Gå til innhold
Arkivverket

[#58384] USA-Stangeland-Førland, Tysvær, Rogaland


Gjest kirsten olaug mølstre
 Del

Recommended Posts

Gjest kirsten olaug mølstre

*jeg søker etter 2 brødre og en nevø som reiste til USA. Ole Ingvald Sivertson Stangeland f.04.01-1892.reiste til USA. *Sivert Emil Sivertsen Stangeland f.02.07-1899 reiste til USA.Foreldre:Lærer Sivert Nilsen Stangeland f.1839 i Kopervik. mor: Karen Serine Olsdt.f.1855 i Vikør flyttet til Førland * Ole ingvald Olsen f.1895 foreldre:John Olsen f.1860 Vikør flyttet til Førland med fam. gift med Inger Laurentse Sivertsdt.f.1870. tror de flyttet til Sveio Hordaland senere Kirsten mølstre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

til Bernt. Dessverre var det ikke den slekta, men det var flotte sider. Dette Stangeland navnet er fra Kopervik,Sivert N. Stangelsnd flyttet til Førland som lærer. der fant han sine koner. Den ene konen har røtter i Vikør. Takk for forsøket Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

til Bernt. Dessverre var det ikke den slekta, men det var flotte sider. Dette Stangeland navnet er fra Kopervik,Sivert N. Stangelsnd flyttet til Førland som lærer. der fant han sine koner. Den ene konen har røtter i Vikør. Takk for forsøket Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette er den ene av dem du etterlyser? LenkeDet var svært mange Stangeland på denne emigrantliste fra Stavanger. Elles kan du jo forsøke Arnfrids tilbud om oppslag i USA kilder her i Brukarforum.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Ja, takk for det. Det må være den jeg leter etter. De to andre må nok ha reist noen år senere. kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Ole Stangeland Arrival Date: 5 Mar 1908 Estimated Birth Year: abt 1889 Age: 19 Gender: Male Port of Departure: Christiania Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Ship Name: C F Tietgen Port of Arrival: New York, New York Nativity: Nrw Line: 17 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_1080 Birth Location: Nrw Birth Location Other: tysvar Page Number: 213Nils Stangeland er oppført som nærmeste slekting i Norge. Skal til vennen Holger H. Fosland/Forland, Swea City i Iowa.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Ile Stangeland [Ole Stangeland] Home in 1920: Swea City, Kossuth, Iowa Age: 30 years Estimated Birth Year: abt 1890 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Mary Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Rent Year of Immigration: 1907 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 165Household Members: Name Age Ile Stangeland 30 Mary Stangeland 41 Grant Uhr 36Ole er farmer. Mary er født i Illinois av norske foreldre. Grant er hennes bror.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Iowa State Census Collection, 1836-1925Name: Ole Stangeland Census Date: 1915 Residence County: Kossuth Residence State: Iowa Locality: Swea City Birth Location: Norway Marital Status: Married Gender: Male Birth Year: abt 1890 Race: White Mother's Birthplace: Norway Father's Birthplace: Norway Line: 210 Roll: IA1915_285 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Ole Stangeland 25- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Ole Engvald Stonlond City: Not Stated County: Kossuth State: Iowa Birthplace: Norway Birth Date: 12 Sep 1889 Race: White Roll: 1643177 DraftBoard: 0-Dette stemmer ikke med det du oppgir i innlleg 1, men er nok den samme som Gunn viser til i innlegg 5. Da er nok feil alt det jeg har lagt inn tidligere. :(- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Sivert Emil Stangeland Arrival Date: 28 May 1916 Estimated Birth Year: abt 1896 Age: 19 Years 9 Months Gender: Male Port of Departure: Stavanger Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Ship Name: Kristianiafjord Port of Arrival: New York, New York Nativity: Norway Line: 20 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_2469 Birth Location: Norway Birth Location Other: farland tusvar Page Number: 139Far er Sivert Stangeland, Frøland i Tysvær. Han skal til broren Ole Stangeland, Swea City i Iowa.Da var det rett Ole jeg hadde funnet. Har du oppgitt korrekte fødselsdatoer på de du søker? Også Sivert er eldre enn det du har oppgitt.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott Hanne Line, du hadde nok rett; det ble fort uoversktlig og mye, men jeg fortsetter jeg også.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

her var mye bra, men jeg ser at enten har jeg eller bygdebøkene gjort feil for jeg gikk inn i kirkebøkene for å finne fødsel og finner ole Ingvald Stangeland f.12.09.1889. På 1892 står broren Konrad. veldet er vel jeg som har snubla, har ikke bøkene forran meg. Da ser det ut for å stemme eller..? Kirsten Mølser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal CensusName: Severt Stangland Home in 1930: Harrison, Kossuth, Iowa Age: 33 Estimated Birth Year: abt 1897 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Race: WhiteHousehold Members: Name Age Severt Stangland 33 Severt Amdel 23Sivert er farmer.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Severt Stangeland City: Not Stated County: Kossuth State: Iowa Birthplace: Norway Birth Date: 6 Jul 1897 Roll: 1643177Nærmeste slektning (i USA) er broren Ole i Swea City, Iowa.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Levert Stangland [savert Stangland] Home in 1920: Swea City, Kossuth, Iowa Age: 22 years Estimated Birth Year: abt 1898 [abt 1892] Birthplace: Norway Relation to Head of House: Roomer Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Single Race: White Sex: Male Year of Immigration: 1915 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 301Household Members: Name Age Ole T Molan 40 Levert Stangland 22- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Jeg gikk inn på Sivert Emil Stangeland i kirkeboka, men der er det ikke mulig å finne noe, tull med sidene. Så er det bygdeboka igjen da. der står det at han er f.1897. Har dere sett noe til Ole Ingvald Olsen. Kanskje han har tatt Førland som etternavn.Etter bygdeboka skal han være født 1895. Ole Ingvald Stangeland skulle være prest i USA har noen sett det. jeg ser at han er jordbruker her. Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

dette ser bra ut. Gikk gjennom innlegga. Innlegg nr.7 ser ut til å stemme, er litt i tvil om utreise fra Christiania, trodde det var Stavanger. ellers ser det korekt ut. Dere er flinke, jeg er ny i dette gamet så jeg er avhengig av hjelp for å finne fram, men jeg ser at jeg lærer hver gang jeg er på . takk skal dere ha. kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Har du fødselsdato på Ole Ingvald Olsen?Har du leita i emigrasjonsprotokollene på her på DA etter han?- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

jeg finner han ikke i kirkeboka bare i gard og ætt. og der står det bare f.1895. Jeg vet ikke hvor du går inn på DA .kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da lurer jeg på om dette er den Stangelandfamilien du søker her i 1900? LenkeHer ser det ut til at barna er født i Koparvik.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Pussig nok finner jeg en Ole Invald hjemmedøpt i Tysvær her i 1895. Også på Førland. Ta en titt på denne: Lenkedåp nr. 9. Har ikke greid å finne lærersønnen Ole Ingvald hittil, men folketellingsalder kan jo være unøyaktig? Bygdebøkene for Tysvær ligger under Rogaland, og er bra lesbare.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du klikker på ikonet nederst til høyre blir det bra lesbart i 150% forstørrelse. Altså må fødselsdato for Ole Ingvald være feil i innlegg 1.I kirkeboka står f. 12/9 89 , døpt 27 /10 89.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.