Gå til innhold
Arkivverket

[#58379] Halvor Olsen Mellum i Sørskogbygda,Elverum.


Gjest Torill Nordhagen Fjeldsaunet
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Nordhagen Fjeldsaunet

Jeg driver å forsker litt på slekta på det jeg antar må bli Øvre Mellum og står nå ganske så fast.lurer på om det er noen der ute som sitter med informasjon eller kan hjelpe meg litt videre..? Min tipptippoldemor var Johanne Halvorsdtr.Mellum dpt.8 sept. 1805 fra Mellum i Sørskogbygda gm. Embret Jensen Fjeldet dpt.21 feb. 1796. Far til Johanne var Halvor Olsen på Mellum Gift 1796 med Maren Iversdtr.Kirkenær fra Leiret. Halvors far skal være Ole Olsen Uthuslien. Jeg har ikke funnet dåpen til Halvor og har derfor gått meg helt bort i Halvor Olsener og Oler da kirkebøkene kansje mangler her eller de muligens ikke var født å døpt i Elverum. Har lett litt i Solør også da jeg kansje har en liten mistanke om Siljuberget eller deromkring. Eller rett og slett Sæthre i Sørskogbygda, men det blir bare spekulasjoner,det jeg trenger er noe mer konkret en mistanker for å komme videre.Håper noen derute vet litt mer enn jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ft 1801 for Elverum: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f10427&gardpostnr=80&personpostnr=2765#nedre>Lenke Her er han 44 år og skulle således være født +/-1757Da de gifta seg (N° 2 til venstre), står det at han kom fra Mellum: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 6 (1794-1814), Ekteviede 1797, side 8-9. Permanent sidelenke: LenkeDet er vel på Grue og jeg ser det er flere der som har Olsen til patronymikon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, nå ser jeg jo at det er Mellum/Mæhlum andre steder i Hedemark og. Merkelig nok var det en Halvor Olsen her og: Lenke Folk med Olsen som patronymikon:0411 Næss 2 0412 Ringsager 14 0414 Wang 4 0416 Rommedal 8 0423 Grue 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ved dåpen til Marthe er han kalt for Sætre: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 6 (1794-1814), Fødte og døpte kvinner 1798, side 139-140. Permanent sidelenke: LenkeFadderne var Siri Halvorsdtr Sætre, Maren Knudsdtr Fieldseth, Siri Pedersdtr Kirkenær, Ole Iversen Fieldseth og Amund Olsen Langholen.Kanskje verdt å sjekke fadderne for de andre barna og for å se om noen av hans søsken ell. foreldre kan være blant dem. Hva med denne Siri Halvorsdtr Sætre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Nordhagen Fjeldsaunet

