Gå til innhold
Arkivverket

[#58424] Tydehjelp innflytting til Tønsberg, Susanne Olsdatter Qvamme til Hans Framer


Gjest Gry Axelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Kan noen hjelpe meg med hva det står foran navnet til Susanne, i andre kolonne, hvor Hans Framer er nevnt, og hva som står i kolonnen helt til høyre. Jeg kan ikke se at hun er blitt enke.Nr 1: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilert Bjørkvik

Foran Susanne står ”Enkemadame”. Hun er født i ”AltenTalvigs Sogn”.I kolonnen lengst til høyre står hennes levnetsløp: ”Attest fra forrettende Præst Rasmussen i Lyngen af 19/2 21, og fra Provst Deinboll i Molde af 12/10 44, hvilke forevistes d 17/3 45. (NB. Hun er født 1800, har i 4 Aar conditioneret hos Districtslæge Monrad i Lyngen, tog derfra i 1821 til Molde der hun d 2/12 23 ægteviedes til Skibscpt Christopher Steen, og blev omtrent 2 Aar derefter Enke, da hendes Mand paa en Søreise forgik tilligemed Skibet. Af sit Ægteskab har hun 1 Datter, Christine Marie, der er født i Molde d ¾ 24. I Molde communicerede Moderen sidste Gang d ¾ 41.)'EB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Suzanna skal være født ca 1800,ifølge oppgitt alder ,45 år,ved innflytting i 1845. Tellingen 1801 for Altens,Talvig sogn.LenkeAnn-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei,Jeg tror Hans Olsen Framer igjen er nevnt da Ole Thoresen fra Grytten flytter til Tønsberg for å gå i lære hos Olsen Framer. Men greier noen å tyde hvilket fag / yrke han skal lære. Det står at Ole Thoresen er født på Sundmøre, men jeg greier ikke tyde hvor, og trenger hjelp:o)Nr. 6 første kolonne:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.