Gå til innhold
Arkivverket

[#58438] Hjelp til flyttemønster


Gjest Aimee Tomona Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aimee Tomona Waler Iversen

Jeg lurte på om noen kunne være så vennlig å gi meg noen tips om hvor vanlig/uvanlig det var for kvinner å flytte til Oslo (evt, større byer)for å få jobb i 1930-årene? Jeg lurer også på hvor vanlig det var med industrialisering/sentralisering i denne perioden? Opplysningene trenger jeg til et slektsopplegg jeg jobber med på skolen. Er svært takknemlig for hjelp!Mvh Aimee.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I farten kan jeg nok dessverre ikke hjelpe med konkrete opplysninger. Jeg kan vel imidlerid bekrefte at din antakelse nok er riktig: I 1930-årene var det en betydelig migrasjon (intern flytting) i Norge. 'De harde trettiåra' var jo sterkt preget av arbeidsknapphet, og mange måtte flytte for å få jobb - særlig til større byer/industristeder. Det er nok også rett at flere kvinner gikk ut i arbeid - og fulgte det samme sentraliseringsmønsteret. Dette er vel alt jeg på stående fot kan komme opp med. Kanskje andre kan bidra med mer konkrete tips? Lykke til med opplegget :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det som åpenbart trengs er, er en bibliografi over spesiallitteratur som tar for seg flytting til f eks Oslo. Selvsagt er dette undersøkt, f eks i historie hovedoppgaver. Men jeg er ikke kjent med slik litteratur, siden jeg arbeider med tidsperioder som e rmye eldre enn 1930-årene. Har du f eks gjennomgått all litteratur som det er henvist til i bibliografien bak i bøkene Oslos historie, bind 2, 3, 4 og 5 ? Det må da finnes noe der i disse litteraturlistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Linda Kvinge skrev i 1983 hovedfagsoppgaven 'Hushjelpene i Norske byer 1930-1948'. Der gir hun en rekke tall som kan anvendes i sammenhengen her. Hun viser til Hushjelpundersøkelsen fra 1937, og gjengir at 67,9% av hushjelpene i norske byer var født utenfor byene, 0,9% var født i utlandet. I Oslo var under 10% av hushjelpene født i Oslo, over 90% av dem var altså innflyttere.Det var 10694 hushjelper i Oslo i 1930, 9626 var i Oslo under Hushjelpundersøkelsen i 1937. Tallet på hushjelper i byene i Norge ble mer enn halvert fra folketellingen i 1930 til folketellingen i 1946.Arbeidsledigheten i Norge falt fra 1934, og tallet på kvinner i industrien økte med 17000 fra 1930 til 1939. Halvparten av hushjelpene på 1930-tallet oppgav at de ønsket seg annen type arbeid. Hushjelpene utgjorde 19,2% av kvinnelige arbeidstakere i Norge i 1930, men i 1946 bare 11,6%. Reduksjonen var på 31 600 personer. Kvinner i industriarbeid var i samme periode økt fra 15,9 til 20,0%.Flertallet av hushjelper var under 26 år. Mange hushjelper gikk til andre yrker, men den tallmessig viktigste avgangen skyldtes inngåelse av ekteskap, og (midlertidig) uttreden av lønnet arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimee Tomona Waler Iversen

Dette var mye fin informasjon:) Jeg er veldig takknemelig for all hjelp.Mvh Aimee.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.