Gå til innhold
Arkivverket

[#58395] Hjelp til tyding av kirkebok - Melhus


Gjest Jorunn Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Johansen

Takk Ivar Thyrhaug. Det var denne jeg mente. Jeg er enig i at det står Kvaal. Jeg har enda en gang prøvd å lese på fars navn. Kan der stå Moderen Enke ...... Gulbr..Kvaal??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Jeg trodde navnet på moren var Sirri,men kan ha vært helt på bærtur nå. Fant ihvertfall en på tellingen for Melhus med dette navnet,Siri Gulbrandsdatter,tjenestefolk,17 år,på gården Stokken. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f11653&gardpostnr=43#nedre>Lenke Kan hun være datter av de som bor på Kvål.Fant en dåp på FS,foreldrene har samme navn som Gulbrand og Marit Lenke Fant også en vielse på den samme damen,Siri Gulbrandsdatter.Hun ble gift med Ole Eriksen Dahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hvis denne Siri var den rette moren til konfirmant nr 5 i 1818,er såfall ektemannen hennes,Ole Eriksen Dahl.Han er født 1781,på Melhus.Faren heter Erik Gravraak.: LenkeAnn-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Johansen

Tusen takk for hjelp til både Ivar og Ann-Mary. Kan dette være den Gulbrand Olsen Skjefstad (tror jeg det står), som giftet seg 23. juli 1832, 28 år gammel, med 22 år gamle Mari (selv kalte hun seg Maria) Rasmusdatter Moe? Disse 2 sistnevnte er mine tipptippoldeforeldre, og jeg holder nå på å prøve å finne ut mer om dem. Min Gulbrand og Maria flyttet med to barn (Oluf og Serine)fra Melhus til Rødøy ca 1835. Hva som skjedde med dem etter at de flyttet til Rødøy har jeg forholdsvis god oversikt over. Det er tida i Melhus jeg vet lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Hei, Jorunn. Jeg tror at 'vår' Gulbrand er, han som blir født på Gellein i 1804 i Leinstrand (s.90). Sønn av Ole Ellevsen og Kirsti Gulbrandsatter.Jeg tror dette fordi: 1) da Ole og Kirsti giftet seg i 1799 bodde han på Skjefstad.(Gulbrand bodde også på Skjefstad, da han ble gift med Maria) 2) Gulband Olsen Gelleinsæter ble konfirmert i 1720 3) Gulbrand og Marias sønn; Ole Gulbrandsen ble født på Sæter i Leinstrand i 1834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Johansen

Huff, ja. Både Gulbrand og Maria er vanskelige å finne ut av. Jeg hadde tenkt å 'teste ut' alle som passer når det gjelder navn og alder, for å se om jeg ikke kunne finne rett person på den måten. Har du sjekket noen skifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Hei, Jo, jeg har prøvd å kikke i skifteprotokollene, men har ikke funnet noen skifter som hjelper oss videre.Jeg er nok rimelig sikker på at Gulbrand Olsen ble født på Gellein (muligvis Gelleinsæter). Da sønnen Ole og datteren Serine blir døpt, blir bostedsadressen hos begge nevnt Sæter, som jeg antar er en forkortelse for Gelleinsæter.Jeg husker vi har vært inne på dette paret i et annet forum, men jeg husker ikke om jeg fikk spurt om du skulle ha tilgang til bilder av f.eks Maria Rasmusdatter, sønnen Lars Ribe eller noen av hans barn?Ole Ellevsen var født ca 1768, døde 1812 og hustruen Kirsti Gulbrandsdatter født ca 1762, død 1837. Jeg har ikke kommet videre bakover på disse to. Mvh Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Johansen

Jeg har dessverre ikke bilder av Maria eller Lars. Derimot har jeg bilder av Lars' sønn Johan Larsen, som er min oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Hvis du har lyst å utveksle bilder kan du sende meg en mail til gyridjor@hotmail.com Jeg har bilder av flere av søskene til din oldefar og et enkelt bilde av Lars Ribe, hvis du er interesert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.