Gå til innhold
Arkivverket

[#58374] Nøtt; Martin Martinsen/Mortensen, f. feb 1861, til USA ca 1880. Hvem var han?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Emigrasjonslistene fra Stavanger er mangelfulle, så jeg tror ikke vi sånn uten videre finner hvilke skip som anløp Liverpool mai/juni 1880. Dessuten kan de godt ha anløpt en annen havn i England fra Norge. Jeg tror vi må vente på vielsesattestene fra LA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Celvin, vi vet jo ikke om det er ham. I 'ekstratellingen' fra 1900 står det at han emigrerte allerede i 1867. Dessuten er det jo skipperen som har ført listene, så det kan godt være at han som dro med Arizona i juni 1880 het Mortensen.Hvorfor er denne debatten blitt så bred (ihvertfall hos meg)? Det er jo ingen bilder som gjør det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

(den er bred her også ; ukjent hvorfor)I ft_1865 finner jeg disse to Martin Mortens* f. 1865Martin Marzilius Mortens.* Hendes Søn ug 5 m Christiansand Eilert Martin Mortensen deres Søn ug 5 m Tromsø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Arnfrid (innlegg 101): Nesten alle emigrantene fra Norge gikk iland på Englands østkyst, aller flest i Hull, hvor det var etablert et stort mottak. Herfra ble de sendt med tog til Liverpool.(Vet heller ikke hvor det ikke skjer 'line feed' i denne på sidene i debatten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Legger også inn noen aktuelle treff hos familysearch1. MARTIN MORTENSEN - Dåp 14 JUL 1861 Østre Toten, Oppland 2. MARTINUS MORTENSEN - Dåp 31 MAR 1861 Østre Toten, Oppland 3. MORTEN MORTENSEN - Dåp 29 SEP 1861 Kvænangen, Troms 4 a. MARTHINIUS MORTENSEN - Født 24 JAN 1861 Hobøl, Østfold 4 b. MARTHINIUS MORTENSEN - Dåp 24 FEB 1861 Hobøl, Østfold 5. MARTIN MORTENSEN - Dåp 16 JUN 1861 Kongsberg, Buskerud 6. MORTEN MORTENSEN - Født 1861 (detaljer ikke oppgitt) 7. MARTIN MORTENSEN - Dåp 31 MAR 1861 Grue, Hedmark 8 a. MARTIN BRAKAN MORTENSEN - Født 06 MAY 1861 8 b. MARTIN BRAKAN MORTENSEN - Dåp 26 JUN 1861 Hurdal, Akershus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Som nevnt tror jeg Martin reiste alene da jeg ikke kunne finne foreldre eller noen søsken i US census. Men fant akkurat nå en Gurine Mortensen på skipslisten til barken 'Orvar Odd' fra Stavanger den 1. juni 1872:http://www.norwayheritage.com/p_list.asp?jo=1457Hun har oppgitt alder 18 år, men de pleide visst å lyve på alderen om det trengtes. Martin Mortensen hadde en søster Gurine som var 7 år i 1865, altså født rundt 1858. Vi finner henne også i Digitalarkivets Emigrantstatistikk som Gurine Mortensdtr. hjemmehørende i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Finner ingen Gurine Mortensen som passer bedre i folketellingen for 1865 enn Martin søster, som altså emigrerer alene og ankommer Quebec den 18. juli 1872.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg tror du har rett i inlegg 101 Arnfrid. Denne Gurine født i 1954 er fra Helleland og datter av Morte Nilsen Teerland.Da står vi tilbake med at vi ikke har funnet noen andre av Martin Mortensens familie som emigrerer. Og han kan neppe ha reist alene i 1867, så korrekt emigrasjonår er antagelig 1880.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Jeg holder også en knapp på at opplysningene født feb 1861, utvandret 1880 er korrekteAt det står født oppført feb 1861 underbygger oppførelsen av tidspunkt for fødsel ganske mye, synes jegHvis vi ser nærmere på kandidatene som ble lagt inn i innlegg (103) og (106), så ser vi at noen av de godt kan ha vært født i februar (de som var døpt noe senere på året)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Lat som jeg er har jeg bare 'skumlest' hva som før er skrevet i denne debatten, - men finnes der noe forslag i innleggene om å bestille en kopi av søknaden om statsborgergskap?Mvh.Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

hadde vi visst hvilken Martin Mortensen vi skulle bestille på, så var det greit, men vi har altså ikke peiling...se forøvrig debatt LenkeVi venter på kopi av vielsesattest fra arkivet i LA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Ja, det blir spennende å se hva som blir å finne i LA-arkivene ......I mellomtiden (mens vi venter) er det greitt å ha noen aktuelle kandidater på lur, framfor å være i beit for navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Arnfrid: Jeg tror ganske enkelt at immigrasjonsopplysningene for Martin Mortensen og Halvor Fredricksen var blitt byttet om i den ekstra-tellingen som var var gjort på flåtebasen der de jobbet. Og altså at det som står i tellingen for 1900 er det korrekte.Jeg skal prøve ta en kontroll på hvilket immigrasjonsår som står på Halvor Fredrikcksen i 1900 census'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

På denne Halvor er året 1882 oppført som immigrasjonsår i census for 1900, så det er tydelig at noe her er rotet til. Jeg ville som sagt holde en knapp på at det er årstallene i selve census'n for 1900 som er korrekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Vi har to ulike data for immigrasjonår på Martin M. og på Halvor F.:a) 1900 census på bostedet. 1880 for Martin og 1882 for Halvor[url="http://content.ancestry.com/iexec/?htx=View&r=an&dbid=7602&iid=CAT623_83-0149&fn=Halvor&ln=Frederickson&st=r&ssrc=&pid=36118019>Lenke b) tellingen på marinebasen hvor de to jobbet: 1867 for Martin og 1880 for Halvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Har vært borte litt, så jeg vet ikke om det er aktuelt lenger, men jeg tør jo ikke la vær å svare.....heheSpørsmål i 89 om det er noen Ivar med samme båt som 83.På samme dato 22/6-1880 og samme båt, to treff på Ivar P Morstad, det ene uten fødselsår den andre med, dvs 1828. Begge oppgis å være 'Female'.Begge Norsk.Ingen Edvard!Mvh Bjarte for sikkerhets skyld.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.