Gå til innhold
Arkivverket

[#58374] Nøtt; Martin Martinsen/Mortensen, f. feb 1861, til USA ca 1880. Hvem var han?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Så har jeg dødsattesten til Martin (Andreas) Martinsen fra juni 1929, mannen som Gladys trodde var hennes eksmann da hun fikk høre om ulykken av venner, eller, som Marilyn trodde var hennes far da en slektsforsker fikk kontakt med Martin Andreas' søster i Kbh. Han er født i Norge i 1894, gift og er mekaniker da han dør. Han omkom som kjent i en motorsykkelulykke på vei fra Youngstown til Akron, Ohio, ved Milton/Craig Beach. Kone og foreldre er ukjente iflg dødsattesten. Også residens er ukjent.Han er gravlagt på Mount Hope Park Cemetery i Youngstown, Ohio, og er registrert der iflg archives.com @@@@Tilbake til fotomontasjen: Problemet mitt nå er at bakeren til venstre er mest lik Martin Edward, eller hva mener dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg synes i hvertfall bakeren ligner. Jeg må nok sjekke med slekten om noen av disse fotoene er kjent for dem, eller om de begge to skriver seg fra USA. Uansett så kan det ikke ha foregått et identitetsskifte i og med at Martin Edward Mortensen bor sammen med sin mor i 1930, altså etter at Martin Andreas Martinsen døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

da er det kommet to dokumenter fra United States of America - Certification of Military Service, som begge bekrefter Martin Mortensens fødselsdato 8.2.1861 og fødested, Stavanger, Norge.Dessuten har jeg fått et litt bedre foto av bakeren, men det er fortsatt ikke gdot nok til at jeg kan analysere det opp mot Martin Edward Mortensen som gammel. Fotoet av motorsyklisten vet jeg enda ikke hvor stammer fra.På bloggen min kan dere se de 3 siste oppslagene, et fra 1956 og 2 fra 1994, som jeg fant i Aftenpostens arkiv.AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kurt Østbye

Kjenner noen til hvor man kan få foretatt en foto-teknisk analyse av om mannen på motorsykkelen er identisk med den eldre mannen på det lille bildet ? (se innlegg 150)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest S Kvistad

