Gå til innhold
Arkivverket

[#58416] Kopiering av sidelenker


Gjest Magne Michaelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Michaelsen

Når jeg søker i folketellinger og finner personen jeg søker etter, ønsker jeg å lagre sidelenken i mitt slektsprogram Brother's Keeper (BK). Dette gjør jeg ved å kopiere Internett-adressen i adressefeltet i Explorer og lime den inn i BK. Imidlertid hender det ganske ofte at lenken ikke virker etter en tid, og jeg kommer til første side i arkivdatabasen. Er dette normalt, eller gjør jeg noe feil. I så fall, hvordan skal man gjøre det på riktig måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er det lenke fra folketellinger, så høgreklikker du på det blå nummeret til venstre for personen du ønsker å lime inn.Da får du opp et vindu som spør hva du vil gjøre og det vet du nok om.Det nytter ikke å kopiere adressa i adressefeltet, den forsvinner etter noen minutter.Er det lenke til kirkebøker, se her: Lenkemvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Skal lenka bli varig må du gå heilt inn på den personen du vil sjå på slik at han blir i svart skrift. Elles går lenka 'ut på dato' same kva slag metode du brukar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Vart visst litt uklart: Viss du er inne på personen slik at han er i svart tekst, kan du bruke lenka i adressefeltet og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Problemer med å lagre varige lenker til folketellingene er det mange som har.Vi får håpe det med tid og stunder blir lagt ut en liten rettleiing under folketeljingane. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Går også lenkeadresser til folketellinger og matrikler ut på dato hos Registreringssentralen for historiske data i Tromsø (RHD)?Jeg har forstått at lenkeadresser for skannede kirkebøker skal være de samme i lang tid framover. Gjelder dette også for folketellinger og matrikler i DA og RHD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensenn

Beskrivelsen for hvordan man kopierer disse sidelinkene er beskrevet i hjelpefilen ti.l programmet. Det er også gjordt oppmerksom på hva en bør passe på når en gjør dette og hvordan en selv kan kontrolere at en ved Ctrl+C får med seg linken før den limes inn i f.eks. Brothers Keeper.Dette er forøvrig samme forklaring som er gitt av Laila N. Christiansen (leder i DIS-Oslo/Akershus) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Forklaringen Otto lenket gjelder vel kirkebøkene, men ikke folketellingene?Sjøl om lenking av folketellinger er forklart i en tidligere debatt her på Brukarforumet, er det ikke sikkert så mange brukere er oppmerksom på dette.Derfor godt at Magne tok opp dette problemet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.