Gå til innhold
Arkivverket

[#58440] Ingeborganna Olea Johansdtr. f, 29 mai 1862, Målselv i Troms


Gjest Bernt Jenssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bernt Jenssen

Her har jeg en liten nøtt. Ingeborg Olsdtr. f. ca. 1829 g.m. Johan Henrik Grelssen, f. ca. 1822 i Øvre Kalix, Sverige. De bor på Rognmo i Målselv, Troms. Ingeborg Olsdtr. dør på 'Barselseng', 28 mai 1862 på Rognmo i Målselv, Troms. nr.9 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2903&idx_id=2903&uid=ny&idx_side=-159>Lenke Dette er lenke til Kirkebok 'MINI'. Det står nøyaktig det samme i Klokkerboka.Den 29 mai 1862 fødes Ingeborganna Olea Johansdtr. som ekte datter av Ingeborg Olsdtr. og Johan Henrik Grelssen. Barnet er altså registrert født dagen etter at mora er død ! ! ! nest sist på siden Lenke og dette er linken til Klokkerboka og fødselsinnføringa nr. 35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

For meg ser du ut som om klokkerboka først hadde den 28 og så er det blitt rettet til den 29. Det skjedde at prester skrev feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Men, det er i klokkerens bok! Er litt enig i det du skriver.En vill teori som jeg selv har er at denne fødselen har foregått rundt midnatt og at mora har dødd under forløsningen, før midnatt, og at selve forløsningen er foretatt umiddelbart etter kl. 00.00 (midnatt)Ellers er min tanke at jeg forandrer fødselsdatoen til samme som dødsdatoen(slektsprogrammet reagerer også på dette!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det har du nok kanskje rett i, tenkte ikke så langt!Ja, det er klart at de fleste slektsprogram vil jo ha mora i livet når hun får barn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Ang. 3) Et barn kan ikke fødes (levende) etter at moren er død. Og en mor kan ikke dø på barselseng før barnet er født! Teoretisk kan det kanskje skje i dag på et moderne fødested med all teknisk utrustning. Her må du nok gå ut fra at det foreligger en skrivefeil. Kan datoene være byttet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Alvin. Jeg er tilbøyelig til å benytte de datoene som står i kirkeboka og så får eventuellt andre som kommer over dette tilfellet gjøre seg sin egen mening. Fører det inn i programmet med den henvisnings dokumentasjon som er tilgjengelig og en ekstra kommentar. Så lenge jeg forholder meg til originalkilden og dette ikke kan etterfølges noen steder, så er det vel ikke stort mere jeg kan gjøre.Ang. innføringene. I klokkerens bok, døpte, så er jeg enig med Kjellaug (2) at datoen er overskrevet fra 28 til 29. Hvis denne boka var 'Primærkilde 1' kunne en jo tenke at det var en skrivefeil, men alt er ellers skrevet ordrett likt det som står i MINI boka og da tenker jeg at klokkeren har skrevet av prestens bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

I 1862 skulle man ha de kvartalsvise meldingene over døde personer fra henholdsvis lensmann og prest til skifteretten. Det skulle jo være interessant å se hva som stod i disse meldingene. Disse meldingene ligger i Statsarkivene, og i dette tilfelle i Tromsø. Men det er noe varierende om de er bevart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Leif. Ja, jeg så det da jeg var innom konfirmasjonen etter at jeg fant dette tilfellet. (Dåpsinnf. og konf. er da likt!)Alvin. Et godt poeng. Skal prøve å ringe arkivet i Tromsø og forhøre meg om saken.Takk til alle så langt. Hvis jeg finner ut mere så kommer jeg tilbake med det.Mvh. Bernt Jenssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Datoen i konfirmasjonsinnførselen kan presten godt ha hentet fra sine egne kirkebøker, og da vil jo naturlig nok datoen bli lik, selv om den skulle vise seg å være feil. Kanskje kan også overstrykningen ha blitt gjort i forbindelse med konfirmasjonsinnførselen, dersom konfirmanten og faren insisterte på at datoen var den 29.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Dette er svaret fra Statsarkivet i Tromsø:I fortegnelse over dødsfall i 1862 i Målselv tinglag står 30.05.1862 oppført som dødsdato på Ingeborg Olsdatter Rognmo. Sorenskriveren i Senja, dødsmeldinger 1850 - 1969, protokoll nr. 684.Spørsmålet mitt blir da: Hvilken dato skal en forholde seg til som den rette (offesielle) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Du må bare gjøre et valg. Men morens dødsdato må være dagen da barnet ble født eller en av de etterfølgende dagene, for ellers blir det en meningsløshet. Det å dø på barsel/barselseng betyr å dø i tilslutning til en fødsel/forløsning. Man kunne dø fra selve forløsningstidspunktet til uker etterpå, og da av komplikasjoner av flere årsaker. For den fødende, og hennes nærmeste, kunne det da bli en lang lidelseshistorie. Det var ikke så ofte at noen døde akutt i forbindelse med selve forløsningen, og da som oftest på grunn av store blødninger. I disse tilfellene døde som regel også barnet. Men i dette tilfelle overlevde jo barnet. Den oppgitte dødsdatoen som Sorenskriveren har, grunner seg på meldinger fra Prest og Lensmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.