Gå til innhold
Arkivverket

[#58426] Kjente amerikanere med norske røtter


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Vet ikke om alt er rett her, men det kan være interessant å se denne listen over kjente personer i USA som hevder de har norsk bakgrunn: LenkeFør i tida var det en Hall of Fame, men den siden ser ut for å være nedlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom du klikker på lenka, vil du se at den ikke virker lenger. Det var denne siden jeg refererte til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er rart, her får jeg den ikke opp. Var inne og kikket på 'cache' og da kom noe opp, men langt fra alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Naa pröver jeg paa en annen datamaskin og faar den ikke opp der heller. Undrer meg paa hva grunnen kan vaere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Ang kjente amerikanere med norsk opphav. Holger Nelson Toftoy var ”ny” for meg.Generalmajor i US Air Force ; Holger Nelson Toftoy. 1902-67. F i Marseilles , Illinois US 1902. For dem som fulgte 1. episode av BBC serien –Kappløpet om rommet – på NRK2 i oktober i fjor (15.10.07), var det sikkert enkelte som reagerte på navnet til en av de amerikanske offiserene som regelmessig nevnes når amerikanerene får tak i Werner von Braun og restene av det tyske V-2 rakett prosjektet i april - mai 1945. Han jeg tenker på er daværende oberstløytnant, senere general major, i US Air Force, Holger Nelson Toftoy 1902-67 f i Marseilles, Illinois .Han nevnes senere som en av de administrative pådriverene til det amerikanske romfartsprogrammet i 1950-årene. Han gis bl.a en del av æren for å ha overtalt det amerikanske forsvarsdepartementet til å gi klarsignal å sende –Explorer 1- i bane rundt jorden i janauar 1958.Det kan se ut som denne Holger Toftoy kan være en sønn til Nils Holgersen Toftøy (NHT) f. 29.5.1872 på garden Toftøy i Nedstrand , Rogaland. I følge Tysvær b 6 Nedstrand I s. 204 av Hans Eivind Næss, hadde NHT en sønn Holger Toftøy som var oberst i det amerikanske flyvåpenet. Næss har ikke nevnt mer om den saken. Samme kilde opplyser at Holger Toftoy har en halvbror f. 1916 som er f og vokst opp i Norge.Under her er en lenke som forteller litt mer. Jeg har ikke funnet noen info på amerikanske nettsider som forteller om hans norske aner.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for det til Celvin, men dersom jeg ikke kan klikke rundt så er det vel ikke bryet verdt?Kommer heller ikke inn på denne siste linken Jan Peter. Jeg har Vista her og XP på den andre datamaskinen min, det må være noe med oppsettet mitt - ser Arnfrid har samme problem. Har det noe med sikkerhjetsnivået å gjøre montro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Det kan også være internett-leverandøren du bruker som ikke vet hvordan den skal komme seg til www.lawzone.com. Da er det ikke du, men internett-leverandøren som må rette opp feilen.For å teste det, kan du prøve følgende:1. Trykk på START knappen, velg kjør... skriv 'cmd' (uten hermetegn), og trykk ok.2. Skriv 'ping 216.52.244.68' (uten hermetegn) i det vinduet som kommer opp. Får du svar på den forespørselen, så er forbindelsen mellom deg og www.lawzone.com ok. Da er det trolig problemer med innstillingene i nettleseren som gjør at du ikke får opp siden. Får du ikke svar ('Request timed out'), så er det internett-leverandøren som har et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

jeg har Linux og Firefox. Jeg kunne klikke på de lenkene som Celvin sendte, helt til jeg lot epostprogrammet vise bildene som var i sendingen. Da fikk jeg ikke klikket på dem lenger. Sikkert ingen som forsto dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har ikke datateknisk kunnskap, men jeg gjorde nå eposten fra Celvin om til uønsket (søppel), da fosvinner bildene igjen, og da klarte jeg å klikke på 'min', her er adressen som den da viste Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jan Peter, dette finner ikke jeg i Vista! Det er en del ting som er forskjellig her fra XP og W-98 hvor jeg hadde den muligeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

cmd (Command Prompt) vinduet skal finnes i Vista også. Enten som en snarvei på START menyen, eller ved å skrive 'cmd' i Kjør... (evt Run...) -dialogboksen om du har engelsk meny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant det! Det var selvsagt rett under øynene mine!! Fikk som svar at ventetiden var over: 'délai d'attente de la demande dépassé'. Dvs at det er Numericable som har problem med denne siden da, det var da merkelig. Slikt har jeg ikke hørt om før. Da jeg var inne på denne siden for noen år siden, hadde jeg riktignok en annen ISP.Takk skal du ha for den opplysningen, så vet jeg hva det er dersom noe liknende skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.