Gå til innhold
Arkivverket

[#58375] Gunhild Odden på Grimdalen i Skafså i Telemark.


Gjest Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Johansen

I bygdeboka for Skafså finner jeg dette oppsettet:Olav Augundson Runningen (1804-) frå Berge gifte seg i 1835 med Gro Tal- leivsdtr Blikom (1809-). Dei budde som husfolk på Runningen til ein gong for 1849. Då var dei komne til Grimdalen. Truleg var dei bruksfolk for Olav Gunnarson. I 1854, eit par år etter at han døydde, drog enkja og borna til Amerika. Bom: a. Augund 1836 Utvandra til Amerika 1854 b. Talleiv 1837 « c. Hege 1839 d. Margit 1842 « e. Knut 1844 « f. Birgit 1846 « g. Anne 1849 «Det vart halde auksjon etter Olav Gunnarson i 1854 der garden vart seld til Ånun~ Knutson Mostøyl og Kjetil Gunnarson Vistad for 637 spd. Anund Mostøyl se1d~ sin halvdel same året til Herjus Steinarson Kleivi og fekk 350 spd. Herjus fekk og den andre halve garden frå Kjetil Vistad for 360 spd, men selde det heile i 185- til Torjus Gjermundson Tveiten (1814-1895) for 800 spd. Torjus var frå Asland men kom til Skafså frå Tveiten i Eidsborg i 1857. Kona han var Hege Såvisdtr N.Midjås (1822-1878) som vart kalla «sinnsvak» i 1865. 11856 fekk Torjus eit barn med Tone Arnesdtr som kom til Skafså frå Valle samme året. Ho utvandra til Glyndon i 1879 med dottera og versonen. Eit nytt barn fekk Torjus med Signe Anundsdtr Odden (1825-1915). Torjus var grovsmed og sylvsmed dreiv litt med fehandel. Heilt til 1892 hadde han garden før han selde til Olav Tarjeison for 5300 kroner, Gausbu bnr. 2 var og med i handelen. Ikkje lenge etter døydde Torjus som føderådsmann på Grimdalen. Bom: 1.a. Sigrid 1842 Gm 1861 Bjørn 0. Tveito u.Jordet b. Anne 1850-1935 Gm 1873 Pål Olavson Brattestø2.c. Tone 1856 Gm 1878 Knut Tarjeison ø.Langeli 3.d. Gunhild 1865-1951 Gm 1888 Olav Tarjeison GrimdalenOlav Tarjeison 0. Botnen (1865-1931) på Grimdalen gifte seg i 1888 med Gunhild Odden (1865-1951) frå Grimdalen og dei kom inn på N.Åmli 19 som bruksfolk før dei i 1892 kjøpte Grimdalen med part i Gausbu for 5300 kroner. Bom:a. Jorunn 1889 Gm 1912 Ånund Larsson Asia b. Torjus 1891-1927 Døydde ugift c. Tarjei 1892 Til Amerika d. Anund 1895 A.Grimdalen e. Sigrid 1897-1924 Døydde ugift f. Anne Marie 1899-1961 Kjent billethoggar g. Olav 1902 Skulemann i Mo h. Signe 1905 Gm Olav Mo i Oslo i. Petter 1907 j. Gudrun Oline 1910 Gm 1928 Olav Torstveit Dette finner jeg igjen på denne nettsiden: [url="http://home.no.net/eikland/slekt/descendancy.php?pid=I1295&show_full=1&generations=10&box_width=100&ged=Eikland.GED>Lenke Men det store spørsmålet er: hvem er egentlig far til Gunhild?I kirkebøkene for både Mo og Mo/ Skafså er innført bare et barn døpt Gunhild i 1865,(siste innføring i 1865) og der er far oppgitt å være enkemann Olaf Olsen Kaasen! Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Grimedalen 1900: Kona til Olav Grimdalen er oppgitt med fødselsår 1865.Fødested Mo,ifølge tellingen til RHD.[url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0832&kenr=009&bnr=0031&lnr=00>LenkeVielsen i 1888. Bruden til Olav Torjeisen Botnen skrives som Gunhild Olsdatter,født 1865. Kildeinformasjon: Telemark fylke, Skafså i Mo, Klokkerbok nr. II 2 (1851-1890), Ekteviede 1888-1889, side 87. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Det er riktig Ann-Mary, da våger jeg å si at Gunhild er stedatter til Torjus Gjermundson Tveiten, og ikke et felles barn med Signe Anundsdtr. Odden som det står i bygdeboka.:' Eit nytt barn fekk Torjus med Signe Anundsdtr Odden (1825-1915).'Så slik sett blir det ingen kjødelige slektsforhold mellom Gunhild og de andre barna til Torjus, slik jeg oppfatter det.Eller er jeg helt på jordet nå tro? :-) mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Legger lenken på dåpen hennes. Det står at hun er uekte barn av Signe Anundsdatterog enkemann Olaf Olsen Kaasen.Hun er født 23/4-1865,og døpt 7 mai 1865. Kildeinformasjon: Telemark fylke, Skafså i Mo, Klokkerbok nr. II 2 (1851-1890), Fødte og døpte 1864-1866, side 14. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4971&idx_id=4971&uid=ny&idx_side=-15>Lenke Permanent bildelenke: LenkeKanskje konfirmasjonen hennes kan vise noe mer? Hun skrives Gunhild Olsdatter Grimedalen,født 23/4-1865 Kildeinformasjon: Telemark fylke, Skafså i Mo, Klokkerbok nr. II 2 (1851-1890), Konfirmerte 1880-1881, side 62. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro N. Egeli

