Gå til innhold
Arkivverket

[#58445] Foreldresøk?


Gjest Tore Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Det hadde vært litt enklere for de som evt. skal hjelpe deg om du hadde lagt inn en lenke til f.eks. FT 1900, om han lever på den tiden da. Er dette han i 1900 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f02002&gardpostnr=113&personpostnr=959&merk=959#ovre>LenkeFortsettelse. Han het ikke Lystad men Syrstad. Her er dåpen til deres første barn Gjertrud, nr.24, og der står det også opplysninger om vielsen. Du må finne den før du med sikkerhet kan finne Oles foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fant en Ole ,med far Erik. Ole ,født 8 mars 1855.foreldre Erik Olsen Rigstadeggen og Gjertrud Arnsdatter. Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Ministerialbok nr. 672A07 (1829-1860), Fødte og døpte 1855, side 73. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2395&idx_id=2395&uid=ny&idx_side=-75>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er hans foreldre i 1865.på gården Breuten.Ole bor ikke hos foreldrene. Lenke Ser ut til at Ole kan være i forsørgelse på gården Moen i 1865: Ole Eriksen,11 år,til forsørgelse. Lenke Dette er Ole Eriksen ved konfirmasjonen i 16 okt 1870. Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Meldal i Meldal, Ministerialbok nr. 672A08 (1861-1881), Konfirmerte 1870, side 120. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

På et eller annet tidspunkt har Ole antagelig bodd på gården Syrstad i Meldal,ettersom han bruker det navnet ved tellingen i 1900.Ved vielsen står det at han er konfirmert i 1870,hvilket stemmer med den ole jeg har funnet konfirmasjonen på. Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Ann-Mary. Flott at du fant dåpen hans, men det er jo litt synd du har kasta bort tid på å finne ting som allerede var funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ser at Berit Knudsen også har funnet samme Ole Eriksen.Leter nå etter en kobling til gården Syrstad. Man bør prøve å finne utflyttingen fra Meldal .Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fant utflytting til Tromsø. Ført i kirkeboken 1880,men det står at han flyttet 1875.Han ble ført inn som Ole Eriksen Syrstad.husmannssønn.Ledig til ekteskap. Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Meldal i Meldal, Ministerialbok nr. 672A09 (1882-1893), Utflyttede 1882, side 274. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5712&idx_id=5712&uid=ny&idx_side=-226>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hansen

Mange takk Ann-Mary Engum og Berit Knudsen. Siden det er første gang jeg er på forumet skal jeg huske lenkene neste gang. mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Siden det er første gang du er her inne Tore, så har du kanskje ikke lært å lage lenke. Her er link til hvordan du gjør dette. Selv var jeg på Digitalarkivet i over 5 år før jeg lærte meg det. Da jeg begynte her i slutten av november 2002 var det heller ikke særlig mange kirkebøker som var utlagt, og ikke mye å lage lenker til. Jeg burde jo likevel lært meg dette tidligere enn jeg gjorde. Er nok mye mer dreven i slektsforskningen enn i dette med pc-bruk. Her er lenken iallefall:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Desverre er ikke Ole blitt med i bygdeboka. Barna til Erik Olsson og Gjertrud på Brauten (under Snoen) som er:1. Karen, f. 1857, gm. Jo Osplia i 1879 2. Arnt,f. 1861. Skomakerforretning i Amerika 3. Randi, f. 1863 4. Anne, f. 1867, gm. Sivert R. Aa, Tverdal i 1890 5. Marit, f. 1869 6. Erik, f. 1872. Overtok rommet.- fra bygdeboka:'Erik Olsson var ein hendig kar som gjorde seg sjølvberget både med trearbeid og skoarbeid. Da han bygsla Brauten, var det tett med skog der. Husa som vart bygde var berre små, men låg fint til frampå bakken med utsyn både mot sør og nord. Det var eit skogstykke ved husa dei kalla Lotten. Difor vart det også somme tider sagt om desse folka, - Gjartrud Lotta og Erik Brauten. Dei hadde 1 ku, 1 ungdyr og 3 sauer til buskap. Sonen Arnt var heim ein tur frå Amerika i 1930.' (Meldal bygdebok, Gard og Ætt, bind II, side 419 (Nils Lykkja).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hansen

Erik Olen og Gjertrud Arnsdatter giftet seg 29.03.1853 Forlovere ser ut til å være Ole Estens.Syrstad Moe? Ole Eriks., elstesønnen bruker navnet Syrstad, er det noen forbindelse her?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Ole ble nok oppfostret på Syrstadmoen og det er sikkert årsaken til at han brukte Syrstad som etternavn.mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei I første omgang fant jeg ikke fram i bygdeboka, men det viste seg at det ble brukt flere navn på disse plassene. Rikstadeggen ble også kalt Rikstaddal som er omtalt på side 64 i samme bind av bygdeboka som jeg har skrevet av fra tidligere. Jørgen Olsson Gaddås eller Lund, f. 1770, er den første som er omtalt på plassen. Han var gift med Marit Knutsdt. Blautdalen, f. 1772. De er foreldre til Randi, f. 1797. Randi Jørgendt. ble først gift med Ole Erikson Pålslykkjshagen, f. 1789, men så døde han i 1827 og lot etter seg 2 barn. 'Enkja flytta da heimatt til Rikstaddalen' (Rikstadeggen).Pålslykkjhagen er i bygdeboka omskrevet som Gruthagen (side 198 i samme bygdebok). 'Dette bruket har vore nemnt med ymse navn, - Pålslykkja, Pålsverkhagen o.l.' (Den første som er omtalt på denne plassen er Pål Pederson Grut) 'Erik Olson frå Stokke, f. 1749, gm. Marit Pedersdt. fra Tynset, f. 1765, var komne på romet ved folketeljinga 1801. Born: 1. Ole, f. 1789' (jeg tar ikke med de andre barna) 'Eldste sonen bygsla plassen. Ole Eriksson, f. 1789, vart gift med Randi Jørgendt. Rikstaddal, f. 1797, hadde teke over romet i 1825. Born: 1. Erik, f. 1823, gm. Gjertrud Arntsdt. Kvam i 1853 2. Marit, f. 1826, gm. Ole Pedersen Rikstad i 1858 Ole døydde i 1827, og i 1830 vart enkja oppattgift med Erik Olsson Sølberg. Dei flytta attende til fødeheimen hennar på Rikstaddalen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hansen

Takk, Aud Marion. Vet du hvor jeg kan få kjøpt bygdeboka? Leter nå videre etter foreldrene til Ole Erikson f. 1789.mvh Tore Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.