Tusen takk for at du så iherdig prøver å hjelpe meg, problemet mitt er at jeg ikke har kunnet finne dåpen hans i Elverum.Det vrimlet med folk med navnet Halvor og Halvorsdtr. i perioden og jeg forsøker å finne den rette,for å finne han må jeg sannsynlig finne dåpen for å se om jeg blir noe klokere. Faren skal være Ole Olsen Uthuslien,men stammer han fra f.eks Ole Olsen på Sæthre,eller Ole Fra Kynnberget osv.Det er alt for mange med samme navn og kirkebøker fra Elverum mangler stort sett fra perioden. Halvors dtr. Johanne var gift med sønn av Jens Halvorsen som igjen var sønn av Halvor Eriksen Aasen også under Sæthre. Han kan også være fra Uthus eller Nøtsel i Elverum.navnet Johanne er ganske typisk for Stenhammer også så det er mange løse tråder her. jeg har vært igjennom mange alternativer men det blir ren gjetting uten noe mer håndfast. Du har funnet det samme i kirkebøkene som jeg har men det blir videre bakover,men tusen takk nok en gang,godt med hjelp da jeg vel er ganske grønn enda... Kansje jeg rett og slett skal legge Halvor vekk en periode...Ellers er mulighetene åpne for at Siri kan være en søster skal sjekke henne opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Torill!Tror dette må være vielsen mellom Halvor Olsen Mellum og Maren Iversdatter.De gifter seg 11 nov 1796 i Elverum.Halvor er ungkar ved vielsen og Maren står ført som pige.(Kanskje Halvor arbeider på Mellum?) Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 6 (1794-1814), Ekteviede 1797, side 8-9. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9167&idx_id=9167&uid=ny&idx_side=-6>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er en søster av 'din'Johanne Denne heter Marthe,døpt 26 des 1797,med foreldre Halvor Olsen Sætre og Maren Iversdatter. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 6 (1794-1814), Fødte og døpte kvinner 1798, side 139-140. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeMarthe dør feb 1798: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 6 (1794-1814), Døde og begravede kvinner 1797-1801, side 285-286. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Foreldre ved tellingen i 1801,på gården Sætre Vestre.Han er 44 år og hun er 38 år.Begge gift 1 gang.Han er husmand med jord, dagleyer.( Ingen barn registrert ved tellingen!)LenkeSå bor Halvor og Maren på Uthuuslien og får dette barnet som heter Johanne,(1ste Johanne),døpt 6 sept 1801.(Dette barnet døde ,og 'din' Johanne i 1805 blir nok kalt opp etter henne) Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 6 (1794-1814), Fødte og døpte kvinner 1802, side 153-154. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Johanne dør 16 april 1802,på Sætre. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 6 (1794-1814), Døde og begravede kvinner 1801-1804, side 287-288. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Så kommer barnet Olia,døpt 27 nov 1803.Da står faren som Halvor Olsen Vestre Sætre.Moren heter Maren Iversdatter. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 6 (1794-1814), Fødte og døpte kvinner 1804, side 159-160. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke 'Din Johanne' (nr 2,) er født på Uthuuslien. Legger inn dåpen hennes. Johanne,døpt 8 sept 1805.Foreldre Halvor Olsen Uthuuslien og Maren Iversdatter.Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 6 (1794-1814), Fødte og døpte kvinner 1806, side 165-166. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Her er Halvor Olsen Sætre som konfirmant i 1776 (nr 10,venstre side) Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum i Elverum, Ministerialbok nr. 3 (1757-1776), Konfirmerte 1774-1776, Publice absolverede 1757-1760, side 158-159. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9165&idx_id=9165&uid=ny&idx_side=-77>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Nordhagen Fjeldsaunet

Heisan! Tusen Takk! Prøver iherdig å finne ut hvor jeg fant Ole Olsen Uthuslien i denne forbindelsen,men har det skjedd en glipp da jeg ikke har notert det ned. det er for flaut!!! Glem Hele Ole Olsen Uthuslien det tror jeg ,jeg må gjøre til jeg finner han igjen,mulig rester av et blindspor jeg har vært inne på som henger igjen. Jeg får lete videre etter Halvor døpt rundt 1757 med far Ole!! Tusen hjertlig takk så langt!!! Dette er ikke enkelt for en nybegynner fint det finnes noen som dere! Tror min tipptipp oldefar Embret Jensen og Johanne Halvorsdtr. var sjøleiere,og at Johanne tok over Mellum som var hennes hjemsted.Deres sønn Embret Embretsen var bruker der etter dem. Men er ikke påståelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Jeg fant en Halvor,døpt 21 mai 1758,faren heter Ole Halvorsen Wærlien.(høyre side,nr 17)Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum i Elverum, Ministerialbok nr. 3 (1757-1776), Fødte og døpte menn 1758, side 42-43. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9165&idx_id=9165&uid=ny&idx_side=-24>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Mellum kan nok være Johanne's hjemsted,foreldrene kan ha kjøpt denne gården en eller annen gang etter hennes fødsel.Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Nordhagen Fjeldsaunet