Kanskje du får svar viss du tek kontakt med Grimdalsmuseumet i Skafså? Eg veit at det var ei stor samling bøkar etter ein avdød i familien Grimdalen, og der kan kanskje vera ættesoger.Mvh Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Gunhild skriv seg fremdeles som Olsdtr. i FT 1900 Lenke så jeg tror jeg må ha belegg for konklusjonen min. Hvorvidt Torjus og Signe var gift er vel og tvilsomt, ettersom Torjus's 1. kone levde til 1878. ref bygdeboka. Med mindre de giftet seg senere. Det har jeg ikke funnet enda.Takk for tipset Gro, legger det på minnet.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Tore! Så at jeg hadde kopiert feil Signe på RHD.Men lenken til DIGITALARKIVET i innlegg 7 stemte,det var den samme som du la inn i innlegg 9. Her er den fra RHD:LenkeDet må være et 'beregnet' ekteskap som er brukt i denne slektsbasen i ditt innlegg 9. Har ikke funnet noe ekteskap.Kirkebøkene er nok det sikreste man har å gå etter.Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Hei Ann! Signe er fortsatt ugift i 1900 ja, og denne Torjus Gjermundson døde i 1895 ser jeg, så Signe bodde nok bare på gården. Jeg stusset litt når bygdeboka og har snublet i det her, med mindre forfatteren har sittet på opplysninger som ikke kommer frem i boka.Tror jeg følger linjene gitt i kirkebøkene her, det gjelder bare å ha tunga rett i munnen nå og ikke blande sammen videre bakover.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Helt enig med deg,Tore.Bygdebøker inneholder som oftest feil,og da kan man fort få gale opplysninger.Hilsen Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Helt enig Ann-May, og brukes de ukritisk videre kan det fort eskalere, så en nøye kontroll av alle kilder bør en koste på seg. Da må jeg bare takke for innspillene her og så anser jeg denne saken som oppklart.Mvh. Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Knutsen

Jeg lurer nå på hvem denne Olaf Olsen Kaasen er? Kan det være han Olav Olavson Kasine på side 658 i Mo bygdebok og på side 27 i Mo bb,Skafså sokn. Han har aner tilbake til Steinar Fjågesund slik jeg har oppfattet det.Mvh Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Det er jeg ikke sikker på Bernt, jeg har ikke fått fulgt han særlig videre. Olaf Olsen Kaasen er enkemann da han gifter seg med Aase Tovsdtr. 12-02-1865.LenkeMvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.