Hei, Til innlegg 29Det er muligens Andreas/Andrew Abrahamson som bor i Racine 1870, med denne familien fra Stokke i Vestfold, bosatte på gården Buer Ramsund i 1865. Jeg har dessverre ingen opprinnelse på ham.LenkeAge Abram Christiansen 45 Mary Christiansen 45 Hans Christiansen 15 Chas Christiansen 13 Jenny Christiansen 11 Andrew Christiansen 9 Minnie Christiansen 7 Christian Christiansen 3 Andrew Abrahamson 20  John Johnson 17Anne Marie Hansdatter, viet 2 Jul 1851 I Stokke: Name: Mary Christensen Death Date: 24 Jul 1896 Death Place: Racine, Racine Co., Wisconsin Age: 71 Birth Date: 1825 Birthplace: Norway Occupation: Housewife Marital Status: Married ?? Spouse's Name: Abraham Christensen Father's Name: Hans Iverson (antagelig Larsen)Mrs Mary Abrahamson died last night at her home 519 Lafayette Avenue, of general debility, incident to old age, aged 78 ?? years. Deceased was a kind-hearted and Christian woman, and had been a resident of Racine for 32 years. She was a member of the Trinity M E Church. One daughter and two sons survive to mourn her death. The funeral will take place at 2 o'clock tomorrow from the house. 30 Jul 1896.-------------- Andrew Abrahamsens kone var Caroline Ellefsdatter Jelstad, født 19 Okt 1850 i Modum, Buskerud. (Ellef Hansen Jelstad og Berthe Marie Jahr) Han var maler og vognmaker, og bodde i 1920 på 615 Lafayette Avenye, Racine, med datteren Cora Mabel Johnson og svigersønn Charles Johnson.Groom's Name: Andrias Abrehansen Groom's Birthplace: Norway Bride's Name: Caroline Hansen Marriage Date: 20 May 1874 Marriage Place: Racine, Wisconsin Groom's Father's Name: Andersen Abrehansen Groom's Mother's Name: Gunild Abrehansen Bride's Father's Name: Elleo Hansen Bride's Mother's Name: Berthe HansenCaroline Abrahamson, aged 68, died suddenly this morning at her home, 615 Lafayette avenue. She was born in Norway and was an old member of the Trinity M. E. church. There survive her a husband, one son and three daughters. Funeral will be Friday at 2 p. m., at Thronson's chapel. Burial in the Graceland cemetery. 29 Dec 1919 . Barna var Edward, Cora Mabel, 1879-1960 g m Charles Johnson fra Danmark, Ella, g m Fidelas Millard Bolton fra Ohio, og Nina Abrahamson, g.m. Walter George Nellins.JOHNSON, MRS. CORA 616 Lafayette Ave. Age 81. Passed away Oct. 25, 1960. Mrs. Johnson was born in Racine on March 17, 1879. She had been a resident of Racine all her life. She was a member of Trinity Methodist Church. Surviving are two sisters, Mrs. George Nellins of Waukegan, III. and Mrs. M. F. Bolton of Racine; two nieces, Mrs. Lloyd Fennell of Austin, Minn, and Mrs. Harry Burbank of Castro Valley, Calif.; three nephews, Robert Bolton and Lee Bolton of Racine and George Nellins of Waukegan, Ill. Funeral services will be held Thursday, Oct. 27, at 1 p.m. in the Hanson Funeral Home, Rev. Carsten Paulson officiating. Interment will be in Mound Cemetery. Friends may caU a t the HANSON FUNERAL HOME, 722 Lafayette Ave., this (Wednesday) evening from 6 oclock to 9 o’clock. -----------Om Marilyn M, en artikkel fra 1976. Los Angeles.DALLAS (UPI) — An amateur genealogist says new information about Marilyn Monroe's father disproves the claim she was illegitimate. According to James P. Cummings of Irving, Tex., the father of the 1950s movie sex symbol was not an elusive, unidentified figure but was Martin Edward Mortensen of Alameda, Calif. Mortensen's name is familiar in Hollywood legends about the late actress. Cummings, an accountant who digs through public records in his spare time, says he can prove Mortensen existed and was her father. One Monroe legend holds that filmmakers promoted the Mortensen paternity theory to dispute reports of her illegitimacy. The legend says Mortensen, a native of Norway, was married briefly to her mother, Gladys Pearl Monroe, a film processor. Mortensen, the studio publicists said, died in an Ohio motorcycle accident before his daughter's birth. Miss Monroe's marriage certificate to baseball great Joe DiMaggio named her father as Edward Mortensen and her mother as Gladys Monroe, but the controversy never quite died. Cummings says Miss Monroe's mother was Gladys Pearl Monroe, daughter of a couple who lived briefly in Chilapa de Diaz, Mexico. The family moved to the Los Angeles area in the early 1900s. According to a California marriage license, Gladys married John 'Jack' N. Baker, owner of a concession stand at Santa Monica pier, on May 17,1917. The couple later was divorced. This much agrees with the legend. But Cummings also produced a Los Angeles County marriage license dated Oct. 11,1924, and issued to Martin E. Mortensen, 27, son of a Norwegian, and Gladys Pearl Baker, 22, a native of Mexico. A Presbyterian minister, the Rev. John MacAllister, certified the marriage on the same day. On June 1, 1926, Los Angeles County birth records show, Gladys had a daughter, Norma Jeane, in Los Angeles County General Hospital. Gladys gave her maiden name as Gladys Monroe and listed the child's father as Edward Mortenson, a slight difference in spelling. She listed his address as unknown, indicating Mortenson, or Mortensen, had left her. 'Martin traveled up the West Coast looking for work,' Cummings said, 'writing letters but sending no money.' But Cummings is not sure what happened to Mortensen. A death certificate found by Cummings shows a mechanic named Martin Mortenson or Martinson was killed in a motorcycle accident in Youngstown, Ohio, in 1929. But the certificate indicated he was 35 years old, three years older than the Martin E. Mortensen who married Gladys Pearl Baker in 1924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har fått en ekspertuttalelse vedr fotoanalyse: 'Ut fra det som jeg kan se er det ikke mulig å få noe ut av bildene. De er avisutklipp og da vil rasteret være en hindring.'Familien til Martin Andreas Mortensen kan ikke finne originaler av bildene av bakeren og motorsyklisten. Motorsyklisten, som også er gjengitt i oppslag i USA, er nok helt sikkert den samme som den eldre Martin Edward Mortensen. 'Baker' på Marilyns fødselssattest har jeg en ide om kan være Gladys' forrige etternavn, og at det er skrevet i feil rubrikk.Ellers har jeg fått siste utgave av Donald Spotos biografi om Marilyn Monroe fra 2001. Det han skriver om Martin Edward Mortensen bekrefter all dokumentasjon vi har funnet.Jeg skal skanne de aktuelle sidene, når skanneren er oppe og går igjen, og sende dem til hjelperne mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har mottatt brudebilde av Martin Andreas og Brita i Haugesund i dag fra USA.Bildet i (150) viser da at bakeren er identisk med Martin Andreas Mortensen fra Skjold/Haugesund, mens motorsyklisten er identisk med Martin Edward Mortensen fra California, Marilyn Monroes juridiske far. Det er formen på ørene, nesen og, ikke minst, munnen, som beviser dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fotoet av Martin Edward Mortensen og detalj fra brudebildet av Martin Andreas Mortensen viser at de to personene ikke er identiske:

bilete9564.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.