Dette er en aktuell kandidat,men er ikke helt trygg på denne da de blir beslektet. Skal titte litt på det da det vel ikke var så helt uvanlig heller.. Tusen takk nok en gang,denne Halvoren hadde jeg helt oversett i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Blant fadderne finner du og flere med Olsen som patronymikon, Kari Olsdtr og Clemeth Olsen bodde på Sætre: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=41&filnamn=f10427&gardpostnr=80&personpostnr=2695#nedre>LenkeKan en av dem være søsken av Halvor? Det ser ut for at det er hun som er fra Sætre for foreldra hennes, Ole Hansen og Kari Eriksdtr, har føderåd der. Clemeth skulle være født ca 1765, men finner han ikke blant døpte i Elverum.Ole Olsen Sætre kan og være en bror, han var 50 år i 1801.Kanskje han som er født her i 1751 med far Ole Halvorsen Finstad? LenkeDet er 11 barn med navnet Halvor og far Ole født i løpet av 1751-1776, men den eneste som passer med alder til Halvor etter ft 1801 er han som er født i 1758 på Wærlien, far Ole Halvorsen: Lenke Men på Værlien/Wærlien blir det og født en annen Halvor senere.En Amund Olsen var blant fadderne og her er en Amund Olsen født med far Ole Halvorsen: LenkeEllers er det flere av de samme navna som går igjen dersom du sjekker dåp på Elverum med far Ole Halvorsen.Elverum 1751-1776:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Glemte lenken til den andre Halvor som ble født på Verlien/Vælien/Wærlien i 1768: LenkeDet betyr vel at han som ble født 1758 er død - ikke sikkert da!Men da kan ikke din Halvor være født i Elverum og da blir det vel som med den berømte nåla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tror det er han som er død her i 1767 på Værlien (siste kolonne 16 des): Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum i Elverum, Ministerialbok nr. 3 (1757-1776), Døde og begravede menn 1763-1770, side 178-179. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Her fant jeg vielsen til Clemeth Olsen Østbye fra Tønseth og Kari Olsdatter SÆTRE.De giftet seg 23 nov 1798(venstre side,18.) Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 6 (1794-1814), Ekteviede 1799, side 12-13. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9167&idx_id=9167&uid=ny&idx_side=-8>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da er det lite trolig at noen av dem er i slekt med Halvor. Det kan jo være at aldren hans er feil i ft. Det var jo to Halvorer født på Sætre senere.Hva het mor til Maren Iversdtr? Het hun Johanne? eller Marthe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

HeiAng. Mellum i Sørskogsbygda.I 1838 er oppsitteren Ener Pedersen f. 1773 g.m. Berte Embretsdtr. f. 1776Deres sønn Embret Enersen f. 1802 g.m. Inger Jensdtr.f. 1806, overtar.Deres sønn Embret Embretsen f.1826 får overta en liten del av Mellum.Broren hans Johan f. 1840 g.m. Serine Johansdtr. overtar 'stor' Mellum.Det er det jeg har funnet ut om Mellum gården.Jeg stammer fra den 'lille' utskilte delen. MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

I innlegg 1 skriver Torill at Maren kalles Maren Iversdatter Kirkenær av Leret. Fant dette: Antagelig en bror av Maren.Han heter Ole,døpt 16/10-1753. Far UnderKonstabel Iver Olsen Rønne Hr Ved Leyeret Mor Marit Jensdat Backestuen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=dp04271751&gardpostnr=458#nedre>Lenke Berthe,døpt 24/8--1755. Far Iver Olsen Rønne Fadder Berthe Jensdatter Backestuen Lenke Maren,døpt 21/10-1764. Far Iver Olsen Rønne Fadder Jens Bakstuens Hustrue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det hadde jeg sett, men morens navn står ikke, det var for å vite om de kalte opp foreldra. Torill sa jo at hun hadde Marens aner og da bør hun vel ha funnet moren hennes.Du fant jo en Halvor Olsen konfirmert på Sætre, setter vi konfirmasjonsalder til ca 16-18 år så kan det passe med at han er født ca 1758. Men han er som sagt ikke å finne blant døpte - kan foreldra ha kommet til Sætre fra et annet sted utenfor Elverum etter at han ble født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Oops! Unnskyld, jeg leser visst helle ikke ordentlig hva andre skriver! Du hadde jo fått med morens navn: Marit Jensdtr. Da vil det si at de har ikke kalt henne opp dersom vi da ikke kan si at Marthe kommer fra Marit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Angående foreldra til Kari Olsdtr som jeg nevnte i innlegg 13, så får de flere barn på Sætre.Ingeborg i 1763: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=248&filnamn=dp04271751&gardpostnr=724&personpostnr=5082#nedre>LenkeKari 1766: LenkeMarthe i 1768: LenkeOlia i 1771: LenkeOle Hansen og Kari Eriksdtr blir gift i 1757: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum i Elverum, Ministerialbok nr. 3 (1757-1776), Ekteviede 1758, side 4-5. Permanent sidelenke: LenkeDa står han fra Svanåsen, det er da mulig at det er de som får en sønn Hans her i 1759: Lenkeog Erik i 1761:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Skal ikke uttale meg om slektskap her, bare en kommentar til (22).Det var vanlig at de som het Marit ble kalt Marte i kirkebøkene. Dette er et fenomen man ofte finner i tingbøkene, bare motsatt. At de som er ført som Marte i kirkebøkene får sitt rette navn Marit i tingbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.