfilm Serial: M237Microfilm Roll: M237_390List Number: 624Port Arrival State: New YorkPort Arrival Country: United StatesDa blir spørsmålet om jeg kan finne dem igjen i 1880 osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bjarte (19), jeg skriver øverst i parantesen at det er med utg pkt i far. Det er fordi jeg ikke fant Martinus ved søk, - han sto kun oppført med fornavn. På dokumentet er han altså med, men kun med fornavn. Jeg kan legge dokumentet inn om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Var nysgjerrig på når Martinus fra Egersund var født, og slo opp i KB. Født 9. aug 1859 og døpt 11. september 1859. Så da vet vi det dersom vi skulle komme over dødsfallet hans, for der står ofte oppgitt fødselsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Den Martin som Carsten viser til i innlegg 3 har jo data som stemmer med US census 1900 ? Hva med US census for 1890 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er ikke Census 1890 for California, dessverre. Holder forøvrig akkurat på å sjekke denne Martin Abrahamsen / Mortensen. Han finnes ikke blandt konfirmerte i St Petri innenfor aktuelt tidsrom, men heller ikke blandt utflyttede, selv om ikke det behøver å bety noe. Kan ikke finne familien i 1900 i Stavanger, men de kan jo selvsagt ha vært flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.