Gå til innhold
Arkivverket

[#58396] Navn på skip forlist ved Grip 1777


Gjest Ingvild Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingvild Hansen

Jeg søker navn på et skip som forliste med mann og mus i 1777. Det formodes at det gikk ned omkring øya Grip ved Kristiansund. Min 3 x tippoldefar Johan Cornelis Tellefsen var med på det skipet.Jeg har nylig fått svar fra Riksarkivet om hvor skipet gikk ned. Se mitt søk om dette på DisNorge LenkeEr det noen som kan hjelpe med skipets navn, eventuelt også vet om vraket er lokalisert, eller som har noen i slektea som var med på skipet.Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg har tidligere funnet opplysninger om skipsforlis på 1700-tallet i justisprotokoller/tingbøker. Dersom skipet seilte ut fra Trondheim eller skipets besetning var fra Trondheim, ville jeg ha lett etter opplysninger om forliset i tingbøkene fra Trondheims byfogd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Tusen takk skal dere ha. Gode tips som jeg vil jobbe videre med. Adresseavisen for året 1777 finnes desverre ikke.Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Ingvild Hansen

Saken oppklart!Spørsmålet mitt om navn på skip er oppklart! Det het 'Haabet'. Jeg var en tur på Riksarkivet i Oslo i ferien, og gransket privatarkivet etter Johan Christian Tellefsen. Han er sønn til han som forliste. Jeg fant disse opplysninger: Johan Cornelis Tøllevsen var skipper, og skipet forliste på returreise fra Frankrike. Han hadde utført en modell av skipet, som ble frastjålet familien i 1862.Astrid Ryen, jeg har hatt nytte av tipset om Adresseavisen. Jeg leste aviser fra årene før han forliste. Der fant jeg flere notiser om skipper Tøllevsen, under 'Seilfærdige Skippere', 'Udgaaende Skibe' og 'Ankomne Skibe'. Han har seilt til Christiania med Sild og Fisk, til Amsterdam med Fisk, Kaaber og Tran, ankommer fra Lewerpool og fra Frankrig med Salt, og fra Frankrig med Kornvahre.Under Copulerede i avisen fra 28. Januar 1774, står det at Skipper Cr. Johan Tøllevsen og Jomfrue Neuman, copulerede i Gaar'. Artig å lese, selv om jeg hadde datoen fra før. Lesning av disse aviser kan anbefales, det er ganske interessant, særlig for dem som har slekt i Trondhjem.Hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.