Gå til innhold
Arkivverket

[#58394] USA,- hvem kan gjøre oppslag?


Gjest Ragnhild Brandt  Øgaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnhild Brandt  Øgaard

Min fars onkel, Martin Benson (opprinnelig navn: Martinius Bernhardsen), f. 02.06.1881 i Lier, Bu., forlot Norge 25.05.1902 med Minnesota som reisemål. Kan noen gjøre oppslag og finne dødsdato/-sted for ham og evt. kona Hulda? Hun var svensk og født ca. 1878. Ved Census'en 1920 bodde familien i Moud township i Rock county og i 1930 i Wang township i Renville County. Jeg er også interessert i fødselsdatoer og evt. dødsdatoer/siste bopel, på barna: Bennie, f. ca. 1911, Stella f. ca. 1913 og Myrtle f. ca. 1914.Mvh Ragnhild B. Øgaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Se debatt nr 58330.En dame ved navn Arnfrid Mæland kan kanskje hjelpe deg.Hun gjør oppslag i amerikanske baser.Ann-Mary.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er korrekt, men nå har jeg arbeid til opp under ørene, men skal ta en titt. Hanne Line gjør også oppslag.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Dette er muligens den Hulda du søker. Det er litt vanskelig når fødselsdato ikke er oppgitt i indeksen.Minnesota Death Index, 1908-2002Name: Hulda Mathilda Benson Death Date: 21 Mar 1935 Death County: Renville State file number: 013061 Certificate Number: 013061 Certificate Year: 1935 Record Number: 694214- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Benson, Stella Theresa Date of Birth: 15 Dec 1912 Mother Maiden Name: Alander County of Birth: RockBenson, Bennie Date of Birth: 08 Sep 1910 Mother Maiden Name: Alauder County of Birth: RockBenson, Myrtle Bertine Date of Birth: 04 Dec 1914 Mother Maiden Name: Westenberg County of Birth: Rock- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brandt  Øgaard

Takk for innspill, Hanne Line! Jeg hadde ellers denne familien som debatt nr. 17583 i 2003, og ønsker nå å komme litt videre.Mvh Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Minnesota Death Index, 1908-2002Name: Stella Theresa Skrukrud Birth Date: 19 Dec 1200 Death Date: 1 Jul 1996 Death County: Yellow Medicine Mother's Maiden Name: Benson Certificate Number: 020988 Certificate Year: 1996 Record Number: 2713008-Minnesota Death Index, 1908-2002Name: Kenneth Skrukrud Birth Date: 17 Sep 1910 Death Date: 5 Apr 1987 Death County: Yellow Medicine Mother's Maiden Name: Rude State file number: 011301 Certificate Number: 011301 Certificate Year: 1987 Record Number: 2247074-Minnesota Birth Index, 1935-2002Name: Baby Girl Skrukrud Karen Ann Birth Date: 16 Nov 1944 Birth County: Yellow Medicine Father: Kenneth Skrukrud Mother: Stella Theresa Benson File Number: 1944-MN-052182-Minnesota Birth Index, 1935-2002Name: Corrine Harriet Skrukrud Birth Date: 14 Feb 1935 Birth County: Renville Father: Kenneth Skrukrud Mother: Stella Benson File Number: 1935-MN-016999-Minnesota Birth Index, 1935-2002Name: Ronald Kenneth Skrukrud Birth Date: 21 Nov 1942 Birth County: Chippewa Father: Kenneth Skrukrud Mother: Stella Benson File Number: 1942-MN-017443-1930 United States Federal CensusName: Kenneth Skrukrud Home in 1930: Wang, Renville, Minnesota Age: 19 Estimated Birth Year: abt 1911 Relation to Head of House: Son Father's Name: Matias T Mother's Name: Clara SHousehold Members: Name Age Matias T Skrukrud 55 Clara S Skrukrud 51 Theodore Skrukrud 29 Irwin Skrukrud 24 Kenneth Skrukrud 19 Melvin Skrukrud 16 C Viola Skrukrud 14 Ruth O Skrukrud 12- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Minnesota Death Index, 1908-2002Name: Bennie Benson Birth Date: 8 Sep 1910 Death Date: 9 Sep 1962 Death County: Yellow Medicine Mother's Maiden Name: Bengston State file number: 021763 Certificate Number: 021763 Certificate Year: 1962 Record Number: 1511026- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brandt  Øgaard

Takk skal du ha for god hjelp, Hanne Line! Nå har jeg litt mer å jobbe videre med. Jeg har fra før opplysninger om at Stellas mann het Kenneth og at de hadde en datter Corrine (altså f. i 1935), så dette virker riktig.I innlegg 5 har de tre barna tildels forskjellige pikenavn på mor, Alander og Westerberg, mens det på dødsindexen for Bennie, står at mors pikenavn var 'Bengtson' (det er vel det det skal være hvis mor var svensk?)Dessuten er det ikke helt samsvar med fødselsdatoene på Stella i innlegg 5 og 7. Skrivefeil?Er det mulig å finne noe ut om Bennie og Myrtle hadde familie?Takknemlig hilsen Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Social Security Death IndexName: Stella Skrukrud SSN: 476-46-4810 Last Residence: 56241 Granite Falls, Yellow Medicine, Minnesota, United States of America Born: 15 Dec 1912 Died: 1 Jul 1996 State (Year) SSN issued: Minnesota (1959Ser ut som det er rett Stella. :)Fant ikke noe mer på de andre.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brandt  Øgaard

Takk igjen! Jeg spør likevel på nytt om Martin Benson, f. 02.06.1881,- er det mulig å finne ham død? Jeg har søkt en del selv tidligere uten å lykkes, og jeg vet det er veldig mange med samme navn.Mvh Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Ingen Martin Benson i Renville county. Utfra at flere barna flyttet til Yellow Medicine county, kan dette være rett mann:Minnesota Death Index, 1908-2002Name: Martin Benson Death Date: 29 Feb 1940 Death County: Yellow Medicine State file number: 017982 Certificate Number: 017982 Certificate Year: 1940 Record Number: 832928- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brandt  Øgaard

Ja, jeg er enig i at det er sannsynlig at Martin flyttet til Yellow Medicine, nærmere barna. Besteforeldrene mine og resten av familien mistet kontakten med disse slektningene før krigen, og det kan jo være sammenfallende med at både Hulda og Martin døde. Nå skal jeg søke å få kontakt med noen nålevende Skrukrud i første omgang, 'over there'.Mvh Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ragnhild Brandt  Øgaard

Hei og hopp! Slektsforskning er som å grave etter gull! For et par kvelder siden kom det store Amerika - brevet,- eller rettere sagt: Amerika - mailen! En levende tremenning er funnet,- etter mange års søking. Og som startet med en drøm, da jeg som barn for over 40 år siden på besøk hos bestefar betraktet familiebildet på veggen med grandonkelen fra Minnesota.Takk igjen for god hjelp i denne debatten! Jeg oppsporet altså adressen til ett av barnebarna til grandonkel Martin Benson i Granite Falls, Yellow Medicine, og sendte avgårde et brev til en mulig tremenning. Og det ble full klaff! Denne grenen av familien har vært et mysterium for de 'over there' også,- så dette er dobbelt gøy!Mvh Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Så artig at du har fått kontakt med den 'bortkomne' slekta. :)- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.